Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Solutii actuale: Limitarea dreptului de deducere pentru un contract de leasing

29-Feb-2012
5068
Vom stabili in cele ce urmeaza cum se deduce TVA in cazul achizitionarii unui autoturism in leasing financiar, avansului sau ratelor de leasing, daca achizitia a fost in perioada 2007-2012. Tinand cont de legislatia in vigoare, vom oferi solutiile aferente fiecarei situatii mentionate.

Raspuns:

Limitarea dreptului de deducere a TVA aferenta avansului si valorii reziduale pentru un autoturism preluat in leasing financiar s-a efectuat incepand cu data de 1 mai 2009 conform prevederilor OUG 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale. Pentru perioada 01.05.2009 - 31.12.2011, limitarea dreptului de deducere a TVA pentru avans si valoarea reziduala s-a efectuat integral in situatia in care autoturismul nu se incadra in niciuna din urmatoarele 7 exceptii reglementate prin art. 145^1 din Codul fiscal si detaliate prin pct. 45^1 din normele de aplicare ale acestui articol:

1) vehicule utilizate exclusiv pentru interventie, reparatii, paza si protectie, curierat;
2) vehicule utilizate pentru transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii;
3) vehicule special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj;

4) vehicule utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
5) vehicule utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
6) vehicule utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational;
7) vehicule utilizate in scop commercial (pentru revanzare).

Incepand cu anul 2012, limitarea dreptului de deducere a TVA s-a redus cu 50% in baza prevederilor OUG 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal . Altfel spus, incepand cu aceasta data, se poate exercita dreptul de deducere a TVA pentru 50% din suma TVA inscrisa in factura locatorului chiar daca autoturismul care nu se incadreaza in categoria exceptiilor, dar este destinat realizarii de operatiuni economice, cu drept de deducere a TVA.

Suma TVA aferenta unui avans achitat in cadrul unui contract de leasing financiar pentru utilizarea unui autoturism cu greutatea sub 3.500 kg. si 9 locuri de pasageri, este deductibila integral d.p.d.v. al TVA numai daca prin contractul de leasing s-a stabilit in mod expres faptul ca avansul este destinat acoperirii valorii partiale a ratelor de leasing, esalonate prin graficul de plati. Deci, trebuie analizata clauza contractuala referitoare la plata avansului pentru a vedea daca acesta este aferent unor rate de leasing sau daca este aferent valorii reziduale.
Totusi, practica demonstreaza faptul ca in cadrul unui contract de leasing, avansul reprezinta plata partiala a valorii de achizitie a mijlocului fix.

In cadrul unui contract de leasing in curs de derulare in perioada 01.05.2009 - 28.02.2012, firma dvs. are dreptul sa deduca, dar fara sa limiteze acest drept, suma TVA aferenta ratelor de leasing facturate lunar de catre locator (inclusiv celelalte componente ale contractului de leasing). Acest fapt este posibil deoarece contractul de leasing financiar este considerat un contract de prestari servicii iar firma dvs. fost si este beneficiarul acestor servicii.

Prin OG 51/1997, republicata privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, rata de leasing in cadrul unui leasingului financiar, este definita drept cota-parte din valoarea de intrare a bunului si dobanda de leasing, care se stabileste pe baza ratei dobanzii convenite prin acordul partilor.

Prin formularea optiunii de achizitie a autoturismului si inchiderea contractului de leasing, firma pe care o reprezentati pierde calitatea de beneficiar al unui serviciu de utilizare a bunului pus la dispozitie de catre locator si dobandeste calitatea de cumparator al acelui bun. Prin plata valorii reziduale se considera ca are loc achizitia bunului. Prin OG 51/1997, republicata privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, valoarea reziduala este definita drept valoarea la care, dupa achitarea de catre utilizator a tuturor ratelor de leasing prevazute in contract, precum si a tuturor celorlalte sume datorate conform contractului, se face transferul dreptului de proprietate asupra bunului catre locatar/utilizator si este stabilita de partile contractante. Pentru achizitia autoturismului se limiteaza dreptul de deducere cu 50% a sumei TVA aferente valorii reziduale facturate de catre locator la inchiderea contractului de leasing in anul 2012.

Pentru aplicarea unui tratament fiscal corect, M.F.P. a emis doua circulare postate pe site-ul sau:
- circulara 341061/15.05.2009 aplicabila pentru perioada 01.05.2009 - 31.12.2011;
- circulara 420167/07.02.2012 aplicabila incepand cu data de 1 ianuarie 2012.

De asemenea, pentru perioada 01.05.2009 - 31.12.2011, M.F.P. a emis si un
Ghid practic in data de 25.06.2009 in care a prezentat inregistrarile contabile aferente limitarii dreptului de deducere. Pentru anul 2012, inregistrarile contabile sunt cuprinse in circulara 420167/07.02.2012.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016