Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor degradate. PROCEDURA si reglementari cheie

04-Aug-2025
24408
Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor degradate. PROCEDURA si reglementari cheie

Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor degradate reprezinta un proces riguros, reglementat atat din punct de vedere contabil, cat si fiscal, care impune respectarea unei proceduri clare si documentarea corespunzatoare. In plus, pentru a beneficia de deductibilitate fiscala si a evita ajustarea TVA, este esentiala dovedirea distrugerii bunurilor degradate in conditiile stabilite de legislatia in vigoare.

In continuare vom vedea pasii procedurali, actele necesare, tratamentul contabil si implicatiile fiscale ale scoaterii din gestiune a bunurilor uzate sau fara valoare comerciala, in conformitate cu legislatia in vigoare.

Procedura pentru scoaterea din evidenta a bunurilor degradate

In primul rand trebuie efectuata o inventariere, respectandu-se prevederile legale privind inventarierea.

In urma inventarierii, comisia, in baza listelor de inventariere, constata in Procesul verbal intocmit cu aceasta ocazie ca bunurile sunt degradate calitativ, avand in vedere argumente si dovezi suficiente, inclusiv fotografii. 

Manualul de Inventariere a fost actualizat! 
Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei, folosind cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal,
click AICI>>

Se va numi o Comisie de casare care va intocmi Procesul verbal de casare in care va trebui sa se mentioneze ce se va intampla cu marfa deteriorata (o distrugeti, obtineti materiale recuperabile, etc.) 

Apoi, in baza unei decizii semnate de administratorul societatii bunurile vor fi casate si se vor scoate din gestiune.

Scoaterea bunurilor din evidenta se efectueaza la valoarea contabila (de regula, valoarea de intrare) prin contul 6588 „Alte cheltuieli de exploatare”, conform pct. 88 din OMFP 1802/2014.

Pentru a beneficia de deductibilitate si a evita ajustarea TVA, este necesara dovada distrugerii bunurilor. In lipsa acestor dovezi, cheltuielile si TVA-ul aferente pot fi considerate nedeductibile de catre autoritatile fiscale.

Ce documente justifica distrugerea bunurilor in procesul de scoatere din evidenta

Bunurile trebuie sa fie distruse prin mijloace proprii daca societatea este autorizata in acest sens, fie prin predarea la unitati specializate in acest sens. In ambele situatii trebuie sa faceti dovada distrugerii pe baza de documente justificative sau predarea/vanzarea catre operatori economici autorizati.

Reglementari cheie despre bunurile si stocurile degradate

Scaderea din gestiune a bunurilor si stocurilor degradate nu se face numai cu ocazia inventarierii anuale, ci ori de cat ori descoperiti ca aveti produse expirate /deterioarate/lipsa etc.

Din punct de vedere contabil scoaterea din gestiune se va face la valoare de cost prin contul 6588 ( pct. 88 din OMFP 1802/2014)

(1)Activele de natura stocurilor se evalueaza la cost, mai putin ajustarile pentru depreciere constatate. Ajustari pentru depreciere se constata inclusiv pentru stocurile fara miscare. In cazul in care valoarea contabila a stocurilor este mai mare decat valoarea de inventar, valoarea stocurilor se diminueaza pana la valoarea realizabila neta, prin constituirea unei ajustari pentru depreciere.

Manualul de Inventariere a fost actualizat! 
Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei, folosind cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal,
click AICI>>


Din punct de vedere fiscal, pentru ca aceste cheltuieli sa fie deductibile la calculul impozitului pe profit si pentru a nu fi necesara ajustarea TVA aferenta acestora trebuie sa aveti in vedere urmatoarele prevederi legale:

Potrivit art. 25 alin (3) lit c) din Codul fiscal, sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII.

Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:
1. bunurile/mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2. bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;
3. bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii; 
4. alimentele destinate consumului uman, cu data-limita de consum aproape de expirare, altele decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 si 2, daca transferul acestora este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
5. subprodusele de origine animala, nedestinate consumului uman, altele decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 - 3, daca eliminarea acestora este efectuata potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
6. produsele agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal, daca directionarea/dirijarea vizeaza transformarea acestora in compost/biogaz sau neutralizarea acestora, potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
7. alte bunuri decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 - 6, daca termenul de valabilitate/expirare este depasit, potrivit legii.

(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea: d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii; 

(11)Situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive; in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei. De asemenea, situatiile mentionate la alin. (10) pot fi aplicate cumulativ; de exemplu, pentru un stoc de produse exista o pierdere datorata unor perisabilitati, dar stocul respectiv poate fi distrus ca urmare a degradarii calitative, ceea ce conduce la neajustarea taxei.

Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei.

Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila.

Pentru bunurile degradate calitativ, respectiv nefolosibile care nu mai pot fi valorificate, societatea nu are obligatia ajustarii TVA in favoarea bugetului de stat daca va proceda la distrugerea acestora si daca poate face dovada distrugerii.

In sensul art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.

Asadar, daca nu faceti dovada distrugerii, apar implicatii fiscale atat din punct de vedere al TVA cat si al impozitului pe profit. Dupa casare bunurile respective pot fi date oricui cu titlu gratuit.

In situatia in care in urma casarii se vor obtine deseuri pe care le valorificati prin vanzare trebuie sa tineti cont de urmatoarele aspecte:

Conform art. 331 alin. (2) din Codul fiscal:
(2) Operatiunile pentru care se aplica taxarea inversa sunt:
a) livrarea urmatoarelor categorii de bunuri:
1. deseuri feroase si neferoase, de rebuturi feroase si neferoase, inclusiv produse semifinite rezultate din prelucrarea, fabricarea sau topirea acestora; 

Manualul de Inventariere a fost actualizat! 
Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei, folosind cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal,
click AICI>>

2. reziduuri si alte materiale reciclabile alcatuite din metale feroase si neferoase, aliajele acestora, zgura, cenusa si reziduuri industriale ce contin metale sau aliajele lor;
3. deseuri de materiale reciclabile si materiale reciclabile uzate constand in hartie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticla si sticla; 
4. materialele prevazute la pct. 1 - 3 dupa prelucrarea/transformarea acestora prin operatiuni de curatare, polizare, selectie, taiere, fragmentare, presare sau turnare in lingouri, inclusiv a lingourilor de metale neferoase pentru obtinerea carora s-au adaugat alte elemente de aliere;

(3) Pe facturile emise pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii prevazute la alin. (2) furnizorii/prestatorii nu vor inscrie taxa colectata aferenta. Beneficiarii vor determina taxa aferenta, care se va evidentia in decontul prevazut la art. 323, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila. Beneficiarii au drept de deducere a taxei in limitele si in conditiile stabilite la art. 297 - 301.

De asemenea, trebuie precizat ca vanzarea deseurilor de catre generatorii acestora catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor se realizeaza pe baza de factura, cu evidentierea distincta a contributiei de 2%.

Baza de calcul la care se aplica contributia de 2% reprezinta valoarea de vanzare a deseurilor provenite din activitati de productie, dezmembrare si/sau casare de bunuri, mijloace fixe ori obiecte de inventar proprii, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.

Aceasta contributie se retine prin stopaj de catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, se declara si se vireaza la Fondul pentru mediu pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au valorificat deseurile prin vanzare.

Nu aveti nicio obligatie declarativa catre Fondul de mediu, acest lucru revine unitatii colectare a deseurilor (REMAT).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016