
Raportul Special
realizat de specialisti
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) aduce in atentia contribuabililor o serie de masuri fiscale menite sa vina in sprijinul antreprenorilor in perioadainstituirii starii de urgenta in Romania. De asemenea, se incurajeaza conformarea voluntara in aceasta perioada.
Asadar, in contextul instituirii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei prin Decretul presedintelui Romaniei nr. 195/2020, Ministerul Finantelor Publice (MFP) si ANAF au intreprins o serie de masuri in vederea sprijinirii mediului de afaceri, dar si pentru sustinerea conformarii voluntare.
Astfel, vom reda in cele ce urmeaza masurile adoptate prin OUG nr. 29/2020, precum si prin OUG nr. 33/2020 si prin Ordonanta de urgenta aprobata in sedinta de Guvern din data de 9.04.2020, asa cum au fost ele rezumate si explicate de ANAF.
1. Nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform Codului de procedura fiscala, pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta Guvernului nr. 29/2020 si neachitate pana la incetarea acestor masuri.
2. Nu sunt considerate obligatii fiscale restante, potrivit legii, obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta Guvernului nr. 29/2020 si neachitate pana la incetarea acestor masuri.
3. Se suspenda sau nu incep masurile de executare silita, prin somatie, poprire si valorificarea bunurilor la licitatie, a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala.
4. Nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati, conform Codului de procedura fiscala, pentru plata cu intarziere a ratelor din graficele de esalonare neachitate pana la implinirea termenului de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta. In acest caz, organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de esalonare, cu respectarea perioadei de esalonare aprobate. Noul grafic de esalonare se comunica debitorului prin decizia organului fiscal.
5. Se suspenda conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarilor la plata acordate potrivit legii. Aceste conditii se considera indeplinite daca debitorii achita obligatiile aferente in termen de 30 de zile de la incetarea perioadei de aplicare a acestor masuri fiscale.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
6. Pentru obligatiile care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata, contribuabilii pot solicita modificarea esalonarii la plata, cu conditia ca cererea sa fie depusa pana la expirarea termenului mentionat la pct. 5, prevederile art. 195 din Codul de procedura fiscala aplicandu-se in mod corespunzator.
7. Obligatiile bugetare care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata, inclusiv cele cuprinse in ratele din graficele de esalonare, nu sunt considerate obligatii fiscale restante.
8. Extinderea rambursarii TVA cu control ulterior.
9. Termenele de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale si de a cere executarea silita, precum si cel al contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale, prevazute de Codul de procedura fiscala, se suspenda sau nu incep sa curga pana la implinirea termenului de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta. Masurile fiscale mai sus mentionate se aplica pe perioada starii de urgenta si 30 de zile de la incetarea acesteia.
10. Se acorda o bonificatie calculata asupra impozitului pe profit datorat, daca contribuabilii platitori de impozit pe profit platesc impozitul datorat pentru trimestrul I al anului 2020, pana la termenul scadent de 25 aprilie 2020 inclusiv.
Bonificatia este de 5% pentru contribuabilii mari si 10% pentru contribuabilii mijlocii si ceilalti contribuabili. Categoriile de contribuabili beneficiari ai bonificatiilor prezentate anterior sunt urmatoarele:
a) contribuabilii platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata prevazut de art. 41 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) contribuabilii care intra sub incidenta Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru impozitul pe profit aferent trimestrului I al anului 2020, determinat pentru activitatile desfasurate, altele decat cele corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de lege;
c) contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv contribuabilii care initial au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, iar ulterior au optat ca anul fiscal sa corespunda exercitiului financiar. Aceasta categorie de contribuabili beneficiaza de bonificatie daca platesc impozitul datorat pentru trimestrul/plata anticipata trimestriala pana la termenul scadent cuprins in perioada 25 aprilie - 25 iunie 2020.
11. Se acorda o bonificatie de 10% calculata asupra impozitului datorat pentru trimestrul I al anului 2020, pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor aferent acestui trimestru, pana la data de 25 aprilie 2020, inclusiv.
12. Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati, potrivit Legii nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru anul 2020, nu datoreaza impozit specific pentru perioada in care acestia intrerup activitatea total sau partial pe perioada starii de urgenta decretate.
13. Pentru depunerea situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2019, respectiv a raportarilor contabile anuale incheiate la 31 decembrie 2019, termenele prevazute la art. 36 alin. (1) si (3), respectiv art. 37 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 31 iulie 2020 inclusiv.
14. Deducerea sumelor reprezentand sponsorizari catre institutii publice si alte organe ale autoritatii publice din impozitul pe veniturile microintreprinderilor, in limita prevazuta de actul normativ, se efectueaza in baza contractului de sponsorizare, fara a exista obligatia inscrierii entitatilor beneficiare respective in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.
15. Nu se face plata efectiva la organele vamale de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform Codului fiscal, care importa, in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta si in urmatoarele 30 de zile calendaristice de la data incetarii starii de urgenta, medicamente, echipamente de protectie, alte dispozitive sau echipamente medicale si materiale sanitare care pot fi utilizate in prevenirea, limitarea, tratarea si combaterea COVID-19, prevazute in anexa care face parte integranta din ordonanta de urgenta.
16. Modificarea modului de calcul a platilor anticipate pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit care aplica sistemul anual de plata a impozitului pe profit cu plati anticipate, in sensul stabilirii nivelului acestora la valoarea stabilita pe baza calculului trimestrial curent ,fata de 1/4 din impozitul anului precedent (actualizat cu indicele preturilor de consum estimat cu ocazia elaborarii bugetului initial al anului pentru care se efectueaza plati anticipate), pentru a corela sarcina fiscala cu incasarile reduse determinate de inchiderea activitatilor total sau partial prin afectarea mediului economic de masurile de combatere a epidemiei Covid -19.
1. Implementarea obligatiilor de plata in platforma ghiseul.ro pentru facilitatea indeplinirii obligatiilor de plata ale contribuabililor;
2. Introducerea de noi documente pe baza carora contribuabilii persoane fizice sa se poata identifica electronic in SPV (alte acte administrative incepand cu 1.04.2020);
3. Asigurarea cadrului legal impreuna cu MFP in vederea depunerii electronice si a altor formulare specifice evitarii dublei impuneri si acorduri fiscale internationale (OMFP 1830/2020);
4. Solutionarea la distanta a solicitarilor contribuabililor de catre 900 de inspectori, care au acces la bazele de date necesare desfasurarii unor activitati specifice (ex. certificate de atestare fiscala, rambursari TVA, alte categorii de solicitari);
5. Aprobarea, pe perioada starii de urgenta, a sustinerii contestatiei in fata organelor de solutionare a contestatiilor si prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare la distanta/telefon, directia de specialitate mentinand legatura permanent cu contribuabilii pentru gasirea celor mai bune solutii;
6. Asigurarea de la distanta a serviciului de asistenta a contribuabililor in domeniul fiscal si IT in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale (SPV, Call - Center si Formularul de Contact) pentru asigurarea conformarii fiscale;
7. Directia Generala a Vamilor si Directia Generala Antifrauda Fiscala lucreaza in prima linie pentru a pune in aplicare ordonantele militare din perspectiva atributiilor ANAF;
8. Desfasurarea de campanii in randul contribuabililor care au solicitat rambursarea de TVA, pentru a fi pregatite cu rapiditate compensarile si restituirile de taxe, necesare in derularea procedurii de rambursare;
9. Continuarea procesului de reorganizare a ANAF pentru ca analiza de risc sa fie principalul mecanism de aplicare a procedurilor de administrare fiscala;
10. Constituirea Grupului de analiza fiscala pentru comunicarea rapida cu reprezentantii mediului de afaceri si ai mediului academic, in care se discuta si se propun masuri economice si fiscale care sa vina, in continuare, in sprijinul contribuabililor.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Cum functioneaza serviciul ANAF acces date prin SMS?ANAF organizeaza pe 23 august 2023 un seminar cu tema Tratamentul fiscal al veniturilor din dividende obtinute de persoanele fizice si juridiceAtentie: Procedura completa de reinnoire a certificatelor digitale pentru semnatura electronicaAnunt important ANAF: sunt disponibile noile softuri de raportare pentru D 100, D 300 si D 710Decontul privind accizele si alte 2 declaratii se depun pana la 30 aprilieUltimele articole
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025Amanet. ANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Peste 3.700 de firme sunt in vizorSAF-T si D406 in 2025. Ce verificari trebuie sa faceti inainte sa raportati in SAF-TNotificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu e-Factura + completarea corecta a formularuluiFacturi lipsa din RO e-Factura. Ce sa faci daca nu ajung la timpArticole similare
Ati aplicat TVA la incasare in 2013? Cum puteti renunta sau continua aplicarea sistemului in 2014ANAF propune o noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA (Proiect de Ordin)ANAF, noua Procedura privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele care solicita inregistrarea in scopuri de TVAGuvernul a decis! Microintreprinderile vor plati impozit de 1% sau de 3%, in functie de plafonul de 60.000 euroMinistrul Economiei: Luam in calcul mai multe scenarii privind salariatii bugetariUltimele articole
Capitalul social, modificat. Termen limita de majorare, valoarea aplicata + un EXEMPLU utilPachetul 2 de MASURI FISCALE. 8 modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatilePachetul 2 de MASURI FISCALE. Modificari asupra impozitului pe profit si pe venitPachetul 2 de MASURI FISCALE: impozit pe profit, pe venit, CAS si CASS, dar si schimbari privind Legea societatilorMASURI FISCALE 1 august 2025: impozit pe venit, TVA, CASS si accizeArticole similare
Din 27 februarie 2023 contribuabilii pot obtine, la cerere, amnistie fiscala pentru tichetele cadou acordate angajatilor altor firmeEsalonarea la plata a obligatiilor fiscale restante in 2023. Ce trebuie sa stie contribuabiliiMONOGRAFIE CONTABILA Impozite locale si reglementari cheie pentru contabiliOficial! Facilitati fiscale pentru persoanele fizice si juridice: Se sterg penalizarile si dobanzile pentru obligatiile platite pana la 30 noiembrie 2019!Anulare obligatii accesorii pentru debitele stabilite de Inspectia fiscalaUltimele articole
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un anPFA-urile cu activitate de ridesharing. OBLIGATII FISCALE si reglementari cheieImpozitul pentru fier vechi. Temei legal si reglementari cheieImpozit dividende. Cum se impoziteaza in relatia cu persoanele juridice si fizice + MONOGRAFIE contabila utilaCe impozit platesti la lichidarea unei firmeArticole similare
Proiect: utilizarea tehnologiilor noi si crearea de locuri de muncaE-Factura: Arhivarea facturilor se face in format PDF sau XML?Depasire perioada diurna. Consecinte fiscaleMFP: Inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor fizice si taxarea inversa pentru unele livrariPentru programatori, OMFP 835/2015 elimina criteriul specializarii absolvite pentru scutirea de impozitUltimele articole
Voucher cadou. MONOGRAFIE contabila utila firmelor care achita facturi prin vouchereBilant contabil: Cum raportati cifra de afaceri in F20 pentru livrari interne si externeSituatii financiare. Cum alegeti tipul de situatii financiare anuale ce trebuie utilizatSAF-T: D406 pentru luna decembrie 2024 trebuie depusa pana 31 ianuarie 2025Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesareArticole similare
Obligatii fiscale stabilite prin decizii de impunere ca urmare a unei inspectii ANAF. Penalitati de nedeclarareA doua rata a IMPOZITELOR LOCALE trebuie platita pana pe data de 30 septembrie 2021Esalonare datorii la bugetul de statMFP: Principalele masuri fiscal-bugetare aprobate de Guvern, pentru sprijinirea economieiOUG 29/2020. Dobanzi si penalitati in timpul perioadei de urgentaUltimele articole
Sinteza tuturor facilitatilor fiscale prelungite de OUG 226/2020. Informare ANAFCalcul impozit pe profit. Bonificatii trimestrele anterioare din 2020Obligatii fiscale aferente lunii februarie. Obligatii restante. Anularea accesoriilor. Studiu de cazSomaj tehnic 2020. Intreruperea activitatii partial si indemnizatia in vazul cumulului de contracteCum iti poti salva afacerea in vreme de criza. Solutii fiscale pentru contabiliSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA