Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Actiuni proprii rascumparate. Instrainarea sau anularea lor

18-Sep-2019
1688

O societate pe actiuni, de tip inchis, a dobandit in anul 2005 o parte din propriile actiuni, de la actionarii care s-au retras, cu indeplinirea conditiilor prevazute la art.103 1 din Legea 31/ 1990R. Acum se doreste valorificarea acestor actiuni prin vanzarea lor catre actionari. Cum se stabileste valoarea pe actiune avand in vedere ca nu sunt tranzactionate pe o piata reglementata?

In cele ce urmeaza vom vedea care sunt pasii care trebuie urmati in aceasta situatie.

Reglementarea dobandirii si valorificarii propriilor actiuni de catre societatile pe actiuni este prevazuta la art. 103 1 - art. 107 1 din Legea societatilor 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare (respectiv, modificarile aduse prin Legea 441/2006).

In aceste conditii, nu se intelege cum a dobandit societatea propriile actiuni in anul 2005 in temeiul art. 103 1 din lege, in conditiile in care acest articol a fost introdus prin Legea 441 din anul 2006.

La art. 103 1 - art. 107 1 din lege este stabilit regimul juridic al actiunilor proprii dobandite, inclusiv modalitatile de valorificare si termenul in care pot fi valorificate. Spre exemplu, din prevederile art. 103 1 alin. 2 din lege reiese ca actiunile proprii care sunt dobandite pentru a fi distribuite angajatilor societatii trebuie distribuite in termen de 12 luni de la data dobandirii. De asemenea, din prevederile art. 105 1 din lege reiese ca actiunile proprii dobandite pot fi instrainate cu titlu oneros sau chiar cu titlu gratuit, adunarea generala a actionarilor fiind cea care decide in mod liber cu privire la aceasta operatiune, cu respectarea termenelor maxime de detinere prevazute de lege. Nu exista reglementari speciale cu privire la determinarea valorii de instrainare a actiunilor proprii, urmand a se respecta regulile generale.

Deoarece nu se precizeaza in ce conditii au fost dobandite actiunile proprii, trebuie avute in vedere prevederile art. 103 1, art. 104 si art. 104 1 din Legea 31/1990, republicata, care obliga la instrainarea/vanzarea actiunilor intr-un termen de 1 an sau 3 ani, dupa caz, in circumstantele prevazute la articolele din lege respective.

In caz contrar, societatea este obligata sa-si anuleze propriile actiuni, cu reducerea capitalului social subscris corespunzator.

La inregistrarea in contabilitate a operatiunilor legate de actiunile proprii trebuie sa fie respectate si prevederile pct. 414 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014.

Inregistrari contabile in cazul diminuarii capitalului social cu actiunile propriii rascumparate:

- inregistrarea diminuarii capitalului social cu valoarea nominala a actiunilor proprii rascumparate si inregistrarea diferentelor dintre valoarea nominala si pretul de rascumparare (mai mic), la castiguri:

1012 ”Capital subscris varsat” = %

109 ”Actiuni proprii”

1412 ”Castiguri legate de anularea instrumentelor de capitaluri proprii”

- transferarea la rezerve a castigurilor obtinute din anularea actiunilor proprii

1412 ”Castiguri legate de anularea instrumentelor de capitaluri proprii” = 1068 ”Alte rezerve”

sau 

- inregistrarea diminuarii capitalului social cu valoarea nominala a actiunilor rascumparate si inregistrarea diferentelor intre valoarea nominala si pretul de rascumparare (mai mare) la pierderi:

% = 109 ”Actiuni proprii”

1012 ”Capital subscris varsat”

1498 ”Alte pierderi legate de instrumentele de capitaluri proprii”

- acoperirea din rezerve a pierderilor inregistrate:

1068 ”Alte rezerve” = 1498 ”Alte pierderi legate de instrumentele de capitaluri proprii”

Inregistrari contabile similare se fac si in cazul vanzarii actiunilor proprii, cu mentiunea ca in locul contului 1012 ”Capital subscris varsat” se utilizeaza conturile 461 ”Debitori diversi” sau 5121 ”Conturi la banci in lei”, dupa caz. 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Actiuni proprii rascumparate. Instrainarea sau anularea lor":
Rating:

Nota: 2.75 din 2 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Totul despre somaj tehnic: Avantajele angajatorilor si ale angajatilor
    • Ce si cum trebuie facut pentru a respecta INTEGRAL noua lege privind trimiterea angajatilor in somaj tehnic - aceasta este intrebarea la care tot mai multi angajatori incearca sa afle raspuns. Somajul tehnic este reglementat de Codul muncii care, la art. 53, face urmatoarele precizari privind intreruperea sau reducerea activitatii angajatorului: Art. 53 (1) Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai...» citeste mai departe aici

  • Concediul medical intrerupe suspendarea salariatului aflat in somaj tehnic (specialist)
    • Consilierul nostru juridic - Rodica Mantescu - ne arata cum trebuie sa procedeze angajatorii care au salariati in somaj tehnic - deci cu CIM suspendat, care intra in concediu medical. Specialistul pleaca de la urmatoarea intrebare: "Un salariat are contractul individual de munca (CIM) suspendat conform art. 52(1), cu data de 01/04/2020. Incepand cu data de 06.04.2020, salariatul intra in concediu medical. Care este procedura?". Asadar, expertul nostru explica, pe Portal Codul Fiscal: In...» citeste mai departe aici

  • Depasirea crizei COVID-19: Documente obligatorii pentru angajatori
    • Ultimele saptamani au adus o multime de acte normative esentiale – OUG-uri in special – care impun obligatii noi pentru angajatori pe perioada starii de urgenta, cu efecte pe termen lung. De aceea, este esential sa stiti cum sa completati o serie de documente obligatorii in aceasta perioada. Atentie! Orice obligatie legala presupune intocmirea anumitor documente! Documentele sunt primele lucruri pe care le solicita de inspectorii ITM, pentru ca ele arata rapid daca o societate s-a...» citeste mai departe aici

  • Somaj tehnic 2020: Ministrul Muncii anunta inceperea primelor plati
    • Ministrul Muncii Violeta Alexandru anunta ca vor incepe sa fie facute primele plati pentru somajul tehnic impus de criza provocata de masurile luate pentru impiedicarea raspandarii infectarii cu coronavirus. Acesta a postat un mesaj pe pagina sa de Facebook in care anunta ca a lucrat intens alaturi de echipa sa pentru ca punerea in aplicare a masurii de sprijin sa nu fie intarziata. “Incepem primele plati pentru somajul tehnic. Intre ziua in care am scris prima fraza in Ordonanta de...» citeste mai departe aici

  • Obtinerea Certificatului de Situatie de Urgenta. Intrebari si raspunsuri oferite de MEEMA
    • Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri a publicat pe site-ul oficial o serie de raspunsuri si intrebari punctuale cu privire la modalitatea in care poate fi obtinut Certificatul de Situatie de Urgenta. Intrebari si raspunsuri: 1. Operatorii economici care si-au suspendat activitatea (au spatii pe care le-au inchiriat) ca urmare a suspendarii activitatii firmelor carora le-au inchiriat spatii pot beneficia de CSU? Da, toti operatorii economici a caror activitate este afectata de...» citeste mai departe aici

  • ITM supravegheaza respectarea normelor de securitate si sanatate in munca de catre angajatori si salariati
    • Inspectoratul Teritorial de Munca Arad informeaza ca va supraveghea si monitoriza respectarea de catre angajatori si salariati a normelor de securitate si sanatate in munca, iar anagajtorii au obligatia de a implementa masurile necesare pentru a preveni aparitia si raspandirea Covid-19 la la locurile de munca. Accidentele de munca inregistrate in fiecare an in sectorul constructii, de cele mai multe ori cu consecinte grave, reprezinta motivul principal, pentru care si pe parcursul anului 2020,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016