Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Prevenirea si combaterea spalarii banilor: Obligatii, proceduri si sanctiuni noi in 2020

28-Ian-2020
8737

Legea nr. 129/2019 din 21 iulie 2019, care a intrat in vigoare la 17 ianuarie 2020 (in termen de 180 de zile de la publicarea in M.Of.) a adus modificari importante in materie de prevenire si combatere a spalarii banilor. Vorbim aici de obligatii, proceduri si sanctiuni noi pentru mai multe entitati, inclusiv societati inregistrate la Registrul Comertului, experti contabili si contabili autorizati, consultanti fiscali, agenti imobiliari si persoane care exercita profesii juridice liberale.

Asadar, va reamintim cele mai importante modificari aduse de Legea nr. 129/2019, care creeaza un climat de nesiguranta, dat fiind ca amenzile mari, comparativ cu obligatiile entitatilor raportoare – care nu sunt deloc putine:
• Obligatia de raportare a tranzactiilor suspecte (art. 6);
• Obligatia de raportare a unor tranzactii care nu prezinta indicatori de suspiciune (art. 7);
• Obligatii decurgand din procedura raportarii (art. 8-9);
• Obligatia de a aplica masurile de cunoastere a clientelei (art. 10-17);
• Obligatii decurgand din utilizarea unor terte parti (art. 18);
• Obligatia de a tine evidenta documentata a masurilor luate in vederea identificarii beneficiarilor reali (19);


• Obligatia pastrarii documentelor care atesta aplicarea procedurilor de cunoastere a clientelei (art. 21);
• Obligatia desemnarii persoanelor cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 (art. 23);
• Obligatia identificarii si evaluarii riscurilor (art. 25);
• Obligatia de a comunica Oficiului datele si informatiile necesare indeplinirii atributiilor prevazute de lege (art. 26).

 … detalii despre Prevenirea si Combaterea spalarii banilor gasiti AICI >>

Obligatii noi aduse de Legea nr. 129/2019

Printre cele mai importante obligatii instituite de noua Lege a prevenirii si combaterii spalarii banilor, care sunt tratate in capitole distincte in lucrare, amintim:

1. Declararea beneficiarului real al persoanelor juridice

Societatile supuse obligatiei de inregistrare la Registrul Comertului trebuie sa depuna o declaratie pe proprie raspundere privind beneficiarul real al persoanei juridice. Declaratia se depune in 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale sau in 15 zile de la aparitia oricarei modificari privind datele de identificare ale beneficiarului real.

Primul termen pentru depunerea acestei declaratii este 21 iulie 2020, iar sanctiunea pentru nerespectatea obligatiei poate ajunge la 10.000 lei si dizolvarea societatii.

2. Obligatia desemnarii persoanelor cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019

Conform art. 23 din lege, entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe astfel de persoane, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, exclusiv in format electronic. Sunt exceptate de la desemnare si comunicare persoanele fizice care au calitatea de entitate raportoare, precum si societatile ori comerciantii persoane fizice care nu se regasesc in lista exhaustiva de la art. 5 din lege.

Neindeplinirea obligatiei de desemnare atrage o amenda de la 25.000 lei la 150.000 lei pentru persoanele fizice, in timp ce pentru persoanele juridice, amenzii de mai sus i se adauga 10% din veniturile totale raportate la perioada fiscala incheiata, anterioara datei intocmirii procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.

… detalii despre Prevenirea si Combaterea spalarii banilor gasiti AICI >>

3. Obligatia de stabilire a politicilor, normelor interne, mecanismelor de control intern si a procedurilor de administrare a riscurilor de spalare a banilor

Concret, trebuie elaborate si puse efectiv in aplicare masuri:
• in materie de cunoastere a clientelei;
• in materie de raportare, pastrare a evidentelor si a tuturor documentelor conform cerintelor din prezenta lege si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente;
• in materie de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, managementul de conformitate si comunicare;
• in materie de protectie a personalului propriu implicat in procesul de aplicare a acestor politici, impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
• de instruire si evaluare periodica a angajatilor.

4. Obligatia de raportare catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor 

In Legea nr. 129/2019 exista anumite obligatii a caror formulare este generica. Exemplele sunt reprezentate chiar de situatiile enumerate in lege cand entitatile raportoare au obligatia sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte Oficiului. Trebuie raportat daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
• bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului;
• persoana sau imputernicitul/reprezentantul/mandatarul acesteia nu este cine pretinde a fi;
Dar exista si obligatii de raportare foarte precise. Independent de existenta sau nu a unor suspiciuni sau motive rezonabile de suspiciune, entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro.

Afla informatii complete din lucrarea Prevenirea si combaterea spalarii banilor. Obligatii procedurale si sanctiuni >> 

Sanctiunile pot ajunge la amenzi de sute de mii de lei, dar si:
• confiscarea unor sume;
• retragerea avizelor sau a autorizatiilor;
• blocarea conturilor;
• inchiderea unor sucursale sau a altor sedii secundare;
• informarea publicului asupra identitatii persoanei contraveniente si a faptei savarsite;
• dizolvarea societatii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici