Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Nou proiect de OUG pentru intreprinderile mici si mijlocii

26-Sep-2017
2196

Ministerul de Finante a publicat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMANIA.

In contextul in care sectorul intreprinderilor mici si mijlocii (IMM) reprezinta o prioritate a programului economic - parte componenta semnificativa a Programului de guvernare 2017-2020, aprobat prin Hotararea Parlamentului nr.1 din 4 ianuarie 2017 pentru acordarea increderii Guvernului, publicata in Monitorul Oficial nr. 5 din 4 ian. 2017, coroborat cu faptul ca 99,7% dintre companiile din Romania sunt intreprinderi mici si mijlocii care contribuie cu aproximativ 60% la Produsul Intern Brut si angajeaza 60% din forta de munca, se impune ca acest sector sa beneficieze din partea statului de politici publice care sa vizeze, printre altele, cresterea accesului la finantare, prin luarea unor masuri care sa raspunda nevoilor de finantare si garantare specifice acestui sector.

in acest context, in sedinta de Guvern din data 17.02.2017 a fost aprobat Memorandumul cu tema - Aprobarea politicii publice privind implementarea Programului “Primul centru de agrement", iar ulterior, in sedinta de Guvern din data de 05.05. 2017 a fost aprobat Memorandumul privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii “IMM INVEST ROMaNIA".

Prezentul act normativ transpune conditiile si termenii cuprinsi in cele doua Memorandumuri mentionate mai sus. Pentru atingerea obiectivului de sustinere a accesului IMM-urilor la finantare, prin prezentul act normativ se propune aprobarea proiectului privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii - IMM INVEST ROMANIA, program multianual de incurajare si de stimulare a dezvoltarii sectorului IMM, care are ca obiectiv acordarea de facilitati de garantare de catre stat pentru creditele acordate intreprinderilor mici si mijlocii de catre institutiile de credit.

Prin promovarea prezentului proiect de act normativ se au in vedere:

- crearea unui cadru favorabil pentru valorificarea posibilitatilor actuale de dezvoltare economica a Romaniei si de stimulare a mediului de afaceri, prin dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii si prin imbunatatirea accesului acestora la finantare;
- mentinerea activitatii si cresterea competitivitatii intreprinderilor mici si mijlocii dar si mentinerea si crearea de locuri de munca pentru populatie, prin suplinirea nevoilor acestora de lichiditate in vederea desfasurarii activitatii;
- continuarea finantarii activitatii si platii obligatiilor catre bugetul general consolidat;


- relansarea pe baze sustenabile a creditarii catre sectorul IMM;

Premisele initierii Programului de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii „IMM INVEST ROMaNIA":

- existenta unui mare numar de potentiali beneficiari de finantare derivat din numarul scazut de IMM-uri care au obtinut finantare de la institutiile financiare autohtone, respectiv 15,3% din IMM active in luna septembrie 2016, in scadere de la 15,5% la finalul anului 2014, corelat cu imprejurarea ca 80% din IMM nu au beneficiat niciodata de un credit bancar, conform ultimului Raport asupra stabilitatii financiare - din Decembrie 2016, publicat de Banca Nationala a Romaniei;
- tendinta actuala a bancilor autohtone, care au directionat volumul creditelor nou acordate catre intreprinderile mici si mijlocii in proportie de circa 70% din sumele acordate in perioada ianuarie - septembrie 2016, conform Raportului asupra stabilitatii financiare - din Decembrie 2016, publicat de Banca Nationala a Romaniei;

- in contextul continuarii procesului de asanare a bilanturilor bancare, care creeaza premise favorabile inlocuirii creditelor scoase in afara bilanturilor cu credite de buna calitate si ale existentei unor indicatori optimi de lichiditate, solvabilitate si provizionare la nivelul sectorului bancar, este necesara interventia statului pentru stimularea creditarii IMM-urilor, la nivelul carora exista un potential de creditare sustenabil important, dar neexploatat.

Considerand ca elementele cadrului macroeconomic actual contureaza o situatie exceptionala, se impune luarea unor masuri urgente care sa vizeze accesul intreprinderilor mici si mijlocii la garantare si creditare, in cadrul unui program multianual de sprijinire a acestora prin acordarea de garantii de stat pentru creditele destinate realizarii investitiilor si/sau pentru liniile de credit necesare finantarii capitalului de lucru.

De asemenea, implementarea Programului de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii „IMM INVEST ROMANIA" va contribui la diminuarea reticentei bancilor de a credita sectorul IMM si in mod special start-up-urile, avand in vedere riscurile ridicate asociate activitatii de creditare a acestui sector, derivate din activele limitate care pot fi admise in garantie, ratele ridicate de esec, capitalizarea redusa si vulnerabilitatea la riscurile pietei. Garantiile insuficiente fata de solicitarile finantatorilor sunt printre cauzele frecvent mentionate in explicarea dificultatilor de accesare a unui imprumut. Insuficienta garantiilor poate fi determinata si de stadiul incipient al afacerii in mod special in cazul start-up-urilor.

Prezentul Program ia in calcul acordarea de facilitati destinate si intreprinderilor nou-infiintate, de tip start-up, pentru care unul din principalele obstacole intampinate de catre acestea, il constituie lipsa accesului la finantare. Datele statistice puse la dispozitie de FNGCIMM si aferente anilor 2010-2014, reflecta numarul scazut de garantii acordate in favoarea beneficiarilor de tip start-up, atat urmare a nivelului prohibitiv al comisionului de garantare (3,8%) dar si a apetitului scazut al bancilor in ceea ce priveste finantarea unor astfel de categorii de beneficiari. 

 

Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici