Intr-un context economic tot mai tensionat si cu presiuni bugetare in crestere, Romania se apropie cu pasi rapizi de un moment-cheie in politicile sale fiscale. Desi autoritatile au lansat semnale privind o reforma profunda inca de la inceputul anului 2025, realitatea legislativa a ramas, cel putin pana acum, in urma.
Cu un Cod fiscal invechit si venituri publice insuficiente, statul roman a cerut sprijinul Fondului Monetar International pentru a redesena arhitectura fiscala a tarii. Rezultatul? Un raport FMI publicat in mai 2025, care expune fara menajamente punctele slabe ale actualului sistem si propune masuri concrete pentru cresterea veniturilor bugetare, cu un obiectiv clar: +1,2% din PIB.
Totusi, intr-un an marcat de instabilitate politica si tensiuni electorale, prioritatile decidentilor au virat departe de reformele structurale. Iar momentul tehnic pentru implementare, inceputul trimestrului II, a trecut nefructificat. Ce urmeaza pentru Romania? Mai e loc de reforma fiscala sau vom plati, din nou, amanarile?
Reducere a deficitului bugetar de 7%
Pe fondul aplicarii unor masuri deja introduse de la 1 ianuarie 2025 prin Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 - precum ajustarea regimului microintreprinderilor sau majorarea impozitului pe dividende - autoritatile au apreciat ca aceste modificari ar putea fi suficiente, cel putin temporar, pentru a tinti o reducere a deficitului bugetar catre pragul de 7% din PIB. Cu toate acestea, lipsa unor masuri suplimentare pe fondul politic risca sa intarzie reformele de substanta si sa fragilizeze traiectoria consolidarii fiscale pe termen mediu si lung.
Impozitarea muncii
Una dintre ideile centrale din raportul FMI este mutarea treptata a poverii fiscale de pe munca (inclusiv contributiile sociale) catre consum si capital. De ce? Pentru ca Romania are unul dintre cele mai ridicate costuri fiscale ale muncii pentru veniturile mici, ceea ce descurajeaza angajarea legala si reduce progresivitatea sistemului fiscal.
Recomandarile-cheie ale FMI pentru reforma fiscala- Trecerea de la cota unica de 10% la un sistem cu doua cote progresive: 15% si 25%, ultima aplicabila pentru top 10% venituri;
- Reducerea sau eliminarea CASS pentru diminuarea poverii fiscale;

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF

Manual de politici contabile - Stick USB
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulLitigii de munca: Termenul pentru depunerea D112 si plata obligatiilor fiscale dupa pronuntarea hotararii judecatoresti In cat timp de la pronuntarea sentintei judecatoresti trebuie depuse declaratiile D112 in cazul unui litigiu de munca ? Termenul de plata a obligatiile bugetare apare la momentul...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCota TVA chirii facturate in avans O societate platitoare de TVA in iulie 2025 a emisa o factura cu TVA de 19% avand ca obiect 5 chirii lunare facturate in avans (perioada august - decembrie 2025). Factura a fost...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAchizitii publice: este necesara prezentarea deciziei de esalonare sau este suficient certificatul de atestare fiscala Intr-un certificat de atestare fiscala emis de ANAF (data eliberarii: 06.08.2025) se mentioneaza urmatoarele: SECTIUNEA A. OBLIGATII SI ALTE OBLIGATII BUGETARE: Sus-numitul...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRegimul contabil bazin vidanjabil Cum poate fi inregistrata achizitia unui bazin vidanjabil in valoare de 11.149 lei+tva, folosit pentru toaletele unor birouri? Daca se incadreaza la mijloace fixe pe ce cod de...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulIncasare POS, neemiterea bonului fiscal Am constatat ca pe 01 septembrie 2025, s-a omis generarea raportului Z. In ziua respectiva a existat o incasare tip POS, pentru care s-a emis factura. Ce putem face in aceasta...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
- Posibilitatea unui program de beneficii pentru salariatii cu venituri mici;
- Impozitarea pensiilor sau eliminarea deductibilitatii contributiilor sociale pentru un tratament echitabil intre contributii si beneficii.
Impozitarea veniturilor din capital si a proprietatilor
- Impozit de 10% pe dividende – deja implementat de Romania prin OUG 156/2024;
- Reducerea plafonului de la microintreprinderi - de asemenea, Romania a decis deja scaderea plafonului la 250.000 EUR din 2025 si 100.000 EUR din 2026; FMI propune o aliniere directa la plafonul de TVA de 88.500 EUR.
- Comasarea impozitului pe teren si cladiri, cu o baza de calcul bazata pe valoarea de piata;
- Eliminarea creditului fiscal pentru sponsorizari si inlocuirea scutirii pentru profitul reinvestit cu un credit fiscal de pana la 50% pentru investitii eligibile, limitat la 10% din impozitul pe profit;
- Transformarea facilitatilor R&D in credite fiscale rambursabile, in special pentru firme mici si noi.
Taxele pe consum
- Majorarea cotelor reduse de TVA (5% si 9%) la nivelul cotei standard, cu exceptia posibila a alimentelor de baza (unde cresterea poate fi graduala);
- Cresterea cotei standard de TVA de la 19% la 20% in 2025, apoi la 21%, apropiindu-se de media UE (22%);
- Majorarea accizelor pe tutun, alcool si combustibili fosili, ajustate cu inflatia: (Acciza pentru vinurile linistite si spumante sa fie unificata la 60 RON/hl, cresteri graduale ale preturilor la carburanti: +227% la carbune, +77% la benzina, +192% la motorina etc.).
- O eventuala taxare suplimentara a carbonului sa fie insotita de programe de compensare pentru gospodariile vulnerabile.
Raportul FMI este un semnal de alarma. Romania nu mai are luxul amanarilor fiscale. Intr-un an electoral, cu presiuni sociale si bugetare ridicate, asumarea unei reforme fiscale reale poate parea riscanta. Dar tocmai in astfel de momente curajul decizional poate repozitiona Romania pe un traseu de sustenabilitate economica si echitate sociala.