Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum completati Formularul 088 de la 1 august? Procedura completa si noile modificari

01-Aug-2016
7692

Prin OANAF 2048/2016, publicat in M. Of. 533/2016 s-a modificat Ordinul Presedintelui ANAF 384/2015 privind modelul si continutul formularul 088 "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA."

Formularul 088 Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA se depune de catre societatile infiintate in baza Legii 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului astfel:

>> daca solicita inregistrarea in scopuri de TVA:

- la infiintare potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, caz in care formularul se depne in aceeasi zi cu depunerea la oficiul registrului comertului a cererii de inmatriculare in registrul comertului.
- ulterior infiintarii:
* prin depasirea plafonului de scutrie de TVA in cursul anului calendaristic potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (1) lit.b) din Codul fiscal, caz in care formularul se depune odata cu declaratia de mentiuni
* prin optiune potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul, caz in care formularul se depune odata cu declaratia de mentiuni
* cu ocazia reinregistrarii in scopuri de TVA potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, caz in care formularul se depune odata cu cererea de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 316 alin. (12) din Codul fiscal.

>> la solicitarea organelor fiscale competente, in situatia in care prezinta risc fiscal in urma selectiei efectuate in mod automat.

Principalele noutati:

* in cadrul cartusului "Date de identificare a persoanei impozabile" se introduc urmatoarele rubrici:

- o rubrica care permite reprezentantului legal/imputernicitului persoanei impozabile analizate sa declare daca societatea se afla/nu se afla in procedura insolventei prevazuta de Legea 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. Datele cu privire la asociati si/sau administratori se vor completa pentru asociatii si/sau administratorii care indeplineau aceasta calitate la momentul declansarii procedurii insolventei.

- o rubrica care permite reprezentantului legal/imputernicitului persoanei impozabile analizate sa inscrie adresa de website a persoanei impozabile, dupa caz.

* eliminarea pct. 1 din vechiul formular privind precizarea modului de detinere a spatiului cu destinatie de sediu social.

* eliminarea pct. 2 din vechiul formular privind precizarea daca domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social.

* eliminarea ptc. 3 din vechiul formular privind precizarea detinerii de spatii cu destinatia de sedii secundare declarate.

* reformularea si renumerotarea pct. 4 din vechiul formular, iar in noul model de formular informatiile se regasesc la ptc. 1 astfel:

A. se precizeaza daca persoana impozabila desfasoara activitati economice:
a) la sediul social/profesional;
b) la sediile secundare (puncte de lucru);
c) in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare (puncte de lucru).

B. se detaliaza acivitatea economica pentru care se solicita sau s-a obtinut codul de inregistrare in scopuri de TVA, precizand, dupa caz, principalii clienti/furnizori/prestatori."

C. daca persoana impozabila urmeaza sa efectueze investitii in legatura cu domeniul principal de activitate se precizeaza, dupa caz, urmatoarele informatii: adresa unde se realizeaza investitia, durata realizarii investitiei, valoarea estimata a investitiei, numar/data autorizatie de construire.

Referitor la aceste prevederi se elimina obligativitatea anexarii in cope a contractelor de proprietate/inchiriere/comodat/leasing financiar care atesta detinerea cu titlu legal a spatiului cu destinatie de sediu social sau a spatiului cu destinatie de sediu secundar (punct de lucru).

* reformularea si renumerotarea pct. 6 din vechiul formular, iar in noul model de formular informatiile se regasesc la pct. 2 cu precizari daca asociatii si/sau administratorii persoanei impozabiel pentru care se depune declaratia:

- au detinut/detin calitatea de asociar si/sau administrator in cadrul altor persoane impozabile, aflate in situatiile prezentate mai jos:

1) la care a fost declansara procedura insolventei;
2) in inactivitate temporara, la data depunerii declaratiei, inscrisa la registrul comertului"

- au fost/sunt titulari ai unor persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale respectiv membri ai unor intreprinderi familiale, aflate in situatiile prezentate mai jos:

1) la care a fost declansata procedura insolventei;
2) in inactivitate temporara, la data depunerii declaratiei, inscrisa la registrul comertului."

Informatiile de la pct.2 din noul formular trebuie sa corespunda unei perioade de 5 ani fiscali incheiati care preceda datei prezentei declaratii.

COMENTARII:

- persoana impozabila va trebui sa precizeze motivul care a condus la declansarea procedurii de insolventa respectiv al inactivitatii temporare inregistrate la registrul comertului.

- au fost eliminate informatiile care erau in vechiul formular cu privire la faptul ca asoiatii si/sau administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declaratia 088 se aflau in situatiile: lichidate; declarate contribuabili inactivi in conformitate cu prevederile art. 92 sin Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare; la care a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (11) lit. c)-f) si h) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare).

*eliminarea pct. 10 din vechiul formular privind specificarea datelor de contact a 3 persoane din Romania care, la solicitarea organului fiscal, pot da relatii despre administratorul/administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declaratia.

* la pct. 5 din noul formular:
- in situatia in care contabilitatea este organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, conform art. 10 alin. (3) din Legea 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ramane valabila atasarea in copie a contractului de prestari servicii incheiat intre prestatorul de servicii in domeniul contabilitatii si persoana impozabila.

- in situatia in care contabilitatea este organizata si condusa in compartinebre distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicicta sa indeplineasca aceasta functie, conform art. 10 alin. (2) din Legea 82/1991, nu se mai ataseaza copia contractului de munca inregistrat in REVISAL si copia diplomei de studii economice superioare.

* la pct. 7 din noul formular: nu se mai ataseaza in copie, intre unul si trei contracte, dupa caz, inregistrate in REVISAL pentru persoanele care detin pozitii relevante in cadrul persoanei impozabile (director, manager, sef compartiment etc.)
* la pct. 8 din noul formular cu privire la veniturile brute realizate de asociati si administratori persoane fizice:
- au fost introduse praguri/intervale prestabilite in interiorul carora sa se incadreze veniturile brute realizate de catre asociatii si/sau administratorii, persoane fizice, ai persoanei impozabile analizate, in ultimele 12 luni anterioare celei pentru care se depune declaratia

- se solicita informatii legate de denumirea platitorului de venit, date de identificare a platitorului de venit (CIF/CUI/Alte date de identificare...), tara din care s-a obtinut venitul.

- au fost introduse urmatoarele mentiuni:

>>>> in cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor, precum si a veniturilor din pensii obtinute din Romania/din afara Romaniei, se vor avea in vedere veniturile brute realizate in ultimele 12 luni anterioare celei in care se depune prezenta declaratia. Pentru veniturile de alta natura decat cele din salarii si asimilate salariilor, respectiv din pensii, obtinute din Romania/din afara Romaniei, se vor avea in vedere veniturile brute realizate in anul fiscal precedent, celui in care se depune prezenta declaratie, precum si veniturile brute realizate in anul fiscal curent, dupa caz.

>>>> in cazul obtinerii de venituri in valuta din Romania/din afara Romaniei se va calcula echivalentul in lei a valorii brute a veniturilor realizate avand in vedere cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data de 31 decembrie a anului anterior celui care se depune declaratia.

* la pct. 9 din noul formular cu privire la studiile/profesiile/ocupatiile avute de administratorii persoane fizice in ultimele 12 luni anterioare celei in care se depune declaratia: nu se mai ataseaza in copie documentele care atesta nivelul studiilor dobandite si declarate.

* in noul formular se introduce pct. 10 in noul formular care are urmatorul continut: "Precizati daca detineti active in vederea desfasurarii obiectului preponderent de activitate"

* in noul formular se introduce pct. 11 care are urmatorul continut: "Precizati daca efectuati sau intentionati sa efectuati in urmatoarele 12 luni:
a) operatiuni intracomunitare de natura celor prevazute la art. 329 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare

b) achizitii de bunuri/servicii din afara UE si/sau livrari de bunuri/prestari de servicii in afara UE (import/export)

Prevederile OANAF 2048/2016, publicat in M. Of. nr. 533/2016 intra in vigoare in 15 zile de la data publicarii (1 august!).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016