Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratamentul fiscal al creantelor prescrise

10-Feb-2020
9041

 

Din punct de vedere fiscal la calculul impozitului pe profit, prescrierea va fi tratata ca o cheltuiala deductibila sau nedeductibila?

In stabilirea raspunsului la aceasta intrebare, specialistul nostru are in vedere urmatoarea situatie:

O societate inregistreaza si plateste catre un organism de stat din UE taxe de sanatate. Dupa darea in judecata a organului respectiv, societatea castiga procesul si pe baza incheierii judecatoresti inregistreaza in evidenta contabila valoarea ca un venit impozabil. Dar in cursul anilor incaseaza doar o parte din suma totala.

La sfarsitul anului fiscal 2019 se implinesc cinci ani de la inregistrarea in evidenta contabila si nu au fost create provizioane. Societatea este platitoare de impozit pe profit.

Avand in vedere termenul de prescriptie de 5 ani si faptul ca nu au fost create provizioane, cum trebuie procedat? Pe baza Inventarierii si a Deciziei conducerii se poate prescrie creanta? 

Raspuns:

Din punct de vedere contabil, in conformitate cu Ordinul 1802/2014, sumele trecute pe cheltuieli cu ocazia scoaterii din evidenta a clientilor incerti (pierderile din creante) se inregistreaza in contul 654 "Pierderi din creante si debitori diversi".

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Calcul sponsorizare redirectionata prin D177 Pentru calcul redirectionare din impozit pe profit datorat prin Declaratia 177, daca am impozit pe profit la rd 41 din declaratia 101 de 20000 lei si bonificatie conform OUG 153...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Emitere factura cazare de catre o PFA Daca transmitem facturile o data pe luna va fi o problema? Adica sa le faca cu data emiterii facturii de comision de la Booking si sa mentioneze in factura perioada cazarii.citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Tratament fiscal cheltuieli transport salariati loc de munca Transportul la/de la birou catre un angajat este cheltuiala deductibila? Suma poate fi decontata in decont sau este nevoie sa fie pusa pe statul de plata si impozitata aferent?...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Certificari in domeniul IT. Examen online "Societatea noastra achizitioneaza din Statele Unite ale Americii, servicii reprezentand certificari in domeniul IT (examene online). In situatia in care examenul nu se sustine la...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achizitie licenta Microsoft cu tva 19% Avem o factura - licenta Microsoft. Furnizorul este Microsoft Ireland - codul VAT ID RO31002907. Factura este emisa cu TVA de 19%. Cum ar trebui sa tratam factura dpdv al TVA? Unde...citeste mai mult


Pe de alta parte, Normele din anul 2009 referitoare la inventariere prevad faptul ca pentru creantele si obligatiile incerte ori in litigiu se intocmesc liste de inventariere distincte sau situatii analitice separate, dupa caz. Totodata, creantele sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit "Extrasului de cont" (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. Pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescriptie a creantelor sau din alte cauze, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor, respectiv a urmaririi decontarii creantelor. Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere va stabili natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.

Din punct de vedere fiscal, contribuabilul are dreptul la deducerea ajustarilor pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in limita unui procent de 30% din valoarea acestora, daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

1. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;

2. nu sunt garantate de alta persoana;

3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului.

De asemenea, ajustarile pentru deprecierea creantelor inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, sunt deductibile in limita unui procent de 100% din valoarea creantelor, daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

1. sunt detinute la o persoana juridica asupra careia este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie, sau la o persoana fizica asupra careia este deschisa procedura de insolventa pe baza de:
- plan de rambursare a datoriilor;
- lichidare de active;
- procedura simplificata;

2. nu sunt garantate de alta persoana;

3. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului.

Totusi, Normele Metodologice ale Codului Fiscal precizeaza faptul ca, creantele, altele decat creantele asupra clientilor reprezentand sumele datorate de clientii interni si externi pentru produse, semifabricate, materiale, marfuri etc. vandute, lucrari executate si servicii prestate, sunt cele inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2016, iar ajustarile aferente sunt deductibile, in limita prevazuta de lege, la nivelul valorii creantelor neincasate, inclusiv taxa pe valoarea adaugata.

In concluzie, societatea poate stinge creanta respectiva prin inregistrarea sumei aferente in contul 654, in baza propunerii comisiei de inventariere si totodata a deciziei conducerii societatii, cheltuiala respectiva fiind insa nedeductibila fiscal, datorita faptului ca aceasta a fost constituita anterior datei de 1 ianuarie 2016.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

  • Limita plati numerar persoane fizice. Sumele de peste 10.000 ron pot fi incasate integral?

    • Conform prevederilor Legii nr. 70/2015, operatiunile de incasari si plati in numerar intre societati si persoane fizice sunt limitate la un plafon zilnic de 10.000 lei per persoana. Aceste reguli au fost introduse pentru a incuraja utilizarea platilor prin mijloace bancare si pentru a preveni fragmentarea artificiala a tranzactiilor. In cazul furnizorilor de utilitati, cum este o societate de gaze naturale, apar frecvent situatii in care facturile emise catre persoane fizice depasesc acest...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016