Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor degradate reprezinta un proces riguros, reglementat atat din punct de vedere contabil, cat si fiscal, care impune respectarea unei proceduri clare si documentarea corespunzatoare. In plus, pentru a beneficia de deductibilitate fiscala si a evita ajustarea TVA, este esentiala dovedirea distrugerii bunurilor degradate in conditiile stabilite de legislatia in vigoare.
In continuare vom vedea pasii procedurali, actele necesare, tratamentul contabil si implicatiile fiscale ale scoaterii din gestiune a bunurilor uzate sau fara valoare comerciala, in conformitate cu legislatia in vigoare.
Procedura pentru scoaterea din evidenta a bunurilor degradate
In primul rand trebuie efectuata o inventariere, respectandu-se prevederile legale privind inventarierea.
In urma inventarierii, comisia, in baza listelor de inventariere, constata in Procesul verbal intocmit cu aceasta ocazie ca bunurile sunt degradate calitativ, avand in vedere argumente si dovezi suficiente, inclusiv fotografii.
Se va numi o Comisie de casare care va intocmi Procesul verbal de casare in care va trebui sa se mentioneze ce se va intampla cu marfa deteriorata (o distrugeti, obtineti materiale recuperabile, etc.)
Apoi, in baza unei decizii semnate de administratorul societatii bunurile vor fi casate si se vor scoate din gestiune.
Scoaterea bunurilor din evidenta se efectueaza la valoarea contabila (de regula, valoarea de intrare) prin contul 6588 „Alte cheltuieli de exploatare”, conform pct. 88 din OMFP 1802/2014.
Pentru a beneficia de deductibilitate si a evita ajustarea TVA, este necesara dovada distrugerii bunurilor. In lipsa acestor dovezi, cheltuielile si TVA-ul aferente pot fi considerate nedeductibile de catre autoritatile fiscale.
Ce documente justifica distrugerea bunurilor in procesul de scoatere din evidenta
Bunurile trebuie sa fie distruse prin mijloace proprii daca societatea este autorizata in acest sens, fie prin predarea la unitati specializate in acest sens. In ambele situatii trebuie sa faceti dovada distrugerii pe baza de documente justificative sau predarea/vanzarea catre operatori economici autorizati.

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulTratamentul fiscal aplicabil serviciilor prestate in Romania de o societate din Turcia. Obligatia de retinere la sursa Am rugamintea sa ma ajutati cu opinia dvs privind necesitatea/sau nu, de a retine la sursa impozit pentru un serviciu prestat de o persoana juridica din Turcia, prin deplasarea...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulImpozitul pe profit: cum se deduc dobanzile din imprumuturi de la banci si afiliati Societatea are incheiat cu asociatul acesteia un contract de imprumut purtator de dobanda egala cu nivelul dobanzii de referinta BNR. Mentionam ca societatea are si credite bancare...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulSchimbarea sediului social. Este necesar un nou registru unic de control? Daca societatea ALFA SRL isi schimba sediu social; are nevoie de un alt Registru unic de control?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulInregistrare in contabilitate teren si constructii achizitionate de la persoane fizice In cazul in care societatea a platit o suma x pentru achizitia unui imobil (teren + 6 constructii), achizitia s-a facut de la persoane fizice, intrebarea mea este daca in...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulIncasare garantii si despagubiri Societatea sus mentionata factureaza garantia catre clienti fara TVA (pentru eventuale daune ce pot aparea). In momentul in care autoturismul se returneaza fara daune, garantia...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Reglementari cheie despre bunurile si stocurile degradate
Scaderea din gestiune a bunurilor si stocurilor degradate nu se face numai cu ocazia inventarierii anuale, ci ori de cat ori descoperiti ca aveti produse expirate /deterioarate/lipsa etc.
Din punct de vedere contabil scoaterea din gestiune se va face la valoare de cost prin contul 6588 ( pct. 88 din OMFP 1802/2014)
(1)Activele de natura stocurilor se evalueaza la cost, mai putin ajustarile pentru depreciere constatate. Ajustari pentru depreciere se constata inclusiv pentru stocurile fara miscare. In cazul in care valoarea contabila a stocurilor este mai mare decat valoarea de inventar, valoarea stocurilor se diminueaza pana la valoarea realizabila neta, prin constituirea unei ajustari pentru depreciere.
Din punct de vedere fiscal, pentru ca aceste cheltuieli sa fie deductibile la calculul impozitului pe profit si pentru a nu fi necesara ajustarea TVA aferenta acestora trebuie sa aveti in vedere urmatoarele prevederi legale:
Potrivit art. 25 alin (3) lit c) din Codul fiscal, sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII.
Aceste cheltuieli sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:
1. bunurile/mijloacele fixe amortizabile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2. bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;
3. bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, daca se face dovada distrugerii;
4. alimentele destinate consumului uman, cu data-limita de consum aproape de expirare, altele decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 si 2, daca transferul acestora este efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
5. subprodusele de origine animala, nedestinate consumului uman, altele decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 - 3, daca eliminarea acestora este efectuata potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
6. produsele agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal, daca directionarea/dirijarea vizeaza transformarea acestora in compost/biogaz sau neutralizarea acestora, potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare;
7. alte bunuri decat cele aflate in situatiile/conditiile prevazute la pct. 1 - 6, daca termenul de valabilitate/expirare este depasit, potrivit legii.
(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea: d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;
(11)Situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive; in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei. De asemenea, situatiile mentionate la alin. (10) pot fi aplicate cumulativ; de exemplu, pentru un stoc de produse exista o pierdere datorata unor perisabilitati, dar stocul respectiv poate fi distrus ca urmare a degradarii calitative, ceea ce conduce la neajustarea taxei.
Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei.
Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila.
Pentru bunurile degradate calitativ, respectiv nefolosibile care nu mai pot fi valorificate, societatea nu are obligatia ajustarii TVA in favoarea bugetului de stat daca va proceda la distrugerea acestora si daca poate face dovada distrugerii.
In sensul art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.
Asadar, daca nu faceti dovada distrugerii, apar implicatii fiscale atat din punct de vedere al TVA cat si al impozitului pe profit. Dupa casare bunurile respective pot fi date oricui cu titlu gratuit.
In situatia in care in urma casarii se vor obtine deseuri pe care le valorificati prin vanzare trebuie sa tineti cont de urmatoarele aspecte:
Conform art. 331 alin. (2) din Codul fiscal:
(2) Operatiunile pentru care se aplica taxarea inversa sunt:
a) livrarea urmatoarelor categorii de bunuri:
1. deseuri feroase si neferoase, de rebuturi feroase si neferoase, inclusiv produse semifinite rezultate din prelucrarea, fabricarea sau topirea acestora;
2. reziduuri si alte materiale reciclabile alcatuite din metale feroase si neferoase, aliajele acestora, zgura, cenusa si reziduuri industriale ce contin metale sau aliajele lor;
3. deseuri de materiale reciclabile si materiale reciclabile uzate constand in hartie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticla si sticla;
4. materialele prevazute la pct. 1 - 3 dupa prelucrarea/transformarea acestora prin operatiuni de curatare, polizare, selectie, taiere, fragmentare, presare sau turnare in lingouri, inclusiv a lingourilor de metale neferoase pentru obtinerea carora s-au adaugat alte elemente de aliere;
(3) Pe facturile emise pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii prevazute la alin. (2) furnizorii/prestatorii nu vor inscrie taxa colectata aferenta. Beneficiarii vor determina taxa aferenta, care se va evidentia in decontul prevazut la art. 323, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila. Beneficiarii au drept de deducere a taxei in limitele si in conditiile stabilite la art. 297 - 301.
De asemenea, trebuie precizat ca vanzarea deseurilor de catre generatorii acestora catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor se realizeaza pe baza de factura, cu evidentierea distincta a contributiei de 2%.
Baza de calcul la care se aplica contributia de 2% reprezinta valoarea de vanzare a deseurilor provenite din activitati de productie, dezmembrare si/sau casare de bunuri, mijloace fixe ori obiecte de inventar proprii, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.
Aceasta contributie se retine prin stopaj de catre operatorii economici care desfasoara activitati de colectare si/sau valorificare a deseurilor, se declara si se vireaza la Fondul pentru mediu pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au valorificat deseurile prin vanzare.
Nu aveti nicio obligatie declarativa catre Fondul de mediu, acest lucru revine unitatii colectare a deseurilor (REMAT).