Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reglementari actuale: Obtinerea si atribuirea certificatului de producator

20-Aug-2012
11625
Redam mai jos prevederile esentiale care fac referire la obtinerea certificatului de producator, document utilizat in comercializarea produselor agroalimentare.

Certificatul de producator reprezinta actul doveditor al provenientei produselor agroalimentare pe baza caruia acestea pot fi comercializate in piete, targuri, oboare sau in alte locuri stabilite de consiliile locale si trebuie sa cuprinda informatii si date privind: temeiul legal al eliberarii; numele si prenumele titularului si ale membrilor din gospodaria titularului; denumirea produselor, productiile estimate si cantitatile destinate comercializarii.

Pe baza certificatului de producator in original sau in copie (pentru membrii din gospodaria titularului) se face accesul producatorilor in piata si inchirierea de mese si cantare.

Modelul certificatului de producator, conditiile de solicitare si eliberare a acestui act, contraventiile si sanctiunile aplicate sunt reglementate prin Hotararea Guvernului nr. 661/2001 privind procedura de eliberare a certificatului de producator, cu modificarile si completarile ulterioare.

Eliberarea certificatelor de producator - atributie a primariilor
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Completare raspuns precedent Multumesc frumos pentru raspuns, m-ati lamurit in cea mai mare in ceea ce priveste nelamuririle mele. O singura nelamurire mai am: Factura 2 nu exista intrucat la acel moment...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Factura de avans achizitie intracomunitara Societatea noastra din Romania, platitoare de TVA, achizitioneaza stocuri de la o societatea platitoare de TVA din Franta, in urmatoarele conditii agreate cu furnizorul: - valoare...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Autofacturare discount de primit Societatea noastra va face 2 ajustari exact cum precizati ,pentru perioada pana la iulie 2025 inclusiv ajustare TVA cu 19% , apoi cu 21%, dar cu note contabile intrucat nu primim...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Profit 2023-2024. Dividende repartizate Deci, pentru decizia de distribuire dividende din exercitiile financiare 2023-2024, in anul 2025, ce situatii trebuie depuse la ANAF inainte de distributia acestora? Va...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Avantaje in natura acordate salariatilor Daca societatea doreste sa asigure salariatilor zilnic cate un fruct, ocazional un produs de patiserie sau pe perioada de canicula inghetata, cum inregistram in contabilitate si ce...citeste mai mult


Certificatul de producator se elibereaza de catre primarii comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii acestuia de catre producator.

La eliberarea certificatului de producator persoanele abilitate verifica datele cu privire la detinerea suprafetelor de teren ori a animalelor, atat pe baza informatiilor din registrul agricol, cat si in teren, existenta produselor, estimarea productiilor si a cantitatilor destinate comercializarii pentru care se propune eliberarea certificatului de producator. Aceste date vor fi inscrise in certificatul de producator eliberat.

Verificarile vor fi efectuate de primar, viceprimar, secretar si de alte persoane imputernicite prin dispozitie a primarului iar rezultatul acestora va fi consemnat intr-un proces-verbal pe baza caruia se va propune primarului eliberarea certificatului de producator sau respingerea cererii.

Certificatele de producator se elibereaza pe serii corespunzatoare unui an agricol, care incepe la data de 1 iulie a anului si se incheie la data de 30 iunie a anului urmator.

Evidenta certificatelor de producator se tine intr-un registru special de catre secretarul unitatii administrativ-teritoriale si de agentul agricol. Certificatul de producator se completeaza cu tus negru, cu nominalizarea numai a acelor produse care au fost identificate ca existente, precizandu-se produsul si nu categoria de produse, si se vizeaza trimestrial, prin aplicarea stampilei si semnaturii primarului, in spatiul corespunzator perioadei pentru care se solicita aceasta operatiune.

Pentru asigurarea publicitatii necesare primarul trebuie sa inscrie titularii certificatelor de producator si produsele pentru care s-a eliberat certificatul de producator intr-un tabel nominal care va fi afisat prin grija secretarului la sediul primariei.

Important! La solicitarea producatorului, secretarul unitatii administrativ-teritoriale trebuie sa elibereze un numar de copii egal cu numarul membrilor din gospodaria titularului. Copiile se atesta pentru conformitate prin formula „conform cu originalul”, urmata de semnatura olografa a secretarului si de stampila primariei. Pentru eliberarea de copii de pe certificatul de producator nu se percep taxe.

Certificatul de producator se utilizeaza:

- pentru comercializarea produselor agroalimentare numai de catre titularul certificatului de producator sau de persoanele mentionate in certificat (membrii din gospodaria titularului);

- numai pentru comercializarea produselor mentionate in continutul acestuia;

- pentru comercializarea produselor agroalimentare numai in conditiile care este vizat, nu are viza expirata si nu este suspendat;

Certificatul de producator nu se utilizeaza:

- pentru comercializarea unor produse care desi sunt inscrise in continutul certificatului depasesc cantitativ productia estimata corespunzator suprafetelor de teren detinute in proprietate si inscrise in certificat;

- pentru cumpararea de produse agroalimentare in scopul revanzarii acestora;

- pentru comercializarea produselor alimentare provenite din import.

Atributiile administratorilor pietelor

De la data inchirierii locului de vanzare, administratorul pietei are urmatoarele obligatii:

- sa inscrie in registrul de evidenta special infiintat datele de identificare a persoanelor fizice sau juridice care au inchiriat locul de vanzare, cantitatea de produse estimata a fi comercializata, precum si data, seria si numarul chitantei care atesta plata chiriei. in cazul producatorilor agricoli individuali, in registru se va inscrie si localitatea de origine, precum si cantitatile estimate a fi comercializate.

- sa afiseze in mod vizibil, la fiecare punct de vanzare, talonul de identificare a producatorului agricol sau, dupa caz, a comerciantului persoana juridica, care cuprinde urmatoarele date: numele si prenumele producatorului agricol sau denumirea comerciantului, dupa caz; seria si numarul certificatului de producator sau, dupa caz, codul unic de identificare a comerciantului; denumirea produselor si localitatea de origine a acestora;

- sa organizeze, impreuna cu personalul din subordine, actiuni de control pe intreaga durata a activitatii din piete, cu privire la existenta si valabilitatea certificatului de producator si la concordanta dintre continutul acestuia si produsele care se comercializeaza si sa ia masuri pentru indepartarea din piete a vanzatorilor care nu poseda certificat de producator solicitand in acest sens sprijinul organelor de politie, jandarmilor si gardienilor publici;

- sa afiseze la loc vizibil numele si prenumele titularului, precum si seria si numarul certificatului de producator eliberat fara respectarea conditiilor legale, potrivit propriilor constatari sau comunicarilor facute de alte organe abilitate.

Contraventii si sanctiuni aplicate

Fapte care constituie contraventii si sanctiunile aplicate autoritatilor emitente:

- eliberarea de catre primar a certificatului de producator fara existenta cererii si a procesului-verbal de verificare sau eliberarea certificatului de producator, desi in procesul-verbal de verificare se mentioneaza ca solicitantul nu detine teren ori animale, sau eliberarea certificatului de producator pentru cantitati de produse care sunt mai mari decat cele aferente suprafetelor sau animalelor pe care le detine solicitantul constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 la 10.000 lei.

Persoanele abilitate sa constate aceste contraventii si sa aplice sanctiuni sunt imputernicitii prefectului si ai presedintelui consiliului judetean, precum si ofiterii de politie.

· Fapte care constituie contraventii si sanctiunile aplicate administratorilor pietelor:

- inchirierea de mese si cantare, fara verificarea existentei si valabilitatii certificatului de producator care se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 2.500 lei;

- neorganizarea actiunilor de control de catre administratorul pietei si neluarea de catre acesta a masurilor pentru indepartarea din piata a persoanelor care nu poseda certificat de producator care se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 2.500 lei;

- necompletarea la zi de catre administratorul pietei a Registrului de evidenta a producatorilor individuali si a comerciantilor care se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 2.500 lei;

- incalcarea prevederilor referitoare la termenul si conditiile de eliberare a certificatului de producator si tinerea evidentei certificatelor de producator, modul de intocmire si eliberare si se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 2.000 lei.

Persoanele abilitate sa constate aceste contraventii si sa aplice sanctiunile sunt imputernicitii primarului, ai prefectului, ai presedintelui consiliului judetean, precum si ofiterii si subofiterii de politie si gardienii publici.

· Fapte care constituie contraventii si sanctiuni aplicate comerciantilor:

- comercializarea produselor agroalimentare de catre persoane care nu au certificat de producator eliberat in conditiile legale si se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 2.000 lei;

- comercializarea produselor agroalimentare de catre persoane care au certificatul de producator suspendat, nevizat, cu viza expirata, precum si neconcordanta dintre datele inscrise in certificatul de producator si Registrul de evidenta a producatorilor individuali si a comerciantilor si se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 2.000 lei;

- comercializarea produselor agroalimentare de alte persoane decat titularul certificatului de producator sau de persoanele mentionate in certificat si se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 2.000 lei;

- comercializarea altor produse decat cele mentionate in certificatul de producator si se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 2.000 lei;

- nerespectarea conditiilor si a criteriilor in baza carora s-a eliberat certificatul de producator si se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 2.000 lei;

- cumpararea, de catre producatorii agricoli, de produse agroalimentare in scopul revanzarii acestora si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 la 10.000 lei;

- comercializarea produselor alimentare de provenienta din import in alte locuri decat pietele agroalimentare sau spatiile autorizate si se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 2.000 lei.

Persoanele abilitate sa constate contraventiile si sa aplice sanctiunile sunt imputernicitii primarului, ai prefectului, ai presedintelui consiliului judetean, precum si ofiterii si subofiterii de politie si gardienii publici.

Important! Contraventiilor mentionate le sunt aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.

Sursa: DGFP Valcea

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici