Legea nr. 129/2019 din 21 iulie 2019, care a intrat in vigoare la 17 ianuarie 2020 (in termen de 180 de zile de la publicarea in M.Of.) a adus modificari importante in materie de prevenire si combatere a spalarii banilor. Vorbim aici de obligatii, proceduri si sanctiuni noi pentru mai multe entitati, inclusiv societati inregistrate la Registrul Comertului, experti contabili si contabili autorizati, consultanti fiscali, agenti imobiliari si persoane care exercita profesii juridice liberale.
Asadar, va reamintim cele mai importante modificari aduse de Legea nr. 129/2019, care creeaza un climat de nesiguranta, dat fiind ca amenzile mari, comparativ cu obligatiile entitatilor raportoare – care nu sunt deloc putine:
• Obligatia de raportare a tranzactiilor suspecte (art. 6);
• Obligatia de raportare a unor tranzactii care nu prezinta indicatori de suspiciune (art. 7);
• Obligatii decurgand din procedura raportarii (art. 8-9);
• Obligatia de a aplica masurile de cunoastere a clientelei (art. 10-17);
• Obligatii decurgand din utilizarea unor terte parti (art. 18);
• Obligatia de a tine evidenta documentata a masurilor luate in vederea identificarii beneficiarilor reali (19);
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
… detalii despre Prevenirea si Combaterea spalarii banilor gasiti AICI >>
Printre cele mai importante obligatii instituite de noua Lege a prevenirii si combaterii spalarii banilor, care sunt tratate in capitole distincte in lucrare, amintim:
1. Declararea beneficiarului real al persoanelor juridice
Societatile supuse obligatiei de inregistrare la Registrul Comertului trebuie sa depuna o declaratie pe proprie raspundere privind beneficiarul real al persoanei juridice. Declaratia se depune in 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale sau in 15 zile de la aparitia oricarei modificari privind datele de identificare ale beneficiarului real.
Primul termen pentru depunerea acestei declaratii este 21 iulie 2020, iar sanctiunea pentru nerespectatea obligatiei poate ajunge la 10.000 lei si dizolvarea societatii.
2. Obligatia desemnarii persoanelor cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019
Conform art. 23 din lege, entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe astfel de persoane, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, exclusiv in format electronic. Sunt exceptate de la desemnare si comunicare persoanele fizice care au calitatea de entitate raportoare, precum si societatile ori comerciantii persoane fizice care nu se regasesc in lista exhaustiva de la art. 5 din lege.
Neindeplinirea obligatiei de desemnare atrage o amenda de la 25.000 lei la 150.000 lei pentru persoanele fizice, in timp ce pentru persoanele juridice, amenzii de mai sus i se adauga 10% din veniturile totale raportate la perioada fiscala incheiata, anterioara datei intocmirii procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.
… detalii despre Prevenirea si Combaterea spalarii banilor gasiti AICI >>
3. Obligatia de stabilire a politicilor, normelor interne, mecanismelor de control intern si a procedurilor de administrare a riscurilor de spalare a banilor
Concret, trebuie elaborate si puse efectiv in aplicare masuri:
• in materie de cunoastere a clientelei;
• in materie de raportare, pastrare a evidentelor si a tuturor documentelor conform cerintelor din prezenta lege si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente;
• in materie de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, managementul de conformitate si comunicare;
• in materie de protectie a personalului propriu implicat in procesul de aplicare a acestor politici, impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
• de instruire si evaluare periodica a angajatilor.
4. Obligatia de raportare catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
In Legea nr. 129/2019 exista anumite obligatii a caror formulare este generica. Exemplele sunt reprezentate chiar de situatiile enumerate in lege cand entitatile raportoare au obligatia sa transmita un raport pentru tranzactii suspecte Oficiului. Trebuie raportat daca acestea cunosc, suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca:
• bunurile provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului;
• persoana sau imputernicitul/reprezentantul/mandatarul acesteia nu este cine pretinde a fi;
Dar exista si obligatii de raportare foarte precise. Independent de existenta sau nu a unor suspiciuni sau motive rezonabile de suspiciune, entitatile raportoare au obligatia de a raporta catre Oficiu tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro.
Afla informatii complete din lucrarea Prevenirea si combaterea spalarii banilor. Obligatii procedurale si sanctiuni >>
Sanctiunile pot ajunge la amenzi de sute de mii de lei, dar si:
• confiscarea unor sume;
• retragerea avizelor sau a autorizatiilor;
• blocarea conturilor;
• inchiderea unor sucursale sau a altor sedii secundare;
• informarea publicului asupra identitatii persoanei contraveniente si a faptei savarsite;
• dizolvarea societatii.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Firma de contabilitate: Obligatii privind Legea 129/2019Creditare societate de catre administratori. Care e procedura?Noutati Legislatie Fiscala 02 - 05 mai 2009Noutati Legislatie Fiscala 14-18 iulie 2008Noi prevederi pentru autorizarea celor care desfasoara activitati de schimb valutar in RomaniaUltimele articole
Spalarea de bani. Firmele trebuie sa elaboreze proceduri interne, in vederea respectarii Legii 129/2019Prevenirea spalarii banilor: Din 22 noiembrie 2023 rapoartele se trimit prin noul sistem informatic al ONPCSBRegistrul Central Electronic este disponibil de astazi! TOT ce trebuie sa stii despre aceasta platformaLegea 129/2019. Asociatie. Cum se stabileste beneficiarul real?Firmele offshore vor avea noi obligatii, inclusiv in ce priveste cazierul judiciarArticole similare
Este OFICIAL! Termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real este prelungit pana la 1 octombrieONRC reaminteste ca prin depunerea Declaratiei privind beneficiarii reali pot fi indeplinite doua obligatii fiscaleCadoul Rentop&Straton pentru voi, de Paste: Reduceri de pana la 70%+ transport GRATUITCamera Consultantilor Fiscali a stabilit data inscrierilor la examenul din 20 noiembrie 2020. Informatii utile pentru candidatiNoua declaratie de beneficiar real este mai usor de completat: are doar o pagina si jumatate si nu trebuie insotita de alte documenteUltimele articole
[PROCEDURA SPALAREA BANILOR] Prevenirea si Combaterea Spalarii BanilorRaportare la ONPCSB. Cine are obligatia de raportare + un studiu de caz util contribuabililorDeclaratie beneficiar real 2024. Cine are obligatia de a depune declaratia si care sunt EXCEPTIILETranzactii financiare suspecte, in domeniul imobiliar. Cand se depune raportul la ONPCSBPrevenirea spalarii banilor: Din 22 noiembrie 2023 rapoartele se trimit prin noul sistem informatic al ONPCSBArticole similare
Ce OBLIGATII DE RAPORTARE detine o companie fara activitate[PROCEDURA SPALAREA BANILOR] Prevenirea si Combaterea Spalarii BanilorOBLIGATII DE RAPORTARE a societatii care este parte a unui grup de intreprinderi multinationaleNoutati Legislatie Fiscala 15 - 19 mai 2009Sunt toate firmele OBLIGATE sa desemneze o anumita persoana care sa faca raportari catre ONPCSB?Ultimele articole
Spalarea de bani. Firmele trebuie sa elaboreze proceduri interne, in vederea respectarii Legii 129/2019OUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu case de marcatDecont precompletat e-TVA. Ordonanta 70/2024 ar putea fi AMANATA pana in 2025Atentie, contribuabili! ANAF a demarat cea mai ampla actiune de control fiscal in comertul onlineEste oficial! Finantele completeaza mai multe reglementari contabile introduse prin Ordinul 2048/2022Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA