Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Recuperarea bunurilor obtinute ilicit se situeaza la nivel redus

03-Mar-2011
3598
Ministrul Justitei, Catalin Predoiu, a transmis un mesaj referitor la imbunatatirea sistemului national de identificare, urmarire si confiscare a produselor infractiunii:

?Demararea acestui proiect al constituirii si operationalizarii Biroului pentru Prevenirea Criminalitatii si de Cooperare cu Oficiile de Recuperare a Creantelor din Statele Membre ale Uniunii Europene din cadrul Ministerului Justitiei a plecat de la o constatare pragmatica: in Romania este din ce in ce mai periculos sa comiti infractiuni, dar este si profitabil.

Ca in orice alta situatie exista o parte plina a paharului ? eficienta politiei si parchetelor este din ce in ce mai mare, de unde si posibilitatea din ce in ce mai mare de a ajunge pe mainile justitiei, dar exista si o parte goala: recuperarea sumelor si bunurilor rezultate sau achizitionate in urma comiterii de infractiuni se situeaza inca la un nivel foarte redus.

Din pacate, in ultimii 20 de ani, in Romania sistemul de recuperare a produsului infractiunii nu a functionat. La nivelul mentalului colectiv exista perceptia pe care cu totii am auzit-o de atatea ori ? pentru un milion de euro/dolari merita sa faci 2-3-5 ani de puscarie, iar cand iesi esti un om bogat.

Aceasta este imaginea cu care trebuie sa luptam, iar cand vom reusi sa schimbam aceasta perceptie vom reusi, cu certitudine, sa reducem si mai mult numarul infractiunilor.


In acelasi timp, recuperarea banilor proveniti din comiterea unor infractiuni si aducerea lor la bugetul de stat este si o problema de echitate. Statul investeste anual in structurile de politie, parchet si servicii de informatii sute de milioane de euro. Acesti bani trebuie sa se intoarca la stat pentru ca ei sunt platiti de cetatenii cinstiti tocmai pentru ca infractorii sa fie trasi la raspundere, pedepsiti, iar banii lor, confiscati.

In prezent se afla in curs o analiza de sistem care vizeaza evaluarea eficientei procedurilor penale, in special sub aspectul impactului masurilor asiguratorii si al confiscarilor.

Rezultatele preliminare ale acestei analize sunt ingrijoratoare. Putem afirma ca aceste masuri sunt departe de a produce efectele pentru care au fost create ? acelea de a sanctiona si totodata de a avea un caracter disuasiv, descurajator.

Semnalam o pasivitate accentuata din partea reprezentantilor institutiilor statului cu atributii de control (avem in vedere Directii Generale ale Finantelor Publice). Am identificat cazuri in care neexercitarea cailor legale de atac a condus la imposibilitatea confiscarii unor sume asupra carora instanta de fond se pronuntase. (Aflandu-se numai in prezenta recursului inculpatului, potrivit art. 385/8 Cpp instanta nu a putut agrava situatia inculpatului in propria cale de atac);

De asemenea, asa cum arata si un raport al DNA, exista inca spete in care reprezentantii institutiilor publice nu se constituie ca parte civila in dosarele in care institutia publica a fost prejudiciata prin fapta de coruptie (consilii locale, primarii etc).

Toate aceste aspecte de practica trebuie corectate, iar mijloacele nu trebuie sa fie exclusiv cele de natura legislativa. Sa nu uitam ca in ultimii ani legile au fost modificate la solicitarea celor care le aplicau, fara a avea o analiza profunda ca punct de plecare, iar, de multe ori, modificarile aduse au fost neviabile si au necesitat o noua interventie legislativa.

Avem nevoie de o mai buna coordonare a institutiilor noastre, iar zilele acestea avem dovada ca acest lucru este posibil. Exemplul concret este dat de modul in care institutiile lucreaza in cadrul Grupului

de Lucru inter-institutional pentru Prevenirea si Combaterea Evaziunii Fiscale. Atunci cand obiectivele sunt clare si asumate de catre institutii, rezultatele nu au cum sa nu apara.

Ministerul Justitiei vine sa propuna ca obiectiv prioritar pentru autoritatile romane orientarea catre confiscarea produsului infractiunii. Dorim ca prin constituirea noului compartiment in cadrul

Ministerului, respectiv oficiul desemnat de recuperare a creantelor, sa dam semnalul unei schimbari fundamentale de abordare a luptei impotriva criminalitatii organizate si coruptiei prin acordarea unei atentii deosebite procesului de confiscare si recuperare a produsului infractiunilor.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016