Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ONG - rectificativa la D101. Completarea corecta a Declaratiei

15-Feb-2019
9008

"Un ONG a facut rectificativa la D101 pentru anul 2017 in care a trecut doar cheltuieli/venituri neimpozabile, rezultand o pierdere de 30.000 lei. In anul 2018 a completat D101 la fel cu cheltuieli/venituri neimpozabile, rezultand o pierdere de 40.000 lei. S-a trecut pierderea rezultata in 2017 la randul 39 si matematic (-30.000-40.000=10.000) am ajuns la randul 40 cu -10.000 lei, iar in balanta pe contul 117 am 30.000 40.000=70.000 lei. Este corect?"

Raspunsul specialistului

Potrivit prevederilor Omfp nr. 3103 privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, evidenta veniturilor realizate de persoanele nonprofit se tine distinct pe feluri de activitati, si anume:

-activitati fara scop patrimonial,
-activitati cu destinatie speciala potrivit legii,
-activitati economice.

In cadrul acestor grupe mari, veniturile se evidentiaza pe feluri de venituri, dupa natura lor.



De asemenea, asa cum rezulta si din prevederile Omfp nr. 1802/2014, cu modificarile ulterioare, organizarea contabilitatii de gestiune se impune atunci cand se desfasoara si activitati economice deoarece in acest mod se colecteaza si se repartizeaza cheltuielile pe destinatii. Modul de organizare a contabilitatii de gestiune este la latitudinea fiecarei organizatii nonprofit, in functie de specificul activitatii si necesitatilor proprii. Repartizarea cheltuielilor comune se face prin contul 489” Decontari intre activitatile fara scop patrimonial si activitatile economice”.

Din punct de vedere al prevederilor fiscale, dispozitiile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, art. 15, alin. (3), stabilesc ca organizatiile nonprofit sunt platitoare de impozit pe profit, dar sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru veniturile de natura cotizatiilor, taxelor de inscriere, contributiilor membrilor, donatiilor sau bunurilor primite prin sponsorizare, sumelor realizate din actiuni ocazionale de strangere de fonduri etc.

Totodata, acestea nu datoreaza si nu calculeaza impozit pe profit pentru veniturile din activitatile economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar care nu reprezinta mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului.

Organizatiile nonprofit au, conform prevederilor art. 41, alin. (5) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, obligatia sa completeze si sa depuna formularul 101 privind impozitul pe profit anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calcula impozitul, indiferent ca au desfasurat sau nu activitati economice, ca au realizat sau nu profit deoarece le sunt aplicabile dispozitiile referitoare la calculul, declararea si plata impozitului pe profit.

Pentru calculul impozitului pe profit organizatia nonprofit utilizeaza informatiile din registrul de evidenta fiscala, asa cum se prevede la art. 19, alin. (7) din actul normativ anterior invocat.

In formularul 101 privind impozitul pe profit anual, aprobat cu modificari de Omfp nr. 4160/2017, la rd.1 – 7 se inscriu veniturile si cheltuielile din activitatatile desfasurate, economice si neeconomice, la rd. 20 „Alte venituri neimpozabile” se trec veniturile din activitatea nonprofit si cele economice neimpozabile, iar la rd. 32 se inscriu cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile (art. 25, alin. (4) lit. e) din Codul fiscal), iar in situatia realizarii si de venituri economice se urmaresc si rubricile de cheltuieli, pe natura lor.

Regula de calcul stabilita de art. 15 este: (Venituri totale – venituri neimpozabile) – (Cheltuieli totale – cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile).

Atunci cand completati formularul 101 nu uitati sa completati si randurile 1-7, adica veniturile (chiar daca sunt neimpozabile) si cheltuielile realizate (chiar daca sunt aferente veniturilor neimpozabile).

De exemplu, daca aveti venituri neimpozabile de 10.000 si cheltuieli aferente acestora de 12.000 declaratia se completeaza astfel:
- rd. 1 = 10.000
- rd. 2 = 13.000
- rd. 3 = - 3.000
- rd. 10 = - 3.000
- rd. 20 = 10.000
- rd. 21 = 10.000
- rd. 22 = -13.000
- rd. 32 = 13.000
- rd. 34 = 13.000
- rd. 35 = 0

Reveniti dupa ce completati din nou formularul 101 cu datele d-voastra.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016