
Raportul Special
realizat de specialisti
Potrivit prevederilor art. 92 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, „declararea contribuabililor inactivi, indreptarea erorilor materiale precum si reactivarea contribuabililor declarati inactivi se realizeaza de catre organul fiscal, prin decizie, emisa conform competentelor si procedurii stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care se comunica contribuabilului".
In prezent, declararea contribuabililor inactivi, indreptarea erorilor materiale precum si reactivarea contribuabililor declarati inactivi se realizeaza potrivit prevederilor art. 78^1 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
In aplicarea acestor prevederi legale, a fost emis Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1847/2014, prin care a fost aprobata procedura aplicabila pentru declararea inactivitatii fiscale potrivit art.78^1, alin.(1), lit.a)-c), procedura privind reactivarea contribuabililor declarati inactivi, precum si procedura privind indreptarea erorilor materiale.
De asemenea, prin acest act normativ a fost reglementata, competenta directorilor generali ai directiilor generale regionale ale finantelor publice si a municipiului Bucuresti, respectiv directorului general al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, pentru aprobarea deciziilor de declarare in inactivitate fiscala/reactivare/indreptare eroare materiala.
Prin Legea nr. 207/2015 au fost prevazute noi conditii pentru inactivarea contribuabililor, astfel fata de actualele conditii de inactivare, potrivit art.92, alin.(1) au fost prevazute urmatoarele noi conditii:
d) inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului;
e) durata de functionare a societatii este expirata;
f) societatea nu mai are organe statutare;
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
In urma analizei fluxurilor pentru aplicarea procedurilor de inactivare/indreptare eroare materiala/reactivare a contribuabililor declarati inactivi, in vederea optimizarii acestor procese de activitate, a fost necesara schimbarea competentei decizionale privind aprobarea deciziilor de declarare in inactivitate/reactivare/indreptare eroare materiala de la directiile generale regionale ale finantelor publice catre administratiile ale finantelor publice/administratiile de sector ale finantelor judetene publice/administratiile pentru contribuabili mijlocii.
Astfel, aceasta masura are ca efect simplificarea procedurilor de aprobare a declararii in inactivitate/indreptare eroare materiala/reactivare a contribuabililor declarati inactivi, prin reducerea duratei fluxului procedural pentru aceste activitati.
Fata de cele mentionate, prin prezentul proiect de ordin se propun urmatoarele:
a) stabilirea competentei sefului de administratie al administratiilor judetene a finantelor publice/administratiilor de sector ale finantelor publice/administratiilor pentru contribuabili mijlocii, dupa caz, pentru aprobarea deciziilor de declarare in inactivitate/reactivare/indreptarea erorii materiale;
b) actualizarea procedurilor privind declarare in inactivitate/indreptarea erorii materiale/reactivare a contribuabililor declarati inactivi, precum si a formularelor utilizate pentru declararea in inactivitate/indreptarea erorii materiale/reactivare a contribuabililor declarati inactivi, potrivit noilor prevederi legale stabilite prin Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Sursa: AJFP Maramures
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Declararea si reactivarea starii de inactivitate fiscalaCONTRIBUABILI INACTIVI din vina FisculuiDeclaratii ANAF octombrie 2014. Care sunt termenele-limita si formularele obligatorii?Achizitiile de la CONTRIBUABILI INACTIVI | Anularea inregistrarii in scopuri de TVAANAF: Ordin privind contribuabilii declarati inactiviUltimele articole
ANAF doreste sa schimbe doua proceduri: Declararea inactivitatii si reactivarea fiscalaCum completati Formularul 088 de la 1 august? Procedura completa si noile modificariProceduri fiscale la zi: Declararea contribuabililor inactivi si implicatiile fiscaleProceduri declarare CONTRIBUABILI INACTIVI. Ce prevederi instituie OpANAF 3846/2015?Cand se declara inactivi contribuabilii?Articole similare
Precizare MFP: cand se reduc penalitatileGuvernul taie mii de posturi din administratieAspecte ale planificarii fiscale internationaleTratamentul fiscal al cheltuielilor privind acordarea folosintei unui teren unei sucursale a societatii din SUAStudiu de caz: Completare formular 100 pentru redeventele rezultate din contractele de concesiune cu Agentia Domeniilor StatuluiUltimele articole
Intreprinderi legate. Conform OUG 156/2024, aplica impozit micro sau impozit pe profit in 2025?D100. Cum a fost modificata D100 de ANAF in urma noutatilor din domeniul impozitelor (Ordinul 193/2025)D112. ANAF actualizeaza formularul in conditile aparitiei OUG 156/2024Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabilaContractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)Articole similare
Conditii de incadrare in program a microintreprinderilor infiintate de intreprinzatori debutantiPlafonarea tranzactiilor in numerar. Noua forma a PROIECTului MFPCe masuri pregateste MFP pentru persoanele fizice si cele juridice?PFA-urile au fost pacalite! OUG 79/2017 NU mai include scutirea de CAS si CASS pentru cei care au si venituri din salarii, cum era prevazut in PROIECTAnunt ANAF privind noua procedura de inregistrare in scopuri de TVAUltimele articole
Declaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAFCriteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFEsalonare la plata 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificataTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalSchimbari noi la Legea Contabilitatii 82/1991! Ce propuneri aduc FinanteleArticole similare
Ordonanta 39/2015 privind cazierul fiscal se aplica din 3 septembrie!Analiza segmentului de business: Peste 16% dintre companii romanesti sunt inactive fiscalCazierul fiscal 2019: Noi reglementari se aplica din ianuarieRevista Romana de Fiscalitate nr. 33, noiembrie 2009 - pagina 2Fiscul schimba conditiile de declarare a inactivitatii fiscaleUltimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFPana pe 1 ianuarie 2024 listele contribuabililor vor fi actualizate. ANAF propune noi reguli pentru administrarea firmelorContribuabilii care vor sa se inregistreze in scopuri de TVA vor avea mai putine documente de depus. A fost ELIMINATA declaratia 098PFA-urile si profesionistii vor interactiona, de la 1 ianuarie 2022, cu un alt organ fiscal. Reguli noi pentru administrarea obligatiilor fiscaleModificari privind administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in 2022Articole similare
Anumite PFA-uri si II-uri care au fost radiate din oficiu pot solicita reautorizarea activitatii la ONRCCum va arata decizia pentru indreptarea erorilor materiale din 2013Indreptarea erorilor materiale din actul administrativ fiscal in Noul Cod de Procedura fiscalaRegistrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%: ce date contine si cine il completeazaActualizare legislatie septembrie 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea I.1)Ultimele articole
Asociere persoana juridica cu persoana fizica. Declararea veniturilorComunicat in atentia celor care au optat pentru plati anticipate privind impozitul pe profit!Sfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri in alt stat UE
Intrebare: Suntem o societate romana, inregistrata in scop de TVA in Romania. Am achizitionat o ambarcatiune maritima de la o persoana juridica din Franta, care detine un cod valid de TVA intracomunitar. Transportul ambarcatiunii se face...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Avem o companie care achizitioneaza des piese de schimb si materie prima din afara Romaniei, fara risc fiscal ridicat. In ce situatii nu suntem obligati sa cerem codul UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA