Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitie servicii intracomunitare. Ce obligatii are un ONG roman, neplatitor TVA?

13-Feb-2015
7188
In cazul urmator, un ONG, neplatitor de TVA, trimite in baza contractelor de munca persoane in UE pentru a ingriji persoane varstnice si primeste din Germania (in baza unui contract) o factura de la "un mic intreprinzator" pentru intermedieri servicii de ingrijire

Ce obligatii revin ONG-ului din Romania in ceea ce priveste declararea, impozitarea si TVA-ul?

Din punctul de vedere al TVA, O.N.G.-ul este o persoana neimpozabila conform statutului sau de infiintare. Totusi, din situatia prezentata, rezulta ca O.N.G.-ul desfasoara si o activitate economica constand in angajarea de personal din Romania pentru a fi trimis sa efectueze servicii de ingrijire si supraveghere persoane varstnice. Pentru aceasta activitate, O.N.G..-ul dobandeste calitatea de persoana impozabila deoarece operatiunile respective sunt efectuate cu plata.

In acest context, am in vedere definitia notiunii "comision" asa cum este reglementata prin art. 7 "Definitii ale termenilor comuni" pct. 9 din Codul fiscal "comision - orice plata in bani sau in natura efectuata catre un broker, un agent comisionar general sau catre orice persoana asimilata unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate in legatura cu o operatiune comerciala;".

Astfel, achizitia serviciului de intermediere pentru plasare de personal reprezinta operatiune impozabila in Romania, fiind aplicabile prevederile regulii generale de taxare de la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.


Conform acestei reguli, locul prestarii serviciului se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul persoana impozabila, adica in Romania.

Pentru primirea acestui serviciu, beneficiarul din Romania este obligat sa plateasca TVA conform prevederilor art. 150 alin. (2) din Codul fiscal "Taxa este datorata de orice persoana impozabila, inclusiv de catre persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau 153^1, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestarii in Romania conform art. 133 alin. (2) si care sunt furnizate de catre o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 125^1 alin. (2), chiar daca este inregistrata in Romania conform art. 153 alin. (4) sau (5).".

Pentru achizitia acestui serviciul, O.N.G.-ul trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA, fara a se considera ca se inregistreaza in regim normal in scopuri de TVA. Obligatia de inregistrare in scopuri de TVA rezulta si din prevederile pct. 13 alin. (13) din Codul fiscal "Achizitiile intracomunitare de servicii sunt (13) Serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, de care beneficiaza persoane impozabile stabilite in Romania si care sunt prestate de un prestator persoana impozabila care nu este stabilit in Romania, au locul prestarii in Romania, fiind aplicabile cotele de TVA prevazute la art. 140 din Codul fiscal sau, dupa caz, scutirile de TVA prevazute la art. 141, 143, 144 sau 144^1 din Codul fiscal. Atunci cand prestatorul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru, beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de servicii care se declara in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 156^4 din Codul fiscal, daca serviciul nu este scutit de taxa. In situatia in care beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania nu este inregistrat in scopuri de taxa, trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare pentru achizitii intracomunitare de servicii prevazute la art. 153 sau 153^1 din Codul fiscal."

Prin natura sa, serviciul achizitionat nu se incadreaza in categoria operatiunilor scutite fara drept de deducere reglementate prin art. 141 alin. (1) "Scutiri pentru operatiuni din interiorul tarii".

Astfel, pentru achizitia serviciului respectiv, firma din Romania este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153^1 " Inregistrarea in scopuri de TVA a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii". Inregistrarea se efectueaza prin completarea formularului cod 091, urmand sa comunice prestatorului din Germania codul obtinut de la autoritatea fiscala din Romania. Pentru inregistrare, beneficiarul completeaza in declaratia cod 091 datele sale de identificare, bifand la sectiunea D "Date privind vectorul fiscal" la punctul 1 "Inregistrare in scopuri de TVA" punctul 3 "Inregistrare pentru primirea de servicii de la un prestator persoana impozabila stabilita in alt stat membru, pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata taxei in Romania conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal".

Odata cu inregistrarea in scopuri de TVA, beneficiarul din Romania este obligat sa se inscrie si in Registrul operatorilor intracomunitari prin formularul cod 095 "Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari".

La randul sau, trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Germania si micul intreprinzator din Germania, similar prevederilor art. 153^1 din Codul fiscal aplicabil in Romania deoarece efectueaza o prestare intracomunitara de servicii a caror valoare trebuie raportata prin sistemul VIES. Asa cum se poate constata, in baza codurilor de inregistrare in scopuri de TVA, ambele parti participante la tranzactie sunt obligate sa raporteze operatiunea prin declaratia recapitulativa asa cum se impune prin Directiva nr. 8/2008 a CEE.

Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, in calitate de beneficiar al serviciilor intracomunitare, beneficiarul din Romania are urmatoarele obligatii fiscale:

- sa taxeze serviciul primit in Romania la o baza de impozitare determinata in lei prin aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre prestatorul stabilit in Germania;
- sa achite efectiv bugetului de stat suma TVA rezultata din aplicarea cotei de TVA de 24% asupra bazei de impozitare calculate conform punctului 1;
- sa evidentieze factura primita in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna taxarii serviciului. Acest document de evidenta fiscala trebuie intocmit de catre beneficiarul din Romania chiar daca nu este inregistrat in regim normal in scopuri de TVA.

sa raporteze fiscal operatiunea prin formularul cod (390 VIES) denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu simbolul S care reprezinta "achizitii intracomunitare de servicii" prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei in baza art. 150 alin. (2), de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate. Pentru aceste servicii , exigibilitatea de taxa intervine la data emiterii facturii de catre firma din Germania in calitate de prestator.

- sa raporteze serviciul achizitionat din Germania prin decontul de TVA cod 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata". Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru cumparari. Decontul special se completeaza la sectiunea 4 denumita "Operatiuni prevazute la art. 150 alin. (2), (3), (5) si (6) din Codul fiscal", datele fiind reportate si la sectiunea 4.1 denumita "Achizitii de servicii intracomunitare, pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal".

In ceea ce priveste impozitul pe venituri persoane juridice nerezidente, venitul obtinut de prestatorul din Germania nu se supune impozitarii prin retinere la sursa in Romania daca prezinta platitorului de venit din Romania certificatul de rezidenta fiscala in Germania. In lipsa acestui certificat, O.N.G.-ul din Romania trebuie sa retina la sursa impozitul pe venit prin aplicarea cotei de 16% asupra valorii brute facturate de catre prestator.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti

  • Diferente de curs valutar

    Intrebare: In luna decembrie 2024 am primit o factura care reprezenta o achizitie intracomunitara, iar valoarea acesteia am declarat-o in D300 si D390. In luna ianuarie 2025 am achitat factura, rezultand o diferenta de curs valutar de...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Export in afara UE

    Intrebare: O firma din Romania fabrica diverse produse farmaceutice pe baza unui contract cu o firma din Ungaria, care, la randul sau, le livreaza unei companii afiliate din Rusia. Din considerente de optimizare logistica, se doreste...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • SAF-T D406: Cum se calculeaza perioada de gratie pentru luna ianuarie 2025

    • Inca din anul 2022 a devenit obligatoriu pentru contribuabilii mari sistemul SAF-T, adica fisierul standard international utilizat pentru transferul electronic de date si informatii contabile si fiscale de la entitatile economice catre autoritatile fiscale. Acesta se aplica din 2023 pentru contribuabilii mijlocii, iar din 2025 trebuie depus si de firmele mici. Asa cum stim deja, exista si anumite perioade de gratie care sunt acordate de autoritati. In acest articol vom vedea pana cand poate...» citeste mai departe aici

  • Evaziune fiscala. Care este procedura de control a ONPCSB si cum arata Notificarea

    • Evaziunea fiscala reprezinta o problema semnificativa in multe domenii la noi in tara, si este nevoie de combaterea ei prin diverse masuri riguroase si controale eficiente. Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) joaca un rol esential in acest demers, avand atributii privind monitorizarea si controlul entitatilor economice in ceea ce priveste respectarea reglementarilor legale in vigoare. Activitatea de control a ONPCSB se realizeaza conform unor proceduri...» citeste mai departe aici

  • [MONOGRAFIE] Vouchere emag si reglementari cheie

    • Pentru a putea cumpara bunuri sau diverse alte servicii de la un magazin fizic, o platforma online sau un furnizor de servicii, puteti folosi si vouchere cadou, care functioneaza ca un instrument sau un document care reprezinta o suma de bani sau o anumita valoare monetara. Iar in aceasta categorie intra si voucherele emag, care sunt adesea folosite ca alternative la plata directa cu bani sau carduri de credit. Acestea au inceput sa fie din ce in ce mai utilizate de firme pentru salariati, chiar...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. ANAF a actualizat D101 pentru impozitul pe profit prin Ordinul 206/2025

    • Prin Ordinul 206/2025 au fost adoptate noile declaratii D101 – folosite atat de persoanele care platesc impozit pe profit, cat si de cei care fac parte din grupuri de impozit pe profit. Acestea au fost modificate in urma unor noutati din domeniu din anul 2024. Aceste noi declaratii 101 pentru impozitul pe profit vor fi utilizate atat pentru declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2024, cat si celor cu privire la anul modificat care a inceput in anul 2024.» citeste mai departe aici

  • iFlow eFactura: Automatizare completa!

    • Facturarea electronica nu trebuie sa fie complicata! Cu iFlow eFactura, ai acces la un sistem modern, automatizat si sigur, care elimina erorile si reduce timpul pierdut cu introducerea manuala a facturilor. Indiferent daca administrezi o singura firma sau mai multe, iFlow eFactura iti ofera toate functionalitatile necesare pentru o gestionare eficienta. Ce avantaje ofera iFlow eFactura? Conectare automata la SPV Uita de introducerea manuala a facturilor la ANAF! Aplicatia se conecteaza automat...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016