
Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza de mai jos, o societate - SRL - cumpara bunuri de la societati comerciale aflate in lichidare, in vederea demolarii, recuperarii si valorificarii materialelor. Bunurile achizitionate sunt: terenuri, cladiri, constructii speciale, echipamente etc. Este posibil ca unele cladiri si constructii sa fie demolate, iar altele sa fie revandute in starea in care au fost achizitionate.
La data achizitiei, acestea au fost inregistrate ca marfa, respectiv in contul 371 - Marfuri.
Vom vedea daca terenurile, cladirile si constructiile speciale trebuie declarate la administratia locala si daca trebuie platite impozite si taxe locale pentru acestea.
Din punct de vedere fiscal, conform art. 453 din Codul fiscal, in sensul Titlului IX Impozite si taxe locale, cladirea este definite ca orice constructie situata deasupra solului si/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosinta sa, si care are una sau mai multe incaperi ce pot servi la adapostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalatii, echipamente si altele asemenea, iar elementele structurale de baza ale acesteia sunt peretii si acoperisul, indiferent de materialele din care sunt construite.
Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc, dupa cum urmeaza:
"(1) In vederea incadrarii unei constructii in categoria cladirilor, conform definitiei de la art. 453 lit. b) din Codul fiscal, aceasta trebuie sa fie fixata in pamant cu caracter permanent, respectiv trebuie sa existe intentia de a fi pastrat pe acelasi amplasament cel putin pe durata unui an calendaristic.
(2) De exemplu, sunt considerate cladiri, in intelesul alin. (1), un container folosit ca punct de vanzare, o toneta de ziare, o toaleta publica instalata intr-un parc, care sunt mentinute in acelasi loc mai mult de un an calendaristic.
(3) De exemplu, nu sunt considerate cladiri, in intelesul alin. (1): un container folosit ca vestiar pe durata unui santier, instalat intre 1 mai 2016 si 30 septembrie 2017, o toaleta publica amplasata pe durata unui concert, un cort, un balon pentru acoperirea unui teren de sport, care vara este strans, o casa de lemn amplasata in curtea unui magazin in vederea vanzarii."
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Astfel, cladirile pe care le achizitionati de la societati aflate in lichidare intra sub incidenta impozitului pe cladiri, iar societatea are obligatia de a depune declaratia fiscala la Directia de impozite si taxe locale - DITL - daca exista intentia de a se pastra pe acelasi amplasament cel putin pe durata unui an calendaristic.
Conform art. 460 alin. (5) din Codul fiscal, pentru stabilirea impozitului/taxei pe cladiri, valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul/taxa si poate fi:
a) ultima valoare impozabila inregistrata in evidentele organului fiscal;
b) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii;
c) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior;
d) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in cursul anului fiscal anterior.
Potrivit art. 461 "Declararea, dobandirea, instrainarea si modificarea cladirilor" din Codul fiscal:
(1) Impozitul pe cladiri este datorat pentru intregul an fiscal de persoana care are in proprietate cladirea la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior.
(5) In cazul in care dreptul de proprietate asupra unei cladiri este transmis in cursul unui an fiscal, impozitul va fi datorat de persoana care detine dreptul de proprietate asupra cladirii la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior anului in care se instraineaza.
In Noul Cod fiscal aprobat prin Legea nr. 227/2015 impozitul pe constructii este reglementat in Titlul X. Perioada de aplicare a acestui impozit, prevazuta la art. 500 din Codul fiscal a fost pana la data de 31 decembrie 2016 inclusiv. Astfel, incepand cu 01 ianuarie 2017 nu se mai datoreaza impozit pe constructii speciale.
In ce priveste inregistrarea terenurilor, art.463 al Codului fiscal arata ca orice persoana care are in proprietate teren situat in Romania datoreaza pentru acesta un impozit anual, exceptand cazurile in care in prezentul titlu se prevede altfel.
Prin urmare, in situatia descrisa, puteti sa incadrati bunurile respective la marfuri in baza unor aprecieri ale unei comisii tehnice care propune iar administratorul aproba fie scoaterea bunurilor din functiune, recuperarea unor materiale/piese/componente sau casarea bunului respectiv. Prin casarea unui mijloc fix se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului.
Din punct de vedere contabil, inregistrarile contabile pot varia de la o situatie la alta, in functie de bunul care se inregistreaza in contabilitate. Cu titlu general, va propun urmatoarea monografie contabila:
Achizitia terenului
In cazul in care se cunoaste destinatia terenului la data achizitiei acestuia, conform punctului 272 alin. (4) din OMFP nr. 1802/2014, terenurile cumparate in scopul construirii pe acestea de constructii destinate vanzarii, se inregistreaza la stocuri.
Potrivit punctului 274 din OMFP nr. 1802/2014, in cazul in care un activ care a fost initial recunoscut la terenuri este folosit ulterior pentru construirea de ansambluri de locuinte destinate vanzarii, valoarea terenului se evidentiaza distinct la stocuri, la valoarea de inregistrare in contabilitate.
Conform punctului 192 din OMFP nr. 1802/2014, terenurile si cladirile sunt active separabile si sunt contabilizate separat, chiar atunci cand sunt achizitionate impreuna.
Pentru ca terenurile nu se consuma si nu fac parte din cladire (chiar daca vor fi vandute sau utilizate odata cu aceasta), ele vor fi contabilizate separat, iar trecerea lui pe cheltuiala se va face la momentul scoaterii din evidenta (la data vanzarii).
Avand in vedere ca terenul este achizitionat pentru a fi vandut, valoarea terenului se poate evidentia la stocuri:
371/teren = 401
dar din punct de vedere al impozitarii, acesta trebuie declarat la administratia locala.
Acelasi lucru se intampla si in cazul cladirilor si a constructiilor speciale.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, expert contabil, consultant fiscal si auditor financiar.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Cum se coreleaza legislatia interna, conventia de evitare a dublei impuneri si legislatia europeanaImpozitul pe profit. Deductibilitatea cheltuielilor cu autoturismulNoi completari privind microintreprinderile: HG nr. 84 din 2013 modifica Normele Codului fiscalAmbalaje returnabile - tratament fiscalDe ce depinde sustenabilitatea economica a RomanieiUltimele articole
30 de ani impreuna! O poveste de succes - Rentrop&Straton, liderul informatiilor specializate din RomaniaCe impozit platesti la lichidarea unei firmeBugetul unui startup: Cum sa il gestionezi eficient in primul an de activitateSistemul de roviniete va mai functiona doar pana pe 1 iulie 2026. Ce taxe noi vor plati soferiiCat timp ai sa inmatriculezi o masina dupa cumparare? Afla ce risti daca intarziiArticole similare
27 August, termenul limita de depunere la ANAF a mai multor Formulare si DeclaratiiRegimul privind facturile fiscale in 2013Capcanele comertului online. SolutiiCheltuiala cu obiectele de inventar casate. Ce tratament fiscal se aplica?Comisia cere schimbarea procedurilor de incadrare la risc fiscal si de efectuare a inspectiei fiscale anticipate sau ulterioareUltimele articole
Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-TBonul fiscal. Sunt considerate facturi simplificate bonurile sub 100 euro? Cum vor fi raportate in D394?Voucher cadou. MONOGRAFIE contabila utila firmelor care achita facturi prin vouchereACHIZITIIle intracomunitare efectuate de neplatitorii de TVA.Reglementari fiscale si contabileCe greseli fiscale frecvente apar in perioade de crestere accelerataArticole similare
Cheltuieli deductibile in 2023. 3 exemple detaliateTratamentul fiscal-contabil legal al Mijloacelor fixe si noile reguli de Impozitare a Profitului ReinvestitTratamentul fiscal al chiriei suportate de o persoana juridica romana pentru salariatii proprii detasati in alta localitateAchizitie intracomunitara mijloace de transport. Cum declaram in D390 contractul?Finantele propun modificarea Codului Fiscal: TVA, accize si alte taxe specialeUltimele articole
Pilonul 3 de pensii. MONOGRAFIE contabila utila pentru pensia facultativaCriptomonedele. Scutirea de impozit pe castigurile din criptomonede, ELIMINATA din ProiectMijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaBolt taxi. TRATAMENT FISCAL util in cazul unui raport Bolt[CONTABIL & FISCAL] Demolarea unei cladiri si ce regim se aplica dpdv fiscal si contabilArticole similare
Achizitii de marfuri pe baza de bon fiscal. Pana in ce perioada poate fi solicitata factura?Cheltuielile auto, printre cele mai controlate categorii de catre FISC. Cum sa eviti amenzileFormare profesionala. Cheltuieli chiriePreluarea cheltuielilor nedeductibile intr-un an, in cheltuieli deductibile in urmatorul anVenituri din jocuri de noroc. Care sunt obligatiile la CASS?Ultimele articole
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.BLichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firmaImpozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabileRegistru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?Mijloace fixe neutilizate. Amortizarea lor este sau nu deductibila?Articole similare
Infiintare SRL-D: Acte si documente. Procedura integralaSRL in insolventaDin 26 noiembrie 2022 intra in vigoare modificarile aduse de Legea 265/2022 privind inregistrarea in registrul comertuluiImpozitare venituri salariale pentru primele de asigurare facultativa. Cum procedam?Imprumuturi acordate de actionari. Ce implicatii fiscale apar?Ultimele articole
Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabileRegistru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?30 de ani impreuna! O poveste de succes - Rentrop&Straton, liderul informatiilor specializate din RomaniaImpozit dividende. 3 intrebari si explicatiile specialistului daca incasati dividende in UEe-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea facturilor simplificate, cu o anumita exceptieSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA