Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Romania IMM si PFA: afla ce cerinte are Comisia Europeana pentru autoritatile romane!

24-Nov-2017
2663

Potrivit Raportului Anual pentru IMM-urile Europene, prezentat, joi, la Tallinn, la evenimentul SME Assembly 2017, Comisia Europeana cere autoritatilor romane mai multa predictibilitate si stabilitate pentru firmele mici si mijlocii (IMM) din Romania. Acesta prezinta detaliat situatia afacerilor mici si mijlocii din statele membre, dar si a persoanelor fizice autorizate (PFA) si a altor profesionisti independenti.


Legislatia trebuie sa fie previzibila, cu o utilizare mai sistematica si mai consistenta a testului IMM-urilor. Simplificarea si modernizarea mediului de afaceri si solutionarea mai rapida a procedurilor de insolventa vor ajuta IMM-urile romanesti sa creasca si sa devina mai competitive si vor crea un mediu mai favorabil pentru ca noile firme sa porneasca la drum si sa creasca. (...) Romania va trebui sa dea semnale ca este pregatita sa ia masuri pentru a obtine o mai mare stabilitate si predictibilitate economica” - mentioneaza reprezentantii Comisiei Europene, in raportul pe anul 2017 dedicat tarii noastre.

Totodata, Comisia Europeana le mai cere autoritatilor romane sa promoveze mai mult internationalizarea micilor afaceri si sa sprijine inovatia si aptitudinile IT. Cresterea increderii firmelor romanesti in comertul on-line este un alt element de care Romania are nevoie, in viziunea Comisiei UE, conform startupcafe.ro.

Cerintele nu difera prea mult de cele pe care le au reprezentantii patronilor cu firme mici si mijlocii din Romania. Acestia si-au aratat de mai multe ori pana acum nemultumirea prinvind impredictibilitatea fiscala din tara, atragand atentia ca numai in primele 11 luni ale anului 2017 statul a decis 261 de modificari la Codul fiscal, prin intermediul a 10 acte normative adoptate de Guvern si Parlament.

Conform graficului de mai jos, Romania se afla intr-o situatia mult mai rea fata de alte state UE in ceea ce priveste interactiunea firmelor cu administratia publica:

  •  schimbarea rapida a legislatiei si a politicilor, care isi pune amprenta si asupra afacerilor;
  • competentia si eficienta fuctionarilor statului de a ajuta firmele aflate la inceput de drum;
  • costul aplicarii contractelor.

Dar primin o bila alba pentru urmatoarele:

  • Costul transferului de proprietate;
  • Capitalul social minim pentru constituirea unei firme;
  • Costul inceperii unei afaceri;
  • Timpul necesar pentru deschiderea unei afaceri etc.

In plus, functionarii Comisiei Europene au remarcat faptul ca romanii au prins gustul dezvoltarii unei afaceri proprii si ca presa noastra sustine antreprenoriatul.


Cum arata IMM-urile din Romania in cifre?

  • 464.409 de microintreprinderi si firme mici si mijlocii erau in Romania, in anul 2016 (in afara de domeniul agriculturii si al serviciilor ca sanatatea sau educatia).
  • 412 452 de microintreprinderi functionau in Romania in 2016.
  • 99,7% dintre firmele din Romania erau IMM-uri (inclusiv micro).
  • Statistic, IMM-urile din Romania aveau in medie 5,7 angajati in 2016, peste media UE, de 3,9.
  • In Romania, IMM-urile asigura doua treimi din joburile ocupate in economie (in afara de sectorul financiar).
  • 52.200 de joburi sun preconizate a fi create in IMM-urile romanesti in perioada 2016-2018.
  • In schimb, valoarea adaugata per angajat in IMM-uri este mica in Romania, sub o treime din media UE.
  • Totusi, in perioada 2012-2016, in sectorul IT, IMM-urile romanesti au avut o crestere cu 65,6% a valorii adaugate si cu 12,3% a numarului de angajati.

Dar persoanele fizice autorizate?


In raportul Comisiei Europene s-a mai pus accent si pe PFA. Din acesta reiese ca16,5% din forta de munca din Romania, in anul 2016 era ocupata de self-employed, locul al patrulea in UE ca proportie. Media UE este de 14% - procentaj de self-employed in forta de munca, conform sursei citate mai sus.

93,6% dintre romanii care functionau ca self-employed nu aveau angajati, Romania fiind pe primul loc in privinta ponderii profesionistilor independenti si a PFA-urilor fara salariati. La polul opus este Ungaria, unde 47,7% dintre self-employed au la randul lor salariati.



Dintre persoanele care si-au facut PFA anul trecut cele mai multe un nivel mediu de pregatire profesionala (liceu sau studii post-liceale, adica aproximativ 52% dintre acestea.

 

Pentru mai multe detalii, consultati raportul aici: https://www.scribd.com/document/365224672/Romania-2017-SBA-Fact-Sheet#from_embed

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016