Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 87/2024 pentru e-Transport, e-TVA, e-Factura si salariul minim

26-Iul-2024
6427
OUG 87/2024 pentru e-Transport, e-TVA, e-Factura si salariul minim

OUG 87/2024, publicata in M. Of. nr. 608/28.06.2024, produce modificari in domeniul e-Transport, e-TVA, e-Factura, precum si in ceea ce priveste tratamentul fiscal al tichetelor de masa pentru salariatii incadrari cu salariul minim.

OUG 87/2024 pentru e-Transport, e-TVA, e-Factura si salariul minim


I. Referitor la sistemul RO e-transport

Pentru utilizatorii sistemului privind transporturile rutiere internationale de bunuri (prevazuti la art. 8 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022), care au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare) la data realizarii transportului international de bunuri, aplicarea sanctiunilor contraventionale se amana pana la data de 1 ianuarie 2025 si se aplica pentru faptele savarsite si constatate incepand cu aceasta data.

Cine sunt utilizatorii care au statutul de operator economic autorizat


Statutul de operator economic autorizat cuprinde urmatoarele tipuri de autorizari:

  • (a) cea de operator economic autorizat pentru simplificari vamale, care permite titularului sa beneficieze de anumite simplificari in conformitate cu legislatia vamala;

sau

  • (b) cea de operator economic autorizat pentru securitate si siguranta, care confera titularului dreptul la facilitati in materie de securitate si siguranta.

Ambele tipuri de autorizatii pot fi detinute in acelasi timp.

II. Referitor la decontul de TVA precompletat

1. Informatii din deconturile de TVA se precompleteaza, in sistemul informatic al ANAF, pentru fiecare perioada de raportare, pana la data de 5 inclusiv a lunii urmatoare termenului legal de depunere a decontului de taxa pe valoarea adaugata.

2. Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioada fiscala de raportare, persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, prin mijloace electronice, pana la data de 5 inclusiv a lunii urmatoare termenului legal de depunere a decontului de taxa pe valoarea adaugata.

3. In situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA si valorile completate de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA prin decontul de taxa pe valoarea adaugata, ANAF notifica persoana impozabila prin mijloace electronice. Prin diferente semnificative se inteleg valorile care depasesc pragul de semnificatie ce indeplineste conditiile cumulative de minimum 20% in cota procentuala si o valoare absoluta de minimum 5.000 lei, rezultate din compararea valorilor inscrise in randurile din decontul de taxa pe valoarea adaugata depus de persoana impozabila cu cele corespunzatoare randurilor din decontul precompletat RO e-TVA.

4. Dupa identificarea diferentelor semnificative, se transmite prin mijloace electronice, pana la data de 5 inclusiv a lunii urmatoare termenului legal de depunere a decontului de taxa pe valoarea adaugata, prin intermediul formularului electronic «Notificarea de conformare RO e-TVA», o notificare de conformare conform art. 121 1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

5. Modelul formularului si procedura de transmitere se aproba prin ordin de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in termen de 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

6. In situatia in care se identifica diferente sub pragul de semnificatie, ANAF, in baza analizei de risc, poate transmite «Notificarea de conformare RO e-TVA».

7. Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA are obligatia sa transmita, prin mijloacele electronice, rezultatul verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate prin «Notificarea de conformare RO e-TVA», ca raspuns la aceasta, in termen de 20 de zile de la data primirii notificarii.

8. ANAF analizeaza raspunsul persoanei impozabile la «Notificarea de conformare RO e-TVA» si dispune masurile legale in conformitate cu competentele atribuite si obiectivele prezentului act normativ.

9. «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se ia in considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, pana la data de 1 ianuarie 2025.

10. «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se aplica:

a) in situatia unor erori materiale;
b) in situatia in care nu exista suficiente informatii din bazele de date ale organului fiscal pentru anumite randuri din decontul e-TVA precompletat sau aceste informatii din bazele de date nu sunt corelate;
c) alte situatii prevazute prin ordin al ministrului finantelor.

11. Constituie contraventie, daca, potrivit legii, nu este savarsita in astfel de conditii incat sa constituie infractiune, neindeplinirea obligatiei persoanei impozabile de a transmite rezultatul verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate prin «Notificarea de conformare RO e-TVA si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.

12. Nefurnizarea sau furnizarea partiala a informatiilor pentru clarificarea diferentelor intre valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA si valorile completate de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA prin decontul de taxa pe valoarea adaugata reprezinta indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoarea adaugata.

13. Se considera ca persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA prezinta un risc de rambursare necuvenita a TVA si daca se regasesc in cel putin una dintre urmatoarele situatii:

a) nu transmit raspunsul la «Notificarea de conformare RO e-TVA»;
b) exista diferente semnificative, astfel cum sunt prevazute la art. 5 alin. (1), si nu au fost transmise informatii si date complete si/sau concludente ca raspuns la «Notificarea de conformare RO e-TVA», ce pot conduce la restituirea unor sume necuvenite si concomitent existenta riscului unor fapte de evaziune fiscala.

De retinut: Prevederile pct 7, 8, 9, 11 si 12 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2025.

Prevederile pct. 3-13 se aplica in cazul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, incepand cu data de 1 august 2025.

III. Referitor la sistemul e-factura

Utilizarea sistemului national RO e-Factura nu este obligatorie pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de catre persoanele prevazute la art. 294 alin. (1) lit. j)—n) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Este vorba in principal de livrarile de bunuri/prestarile de servicii catre Comisia Europena, in favoarea organismelor internationale, destinate fortelor armate ale statelor membre NATO.

Pana la data de 1 iulie 2025 nu este obligatorie utilizarea sistemului national RO e-Factura pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de catre institutele/centrele culturale ale altor state care activeaza pe teritoriul Romaniei in baza unor acorduri interguvernamentale.

Prevederile de la art III intra in vigoare la data de 1 iulie 2024.

IV. Referitor la plafonul de 4.000 lei stabilit prin OUG 115/2023

Incepand cu veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii iulie 2024, in venitul brut care se ia in calcul la stabilirea plafonului lunar de 4.000 lei inclusiv, prevazut la art. LXXIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023, nu se include contravaloarea tichetelor de masa, respectiv indemnizatia de hrana, dupa caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie—decembrie 2024.

Reamintim ca pana la plafonul de 4.000 lei, nu se datoreaza impozit pe venit si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii suma de 300 lei/luna, pentru salariatii incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, al caror salariu de baza brut lunar se situeaza la nivelul salariului minim brut pe economie (3.700 lei/luna).

 

Analiza realizata de Ionut Jinga, consultant fiscal, pentru portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016