Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Asociere intre o microintreprindere si o persoana fizica. Cum facem inregistrarile contabile?

09-Aug-2016
91292

In randurile urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor care incheiat un contract de asociere in participatiune cu o persoana fizica in scopul vanzarii de marfuri. Persoana juridica are ca aport spatiul de depozitare si marfa, iar persoana fizica are ca aport know-how-ul si clientii.

Vom vedea astfel care sunt inregistrarile contabile corecte in contabilitatea persoanei juridice inclusiv a retinerilor privind impozitul CAS si contributia la sanatate daca se scade din venitul impozabil al societatii suma platita asociatului in participatiune.

Prevederi privind contabilitatea operatiunilor realizate in cadrul contractelor de asocieri in participatie se regasesc in sectiunea 4.14 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014. Potrivit acestora, evidenta asocierii in participatie se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie", analitic distinct pe fiecare coparticipant.

Evidenta decontarilor din operatiuni in asocieri in participatie, respectiv a decontarii cheltuielilor si veniturilor realizate din operatiuni in asocieri in participatie, precum si a sumelor virate intre coparticipanti, se realizeaza cu ajutorul contului 458 "Decontari din operatiuni in participatie".

Societatea care conduce evidenta asocierii in participatie tine evidenta si intocmeste balanta de verificare distincte de cele corespunzatoare activitatii proprii.
In ceea ce priveste imobilizarile corporale si necorporale puse la dispozitia asocierii, acestea sunt cuprinse in evidenta contabila a celui care le detine in proprietate.

Cheltuielile si veniturile determinate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre unul dintre asociati, conform prevederilor contractului de asociere, cu respectarea prevederilor pct. 6.
La sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi se transmit pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie.

La data bilantului, bunurile de natura stocurilor, creantelor, disponibilitatilor, precum si a datoriilor asocierii in participatie, se inscriu in situatiile financiare anuale ale asociatului care conduce evidenta asocierii.

Astfel, evidenta decontarilor din operatii in participatii se realizeaza cu ajutorul contului bifunctional 458 "Decontari din operatii in participatie" analitic distinct pe fiecare coparticipant care se detaliaza pe urmatoarele conturi de gradul II:

- 4581 "Decontari din operatii in participatie - pasiv (P)" – utilizat in contabilitatea asociatilor care tin contabilitatea acestor operatiuni.
- 4582 "Decontari din operattii in participatie - activ (A)" – utilizat in contabilitatea asociatilor care nu tin contabilitatea acestor operatiuni.

Pentru exemplificare consideram urmatoarele:

Cost marfuri societatea X: 1000 lei
Venituri din vanzarea marfurilor:2000 lei
Cote de participare:50%,50%

Societatea inregistreaza in contabilitatea proprie achizitia marfurilor, scoaterea din evidenta pe masura vanzarii si transferul costurilor catre asociere:
371=401 1000 lei
401=5121 1000 lei
607=371 1000 lei
4582=607 1000 lei

In contabilitatea asocierii se inregistreaza vanzarea marfurilor, incasarea clientilor, se preiau cheltuielile cu marfurile vandute si se repartizeaza veniturile si cheltuielile corespunzator cotelor de participatie:
607=4581.1 1000 lei
4111= 707 2000 lei
5121=4111 2000 lei

4581.1= 607 500 lei
4581.2=607 500 lei

707=4581.1 1000 lei
707=4581.2 1000 lei

Situatie cont 5121: 2000 lei, din care 1000 lei aport societate – 4581.1.
Diferenta de 1000 lei se repartizeaza conform cotelor de participatie: 500 lei asociatul persoana juridica si 500 lei asociatul persoana fizica (din care se retin impozitul , CASS-ul si se achita diferenta).

4581.1=5121 1000 lei
4581.1=5121 500 lei

Retinerea impozitului,CASS si plata diferentei catre asociatul persoana fizica:
4581.2=441 impozit
4581.2=4314 CASS
4581.2=5121 diferenta

Societatea inregistreaza in contabilitatea proprie veniturile si cheltuielile primite prin transfer:
607=4582 500 lei
4582=707 1000 lei
5121=4582 1.500 lei

Pentru usurinta nu am luat in considerare si amortizarea spatiului. Societatea transmite cheltuielile cu amortizarea similar cheltuielilor cu marfurile.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu - Economist

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016