Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Redirectionarea a 2% din impozitul pe salariu catre un ONG, in cursul anului

31-Iul-2018
11265

Desi posibilitatea redirectionarii a 2% din impozitul pe salariu este in vigoare deja de cativa ani buni, inca sunt multi contribuabili care nu au decis catre ce organizatie se vor indrepta cei 2% din impozitul lor pe salariu, fie din lipsa de timp, fie, majoritatea, din cauza ca nu au inteles complet care este procedura.

Asadar, cum redirectioneaza o persoana fizica unui ONG cei 2% din impozitul pe salarii in cursul anului? Ce reglementare exista in acest sens?

Raspunsul specialistului

In temeiul art. 79 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand 2% sau 3,5% din valoarea totala a impozitului anual pe veniturile din salarii, dupa cum urmeaza:

a) in cota de 2% pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii; sau

b) in cota de 3,5% pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentiat, in conditiile legii.

Obligatia calcularii si platii sumei reprezentand 2% sau 3,5% din valoarea totala a impozitului anual pe veniturile din salarii revine organului fiscal competent.

Optiunea se exercita la organul fiscal competent, prin depunerea unei cereri pana la termenul legal de depunere a Declaratiei Unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, respectiv pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.

Prin exceptie de la aceasta modalitate de a dispune de o parte din impozitul anual pe salarii, persoana fizica poate opta pentru calcularea, retinerea si plata de catre angajator/platitor a sumei reprezentand 2% sau 3,5% din impozitul lunar datorat pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, pana la termenul de plata a impozitului, dupa cum urmeaza:

a) in cota de 2% pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii; sau

b) in cota de 3,5% pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentiat, in conditiile legii.

Optiunea pentru redirectionarea unei parti din impozitul lunar se exercita la platitorul de venit/angajator in scris de catre persoana fizica care obtine venituri din salarii si asimilate salariilor si se aplica incepand cu impozitul datorat pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii urmatoare celei in care acesta a depus cererea la angajator/platitor. Optiunea ramane valabila pentru o perioada de cel mult 2 ani fiscali consecutivi.

Distribuirea cotei de 2% sau 3,5% din impozitul datorat se efectueaza de catre platitorul de venit pana la termenul de plata al impozitului, incepand cu luna exercitarii optiunii.

In acest sens, a fost adaptata si Declaratia 112, societatea urmand sa completeze Sectiunea „E.4. Destinatia sumelor pentru acordarea de burse private, precum si pentru sustinerea unei entitati nonprofit/unitati de cult reprezentand 2% sau 3,5% din impozit”.

Astfel, aceasta sectiune se completeaza in situatia in care angajatul opteaza pentru calcularea, retinerea si plata, de catre angajator sau platitorul de venituri, dupa caz, pentru acordarea de burse private sau a sumei reprezentand 2% din impozitul datorat, potrivit legii, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, sau 3,5% din impozitul datorat, pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentiat.

In acest sens, Tabelul de la lit. b) se completeaza in situatia sustinerii unei entitati nonprofit/unitati de cult sau a unei entitati nonprofit/unitati de cult, care este furnizor de servicii sociale acreditat cu cel putin un serviciu social licentiat, in conditiile legii.

Coloana „Denumire entitate nonprofit/unitate de cult” - se inscrie denumirea completa a entitatii nonprofit/unitatii de cult.

Coloana „Cod de identificare fiscala a entitatii nonprofit/unitatii de cult” - se inscrie codul de identificare fiscala a entitatii nonprofit/unitatii de cult.

Coloana „cota distribuita” - se inscrie cota de 2% sau 3,5%, dupa caz.

Coloana „Suma” - se completeaza cu suma care se vireaza de catre angajator/platitorul de venit in contul entitatii nonprofit/unitatii de cult. 

De asemenea, pentru optiunea privind distribuirea, dupa caz, a unei sume in cota de 2% sau 3,5% din impozitul pe venit datorat, potrivit Codului fiscal, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, randul 2 „Suma deductibila” din Sectiunea „A - Creante fiscale din impozit pe venitul din salarii si contributii sociale” din Anexa nr. 1 se completeaza cu sumele care se deduc in perioada de raportare din impozitul datorat, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.

La randul 1 „Suma datorata” se inscrie suma reprezentand impozitul pe salarii datorat in perioada de raportare, iar la randul 3 "Suma de plata (rd. 1 - rd. 2)" se inscrie diferenta intre suma de la randul 1 si cea de la randul 2.

In concluzie, in situatia in care optiunea pentru redirectionarea unei parti din impozitul lunar se exercita la platitorul de venit/angajator distribuirea cotei de 2% sau 3,5% din impozitul datorat se efectueaza de catre platitorul de venit pana la termenul de plata al impozitului, incepand cu luna exercitarii optiunii.

Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016