Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Topul modificarilor pentru microintreprinderi incepand cu 2016

02-Dec-2015
6116

Noul an aduce cu sine o multitudine de modificari de ordin fiscal, iar despre cele mai multe am scris in nenumarate randuri. O analiza complexa in aceasta privinta a fost intocmita si aici.

Consideram insa necesar sa subliniem unele aspecte care tin numai de felul in care vor fi tratate din punct de vedere fiscal microintreprinderile incepand cu 1 ianuarie 2016.

1. Avem, asadar, in primul rand, o modificare prin care plafonul microintreprinderilor creste de la 65.000 de euro la 100.000 de euro.

2. In al doilea rand, discutam despre faptul ca entitatile care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale nu pot fi microintreprinderi, asa cum aminteste si consultantul fiscal Cristian Rapcencu intr-o analiza recenta intocmita pentru Republica.ro.

3. Aceeasi sursa atrage atentia si asupra faptului ca, potrivit noilor reglementari, "daca se depaseste plafonul de 100.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, se datoreaza impozit pe profit incepand cu acel trimestru, luand in considerare veniturile obtinute si cheltuielile suportate incepand cu acel trimestru si nu de la inceputul anului fiscal cum se procedeaza in prezent".

4. Mai apoi, retinem ca noile cote de impozitare pentru microintreprinderile deja infiintate vor fi:

-1% pentru microintreprinderile care au peste 2 salariati, inclusiv;

-2% pentru microintreprinderile care au un salariat;

-3% pentru microintreprinderile care nu au salariati.

5. De asemenea, se introduce o cota de impozitare redusa de 1% in cazul microintreprinderilor nou infiintate, pentru primele 24 de luni de la infiintare, cu indeplinirea anumitor conditii in ceea ce priveste numarul de salariati si perioada de angajare;

6. In plus, se modifica baza impozabila "in sensul eliminarii veniturilor din provizioane, ajustari pentru depreciere sau pentru pierdere de valoare, doar daca au fost recunoscute in categoria cheltuielilor nedeductibile la calculul profitului impozabil", scrie Cristian Rapcencu in analiza amintita.

ATENTIE! Puteti citi si AICI despre regimul microintreprinderilor in 2016!

7. O alta modificare consta in "adaugarea la baza de impozitare a anumitor rezerve reduse sau anulate (din reevaluare, din facilitati fiscale), care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit".

8. Totodata, modificarea regimului de la impozit profit la impozit pe venit se comunica organului fiscal pana la 31 martie inclusiv a anului urmator (anterior, termenul era 31 ianuarie a anului urmator);

9. O alta modificare consta in faptul ca persoanele juridice care se infiinteaza in cursul unui an fiscal vor avea obligatia de a comunica din 2016 organului fiscal competent aplicarea regimului microintreprinderilor, in termen de 30 de zile de la infiintare, mentiunea din cererea de inregistrare la registrul comertului nemaifiind suficienta.

10. De asemenea, pentru declararea, retinerea si plata impozitului pe dividendele platite, catre o persoana juridica romana, microintreprinderile sunt obligate sa aplice aceleasi prevederi ca si entitatile platitoare de impozit pe profit (minim 10% din capital pe o perioada minima de 1 an).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici