Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noua amnistie fiscala versus impozite dublate in Noul Cod de Procedura Fiscala

20-Oct-2015
3985

Daca zilele trecute discutam despre Ordonanta care aproba acordarea unor noi facilitati fiscale, punem astazi in oglinda modificari din Noul Cod de Procedura Fiscala prin care se reechilibreaza balanta datoriilor fiscale.

Ca scurta reamintire, noua Ordonanta de Urgenta, aprobata la 14 octombrie, stabileste ca acei contribuabilii care isi vor achita pana la 31 martie 2016 obligatiile de plata principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015 si administrate de ANAF, vor beneficia de anularea penalitatilor de intarziere aferente acestora, daca indeplinesc o serie de conditii.

In acest context, sa ne reamintim ca pentru acest an e valabil un nivel al dobanzii de intarziere de 0,03% pentru fiecare zi de intarziere si ca nivelul penalitatii de intarziere este de 0,02% pentru fiecare zi de intarziere.

Sa urmarim insa care sunt noile DOBANZI si PENALITATI pe care le aduce noul Cod de Procedura Fiscala. Asa cum aminteste consultantul fiscal Adrian Benta intr-o analiza recenta, noul Cod de Procedura Fiscala aplicabil din 2016 este adoptat prin Legea nr. 207/2015.

Pentru a discuta punctual pe text, redam inainte de aceasta prevederile referitoare la penalitatea de nedeclarare, asa cum e reglementata de Legea 207/2015:

ART. 181

Penalitatea de nedeclarare in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central

(1) Pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, contribuabilul/platitorul datoreaza o penalitate de nedeclarare de 0,08% pe fiecare zi, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv, din obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere.

(2) Penalitatea de nedeclarare stabilita potrivit alin. (1) se reduce, la cererea contribuabilului/platitorului, cu 75%, daca obligatiile fiscale principale stabilite prin decizie:

a) se sting prin plata sau compensare pana la termenul prevazut la art. 156 alin. (1);

b) sunt esalonate la plata, in conditiile legii. in acest caz, reducerea se acorda la finalizarea esalonarii la plata.

(3) Penalitatea de nedeclarare prevazuta la alin. (1) se majoreaza cu 100% in cazul in care obligatiile fiscale principale au rezultat ca urmare a savarsirii unor fapte de evaziune fiscala, constatate de organele judiciare, potrivit legii.
(4) Aplicarea penalitatii de nedeclarare prevazute de prezentul articol nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor prevazute de prezentul cod.

(5) Penalitatea de nedeclarare constituie venit al bugetului de stat.

(6) Organul fiscal nu stabileste penalitatea de nedeclarare prevazuta de prezentul articol daca aceasta este mai mica de 50 lei.

(7) Penalitatea de nedeclarare nu se aplica daca obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale de catre contribuabil/platitor, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinse in norme, instructiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului/platitorului de catre organul fiscal central.

(8) Despre aplicarea penalitatii de nedeclarare potrivit alin. (1) sau, dupa caz, despre neaplicarea acesteia potrivit alin. (6) sau (7), se consemneaza si se motiveaza in raportul de inspectie fiscala. Prevederile art. 130 alin. (5) si ale art. 131 alin. (2) sunt aplicabile in mod corespunzator.

(9) In situatia in care obligatiile fiscale principale sunt stabilite de organul de inspectie fiscala ca urmare a nedepunerii declaratiei de impunere, se aplica numai penalitatea de nedeclarare, fara a se aplica sanctiunea contraventionala pentru nedepunerea declaratiei.

(10) Procedura de aplicare a prezentului articol se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

(11) Cu exceptia situatiei prevazute la alin. (3), penalitatea de nedeclarare nu poate fi mai mare decat nivelul creantei fiscale principale la care se aplica, ori de cate ori prin aplicarea metodei de calcul prevazute la alin. (1) penalitatea de nedeclarare depaseste acest nivel."


Despre NEDECLARAREA la timp a sumelor corecte de plata, consultantul fiscal Adrian Benta spune, intr-o analiza publicata de Ziare.com:

"Mai exact, daca din diverse motive, nu s-au declarat la timp de catre contribuabil sumele corecte de plata, ci s-au declarat unele mai mici, atunci pentru aceasta fapta sanctiunea este plata penalitatii de nedeclarare. Aici se regaseste atat rea-vointa, cat si erorile contabile, inevitabile intr-un haos fiscal prin care sunt modificate anual circa 100 de legi".

ATENTIE! Un calcul simplu facut de Adrian Benta demonstreaza ca penalitate de nedeclarare ajunge la un procent de 29,2% pe an. Nu uitam ca, potrivit noilor modificari, penalitatea de nedeclarare se majoreaza cu 100% in cazul in care obligatiile fiscale principale au rezultat ca urmare a savarsirii unor fapte de evaziune fiscala.

De asemenea, de retinut ca penalitatea de nedeclarare se reduce, la cererea contribuabilului/platitorului, cu 75%, daca obligatiile fiscale principale stabilite prin decizie se sting prin plata sau compensare. Iar prin aceste majorari pot fi grabite unele plati daca ne gandim ca multe astfel de decizii de plata ajung la instantele de judecata.

"Statistic in ultimii ani, in unele zone ale tarii, rata de desfiintare de catre instanta de judecata a deciziilor de impunere emise Fisc este foarte ridicata", spune Adrian Benta pentru sursa amintita mai sus.

Cum se dubleaza impozitele?

In primul rand, sa retinem ca se majoreaza cu 100% penalitatile de nedeclarare pentru sumele provenite din fapte de evaziune fiscala. In afara de aceste situatii, in rest "penalitatea de nedeclarare nu poate fi mai mare decat nivelul creantei fiscale principale la care se aplica", asa cum explica Adrian Benta.

"Aceasta este situatia cand nedeclararea se identifica dupa mai multi ani de la data nasterii impozitului nedeclarat, cand procentul de 29,2% pe an, ar duce la o crestere mai mare de 100% fata de debit, conform art. 181 alin. (11) din noul Cod de Procedura Fiscala. Adica penalitatea de nedeclarare este o suma egala numai cu impozitul.

In concluzie, prin aceste dobanzi si penalitati de orice fel datorate din 2016, am scapat de pericolul dusmanoasei relaxari fiscale, echilibrul bugetar nu este afectat, iar banii contribuabilului sunt folositi doar pentru cetatean", a mai explicat consultantul fiscal.


In rest, ramane de vazut in ce masura aceste majorari vor influenta sau grabi in vreun fel platile datorate catre bugetul de stat.


Asteptam opiniile dvs. cu privire la aceasta tema in casuta de comentarii din josul articolului si pe pagina noastra de Facebook!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016