Solutii actuale: Limitarea dreptului de deducere pentru un contract de leasing
Vom stabili in cele ce urmeaza cum se deduce TVA in cazul achizitionarii unui autoturism in leasing financiar, avansului sau ratelor de leasing, daca achizitia a fost in perioada 2007-2012. Tinand cont de legislatia in vigoare, vom oferi solutiile aferente fiecarei situatii mentionate.
Raspuns:
Limitarea dreptului de deducere a TVA aferenta avansului si valorii reziduale pentru un autoturism preluat in leasing financiar s-a efectuat incepand cu data de 1 mai 2009 conform prevederilor OUG 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale. Pentru perioada 01.05.2009 - 31.12.2011, limitarea dreptului de deducere a TVA pentru avans si valoarea reziduala s-a efectuat integral in situatia in care autoturismul nu se incadra in niciuna din urmatoarele 7 exceptii reglementate prin art. 145^1 din Codul fiscal si detaliate prin pct. 45^1 din normele de aplicare ale acestui articol:
1) vehicule utilizate exclusiv pentru interventie, reparatii, paza si protectie, curierat;
2) vehicule utilizate pentru transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii;
3) vehicule special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj;
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
4) vehicule utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
5) vehicule utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
6) vehicule utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational;
7) vehicule utilizate in scop commercial (pentru revanzare).
Incepand cu anul 2012, limitarea dreptului de deducere a TVA s-a redus cu 50% in baza prevederilor OUG 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal . Altfel spus, incepand cu aceasta data, se poate exercita dreptul de deducere a TVA pentru 50% din suma TVA inscrisa in factura locatorului chiar daca autoturismul care nu se incadreaza in categoria exceptiilor, dar este destinat realizarii de operatiuni economice, cu drept de deducere a TVA.
Suma TVA aferenta unui avans achitat in cadrul unui contract de leasing financiar pentru utilizarea unui autoturism cu greutatea sub 3.500 kg. si 9 locuri de pasageri, este deductibila integral d.p.d.v. al TVA numai daca prin contractul de leasing s-a stabilit in mod expres faptul ca avansul este destinat acoperirii valorii partiale a ratelor de leasing, esalonate prin graficul de plati. Deci, trebuie analizata clauza contractuala referitoare la plata avansului pentru a vedea daca acesta este aferent unor rate de leasing sau daca este aferent valorii reziduale.
Totusi, practica demonstreaza faptul ca in cadrul unui contract de leasing, avansul reprezinta plata partiala a valorii de achizitie a mijlocului fix.
In cadrul unui contract de leasing in curs de derulare in perioada 01.05.2009 - 28.02.2012, firma dvs. are dreptul sa deduca, dar fara sa limiteze acest drept, suma TVA aferenta ratelor de leasing facturate lunar de catre locator (inclusiv celelalte componente ale contractului de leasing). Acest fapt este posibil deoarece contractul de leasing financiar este considerat un contract de prestari servicii iar firma dvs. fost si este beneficiarul acestor servicii.
Prin OG 51/1997, republicata privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, rata de leasing in cadrul unui leasingului financiar, este definita drept cota-parte din valoarea de intrare a bunului si dobanda de leasing, care se stabileste pe baza ratei dobanzii convenite prin acordul partilor.
Prin formularea optiunii de achizitie a autoturismului si inchiderea contractului de leasing, firma pe care o reprezentati pierde calitatea de beneficiar al unui serviciu de utilizare a bunului pus la dispozitie de catre locator si dobandeste calitatea de cumparator al acelui bun. Prin plata valorii reziduale se considera ca are loc achizitia bunului. Prin OG 51/1997, republicata privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, valoarea reziduala este definita drept valoarea la care, dupa achitarea de catre utilizator a tuturor ratelor de leasing prevazute in contract, precum si a tuturor celorlalte sume datorate conform contractului, se face transferul dreptului de proprietate asupra bunului catre locatar/utilizator si este stabilita de partile contractante. Pentru achizitia autoturismului se limiteaza dreptul de deducere cu 50% a sumei TVA aferente valorii reziduale facturate de catre locator la inchiderea contractului de leasing in anul 2012.
Pentru aplicarea unui tratament fiscal corect, M.F.P. a emis doua circulare postate pe site-ul sau:
- circulara 341061/15.05.2009 aplicabila pentru perioada 01.05.2009 - 31.12.2011;
- circulara 420167/07.02.2012 aplicabila incepand cu data de 1 ianuarie 2012.
De asemenea, pentru perioada 01.05.2009 - 31.12.2011, M.F.P. a emis si un
Ghid practic in data de 25.06.2009 in care a prezentat inregistrarile contabile aferente limitarii dreptului de deducere. Pentru anul 2012, inregistrarile contabile sunt cuprinse in circulara 420167/07.02.2012.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata in numerar a sprijinului catre participanti: conditii legale si documente
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Donatie bunuri de catre o ONG
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deducerea sponsorizarii
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impadurire terenuri agricole. Inregistare. Amortizare
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobilizare in curs nefinalizata
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori. Neconcordante raportul Z
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<