
Raportul Special
realizat de specialisti
Prin OANAF 2048/2016, publicat in M. Of. 533/2016 s-a modificat Ordinul Presedintelui ANAF 384/2015 privind modelul si continutul formularul 088 "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA."
Formularul 088 Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA se depune de catre societatile infiintate in baza Legii 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului astfel:
>> daca solicita inregistrarea in scopuri de TVA:
- la infiintare potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, caz in care formularul se depne in aceeasi zi cu depunerea la oficiul registrului comertului a cererii de inmatriculare in registrul comertului.
- ulterior infiintarii:
* prin depasirea plafonului de scutrie de TVA in cursul anului calendaristic potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (1) lit.b) din Codul fiscal, caz in care formularul se depune odata cu declaratia de mentiuni
* prin optiune potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul, caz in care formularul se depune odata cu declaratia de mentiuni
* cu ocazia reinregistrarii in scopuri de TVA potrivit dispozitiilor art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, caz in care formularul se depune odata cu cererea de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 316 alin. (12) din Codul fiscal.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
>> la solicitarea organelor fiscale competente, in situatia in care prezinta risc fiscal in urma selectiei efectuate in mod automat.
Principalele noutati:
* in cadrul cartusului "Date de identificare a persoanei impozabile" se introduc urmatoarele rubrici:
- o rubrica care permite reprezentantului legal/imputernicitului persoanei impozabile analizate sa declare daca societatea se afla/nu se afla in procedura insolventei prevazuta de Legea 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. Datele cu privire la asociati si/sau administratori se vor completa pentru asociatii si/sau administratorii care indeplineau aceasta calitate la momentul declansarii procedurii insolventei.
- o rubrica care permite reprezentantului legal/imputernicitului persoanei impozabile analizate sa inscrie adresa de website a persoanei impozabile, dupa caz.
* eliminarea pct. 1 din vechiul formular privind precizarea modului de detinere a spatiului cu destinatie de sediu social.
* eliminarea pct. 2 din vechiul formular privind precizarea daca domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social.
* eliminarea ptc. 3 din vechiul formular privind precizarea detinerii de spatii cu destinatia de sedii secundare declarate.
* reformularea si renumerotarea pct. 4 din vechiul formular, iar in noul model de formular informatiile se regasesc la ptc. 1 astfel:
A. se precizeaza daca persoana impozabila desfasoara activitati economice:
a) la sediul social/profesional;
b) la sediile secundare (puncte de lucru);
c) in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare (puncte de lucru).
B. se detaliaza acivitatea economica pentru care se solicita sau s-a obtinut codul de inregistrare in scopuri de TVA, precizand, dupa caz, principalii clienti/furnizori/prestatori."
C. daca persoana impozabila urmeaza sa efectueze investitii in legatura cu domeniul principal de activitate se precizeaza, dupa caz, urmatoarele informatii: adresa unde se realizeaza investitia, durata realizarii investitiei, valoarea estimata a investitiei, numar/data autorizatie de construire.
Referitor la aceste prevederi se elimina obligativitatea anexarii in cope a contractelor de proprietate/inchiriere/comodat/leasing financiar care atesta detinerea cu titlu legal a spatiului cu destinatie de sediu social sau a spatiului cu destinatie de sediu secundar (punct de lucru).
* reformularea si renumerotarea pct. 6 din vechiul formular, iar in noul model de formular informatiile se regasesc la pct. 2 cu precizari daca asociatii si/sau administratorii persoanei impozabiel pentru care se depune declaratia:
- au detinut/detin calitatea de asociar si/sau administrator in cadrul altor persoane impozabile, aflate in situatiile prezentate mai jos:
1) la care a fost declansara procedura insolventei;
2) in inactivitate temporara, la data depunerii declaratiei, inscrisa la registrul comertului"
- au fost/sunt titulari ai unor persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale respectiv membri ai unor intreprinderi familiale, aflate in situatiile prezentate mai jos:
1) la care a fost declansata procedura insolventei;
2) in inactivitate temporara, la data depunerii declaratiei, inscrisa la registrul comertului."
Informatiile de la pct.2 din noul formular trebuie sa corespunda unei perioade de 5 ani fiscali incheiati care preceda datei prezentei declaratii.
COMENTARII:
- persoana impozabila va trebui sa precizeze motivul care a condus la declansarea procedurii de insolventa respectiv al inactivitatii temporare inregistrate la registrul comertului.
- au fost eliminate informatiile care erau in vechiul formular cu privire la faptul ca asoiatii si/sau administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declaratia 088 se aflau in situatiile: lichidate; declarate contribuabili inactivi in conformitate cu prevederile art. 92 sin Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare; la care a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (11) lit. c)-f) si h) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare).
*eliminarea pct. 10 din vechiul formular privind specificarea datelor de contact a 3 persoane din Romania care, la solicitarea organului fiscal, pot da relatii despre administratorul/administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declaratia.
* la pct. 5 din noul formular:
- in situatia in care contabilitatea este organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, conform art. 10 alin. (3) din Legea 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ramane valabila atasarea in copie a contractului de prestari servicii incheiat intre prestatorul de servicii in domeniul contabilitatii si persoana impozabila.
- in situatia in care contabilitatea este organizata si condusa in compartinebre distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicicta sa indeplineasca aceasta functie, conform art. 10 alin. (2) din Legea 82/1991, nu se mai ataseaza copia contractului de munca inregistrat in REVISAL si copia diplomei de studii economice superioare.
* la pct. 7 din noul formular: nu se mai ataseaza in copie, intre unul si trei contracte, dupa caz, inregistrate in REVISAL pentru persoanele care detin pozitii relevante in cadrul persoanei impozabile (director, manager, sef compartiment etc.)
* la pct. 8 din noul formular cu privire la veniturile brute realizate de asociati si administratori persoane fizice:
- au fost introduse praguri/intervale prestabilite in interiorul carora sa se incadreze veniturile brute realizate de catre asociatii si/sau administratorii, persoane fizice, ai persoanei impozabile analizate, in ultimele 12 luni anterioare celei pentru care se depune declaratia
- se solicita informatii legate de denumirea platitorului de venit, date de identificare a platitorului de venit (CIF/CUI/Alte date de identificare...), tara din care s-a obtinut venitul.
- au fost introduse urmatoarele mentiuni:
>>>> in cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor, precum si a veniturilor din pensii obtinute din Romania/din afara Romaniei, se vor avea in vedere veniturile brute realizate in ultimele 12 luni anterioare celei in care se depune prezenta declaratia. Pentru veniturile de alta natura decat cele din salarii si asimilate salariilor, respectiv din pensii, obtinute din Romania/din afara Romaniei, se vor avea in vedere veniturile brute realizate in anul fiscal precedent, celui in care se depune prezenta declaratie, precum si veniturile brute realizate in anul fiscal curent, dupa caz.
>>>> in cazul obtinerii de venituri in valuta din Romania/din afara Romaniei se va calcula echivalentul in lei a valorii brute a veniturilor realizate avand in vedere cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data de 31 decembrie a anului anterior celui care se depune declaratia.
* la pct. 9 din noul formular cu privire la studiile/profesiile/ocupatiile avute de administratorii persoane fizice in ultimele 12 luni anterioare celei in care se depune declaratia: nu se mai ataseaza in copie documentele care atesta nivelul studiilor dobandite si declarate.
* in noul formular se introduce pct. 10 in noul formular care are urmatorul continut: "Precizati daca detineti active in vederea desfasurarii obiectului preponderent de activitate"
* in noul formular se introduce pct. 11 care are urmatorul continut: "Precizati daca efectuati sau intentionati sa efectuati in urmatoarele 12 luni:
a) operatiuni intracomunitare de natura celor prevazute la art. 329 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
b) achizitii de bunuri/servicii din afara UE si/sau livrari de bunuri/prestari de servicii in afara UE (import/export)
Prevederile OANAF 2048/2016, publicat in M. Of. nr. 533/2016 intra in vigoare in 15 zile de la data publicarii (1 august!).
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Scapam de FORMULARUL 088!Modificari importante in sfera TVA, publicate recent in Monitorul OficialAnaliza zilei: FORMULARUL 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017Noul formular 088 utilizat pentru inregistrarea in scopuri de TVA a societatilor infiintate in baza legii societatilor nr. 31/1990Anunt ANAF privind noua procedura de inregistrare in scopuri de TVAUltimele articole
Ramane obligatoriu Split TVA de la 1 ianuarie 2018?Unele formulare vor cere si date referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii contribuabililorModificarile majore in domeniul TVA dupa aprobarea OANAF 605/2017Sedinta ANAF privind FORMULARUL 088. Deschidere totala a ANAF catre mediul de afaceriCe modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088Articole similare
DOSAR FORMULARUL 088: Noutati, documente, procedura de completare si tot ce trebuie sa stiti despre Declaratia 088Buletin informativ ANAF: Acte cu incidenta fiscala din perioada 9-15 iulie 2016Articole similare
Achizitia de la furnizori care sunt in sistemul TVA la incasare. Ce reguli se aplica la facturare? E obligatorie casa de marcat?Seminarul National de Fiscalitate - CITESTE AICI TOATE DETALIILEDividende interimare. Care va fi cota de regularizare in 2023?Studiu de caz: Operatiuni neimpozabile in Romania, dar impozabile pe teritoriul comunitarImpozit pe profit si TVA. ANAF avertizeaza firmele care deduc cheltuieli in interes personalUltimele articole
Mijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaBon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?SAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-TBon fiscal ANULAT. Mai trebuie declarat in D394? F4109 se depune in aceasta situatie?Articole similare
Noutati Legislatie Fiscala 17 - 21 noiembrie 2008Pana pe 1 ianuarie 2024 listele contribuabililor vor fi actualizate. ANAF propune noi reguli pentru administrarea firmelorProcedura de inregistrare in scopuri de TVA a fost simplificata prin OANAF 167/2019Ordinul 3834/2015 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarareSocietate aflata in insolventa. Mai calculeaza dobanzi la creditele existente?Ultimele articole
Esalonare la plata 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificataProcedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareAmnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrieAmnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiAmnistie fiscala 2024. Modificari importante introduse prin OUG 112/2024Articole similare
Explicatii noi de la ANAF cu privire la Declaratia 394 inainte de 1 AUGUST 2016Analiza zilei: O noua categorie de salariati scutita de la plata impozitului pe venit. Care sunt conditiile de aplicare a scutirii?InfoUtil: Ce firme au obligatia de a infiinta registrul general de evidenta a salariatilor?Analiza zilei: Produsele si serviciile din domeniul agricol pentru care se va aplica cota de 9%DOSAR FORMULARUL 088: Noutati, documente, procedura de completare si tot ce trebuie sa stiti despre Declaratia 088Ultimele articole
O noua categorie de salariati scutita de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei cu Irina DumitrescuBuletin informativ: Noutati legislative cu incidenta fiscalaNoutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 27 august - 2 septembrie 2016Depasire cifra de afaceri si Declaratia 097. Cand depunem cererea pentru iesirea din sistem?In 2016 sunt valabile alte trei noi situatii in care puteti fi declarat inactiv!Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA