Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regim fiscal TVA aplicabil de la 1 iulie 2021 pentru livrari intracomunitare de bunuri la distanta si servicii electronice

23-Iul-2021
16835
Regim fiscal TVA aplicabil de la 1 iulie 2021 pentru livrari intracomunitare de bunuri la distanta si servicii electronice

O societate comerciala care NU ESTE PLATITOR TVA, DAR DETINE COD SPECIAL TVA livreaza bunuri si presteaza servicii catre persoane fizice din statele membre UE. Livrarea de bunuri nu depaseste valoarea de 10000 euro. Ce obligatii are in conformitate cu prevederile OUG 59/2021 privind facturarea si inregistrarea in OSS? Cum se completeaza factura la rubrica de tva? Multumesc!

Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras: 

Din informatiile prezentate, rezulta ca persoana impozabila din Romania este inregistrata in regim special in scopuri de TVA conform prevederilor art. 317 "Inregistrarea in scopuri de TVA a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii" din Codul fiscal aplicabil in Romania:
fie pentru achizitii intracomunitare de bunuri deoarece a depasit plafonul anual de 10.000 euro exclusiv TVA/an calendaristic cu un echivalent de 34.000 lei. Pentru aceste operatiuni, persoana impozabila din Romania datoreaza TVA in Romania;
fie pentru achizitii intracomunitare de servicii, indiferent de valoarea acestora. Pentru aceste operatiuni, persoana impozabila din Romania datoreaza TVA in Romania;
fie pentru prestari intracomunitare de servicii a caror valoare trebuie raportata in sistemul VIES.

Deci, am retinut faptul ca, anterior datei de 1 iulie 2021, persoana impozabila din Romania nu s-a inregistrat in scopuri de TVA intr-un stat membru pentru depasirea plafonului pentru vanzari la distanta din acel stat membru, conform legislatiei comunitare aplicabile anterior Directivei CEE nr. 2455/2017, respectiv anterior O.U.G. nr. 59/2021.


Avand in vedere faptul ca persoana impozabila din Romania nu este inregistrata in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 iar prevederile CEE referitoare la livrarile intracomunitare de bunuri la distanta, transpuse in Codul fiscal prin O.U.G. nr. 59/2021, se refera la o cifra de afaceri de 10.000 euro/an calendaristic cu un echivalent de 46.337 lei, plafon aplicabil incepand cu data de 1 iulie 2021, persoana impozabila din Romania nu trebuie sa se inregistreze in sistemul OSS pentru:
livrarea intracomunitara de bunuri la distanta (pe scurt: L.I.D.) pentru care se aplica prevederile art. 275 alin. (2) si
prestarea serviciilor electronice (pe scurt: S.E.) pentru care se aplica prevederile art. 278 alin. (5) lit. h).

Pana la realizarea acestui plafon, persoana impozabila din Romania aplica regimul special de scutire reglementat prin art. 310 din Codul fiscal, in sensul ca:
locul livrarii catre o persoana neimpozabila dintr-un stat membru, altul decat Romania, se considera in Romania (locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul), caz in care persoana impozabila din Romania aplica la livrare/facturare regimul special de scutire de la art. 310;
locul prestarii serviciilor electronice in beneficiul unei persoane neimpozabile dintr-un stat membru, altul decat Romania, se considera locul unde este stabilit prestatorul (in Romania). Similar regimului fiscal aplicabil livrarilor de la lit. a), persoana impozabila din Romania aplica regimul special de scutire de la art. 310 si serviciilor electronice deoarece se afla in regimul special de scutire de la obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in Romania:
nu a realizat plafonul de 300.000 lei pentru a fi fi obligat sa se inregistreze conform prevederilor art. 316 alin. (1) lit. b)
nu a optat conform prevederilor art. 316 alin. (1) lit. c) deoarece pentru inregistrarea in regim normal taxare pana la realizarea unui plafon de 300.000 lei/an calendaristic.

Numai dupa inregistrarea in scopuri de TVA in Romania conform prevederilor art. 316, persoana impozabila din Romania trebuie sa aiba in vedere momentul depasirii plafonului de 10.000 euro (46.337 lei)/an calendaristic reglementat prin art. 278 1, la depasirea caruia persoana impozabila din Romania va fi obligata sa se inregistreze prin OSS pentru aplicarea regimului special in cazul livrarilor intracomunitare la distanta si a prestarilor de servicii electronice catre persoane neimpozabile din alte state membre, dar nu in Romania. Din momentul inregistrarii pentru aplicarea regimului special pentru astfel de operatiuni se modifica locul:
livrarii de bunuri care va fi locul in care se vor afla bunurile in momentul in care se va incheia expedierea sau transportul bunurilor catre client;
prestarii de servicii care va fi locul unde beneficiarul are domiciliul sau resedinta in alt stat membru decat Romania.

Totusi, pana la realizarea unui plafon de 10.000 euro/an calendaristic, persoana impozabila din Romania inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform prevederilor art. 316 va avea posibilitatea sa se inregistreze prin optiune in alt stat membru pentru aplicarea regimului special.

In concluzie, pana la momentul in care va indeplini conditiile de inregistrare prin intermediul OSS pentru aplicarea regimului special pentru L.I.D. si S.E, persoana impozabila din Romania va aplica regimul special de scutire in Romania, caz in care, la facturare va aplica prevederile art. 319 alin. (5) din Codul fiscal in Romania deoarece locul livrarii, respectiv locul prestarii se considera in Romania, atat pentru livrarea de bunuri, cat si pentru prestarea de servicii "(5) Fara sa contravina prevederilor alin. (31) - (35) se aplica urmatoarele reguli de facturare:
a) pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania, conform prevederilor art. 275 si 278, facturarea face obiectul prevederilor prezentului articol. Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania, conform prevederilor art. 275 si 278, facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de servicii;" In factura emisa se mentioneaza baza legala a operatiunii respectiv art. 310 si art. 275 alin. (1) pentru bunuri sau art. 278 alin. (3) pentru servicii electronice.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici