
Raportul Special
realizat de specialisti
Intr-un mod complet lipsit de transparenta Guvernul a adoptat o ordonanta de urgenta prin care reglementeaza un mecanism care sa permita disiparea responsabilitatii pentru efectul de reducere a veniturilor nete, ca urmare a implementarii OUG 79/2017, respectiv transferul contributiilor sociale de la angajator la angajat.
Conform informatiilor existente pe site-ul Guvernului, proiectul de ordonanta ce ulterior a primit numarul 82/2017, a intrat in sedinta de Guvern intr-o foma ce nu continea prevederile actualului art VII. De altfel, aceasi forma a circulat pentru avize la Comisia de Dialog Social din cadrul Ministerului Muncii si Justitiei Sociale dar si la Consiliul Economic si Social.
Un astfel de mod de adoptare a unor prevederi legale este dificil de inteles, avand in vedere ca aceasta modificare a fost introdusa fara nici un fel de consultare cu partenerii sociali (sindicate si patronate), desi aceasta norma vizeaza in mod cat se poate de direct cei doi parteneri in negocierile colective.
Mai mult, in aceasta perioada reprezentantii Guvernului au avut intalniri repetate cu partenerii sociali pentru modificarea Legii 62/2011. in nici una din aceste intalniri nu s-a adus in discutie aceasta intentie a Guvernului.
Prin OUG 82/2017, printr-o derogare de la prevederile Legii 62/2011, Guvernul obliga angajatorii sa initieze negocieri colective pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 79/2017. Propunerea urmareste in sine sa oblige partile la negocieri colective in vederea mentinerii valorii nete a salariilor in plata, o data cu intrarea in vigoare a prevederilor OUG 79/2017, respectiv 1 ianuarie 2018.
OUG 82/2017 impune tuturor angajatorilor, inclusiv celor care au sub 21 de salariati (inclusiv celor cu un singur salariat), sa inceapa negocierea colectiva in perioada 20 noiembrie – 20 decembrie 2017. Obligatia vizeaza atat angajatorii unde in prezent nu exista incheiat un contract colectiv de munca, cat si angajatorii care au in vigoare un contract colectiv de munca. in aceasta a doua ipoteza urmand a se negocia un act aditional.
Ar fi de retinut unele aspecte extrem de relevante in ce priveste aceasta norma legala, si anume:
Reglementarea de la art.VII din OUG 82/2017 urmareste sa arunce in responsabilitatea partenerilor sociali ceea ce Guvernul, prin declaratiile date de reprezentantii acestuia, a garantat, respectiv mentinerea valorii nete a salariilor dupa aplicarea masurilor din OUG 79/2017.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Angajatorii au doar obligatia initierii negocierilor, nu si a maririi efective a salariilor brute, in asa fel incat sa se mentina valoarea neta a acestora incepand cu data de 1 ianuarie 2018.
Modul de reglementare este total nerealist, pe de o parte perioada de negociere care este in acest caz doar o luna, iar pe de alta parte procedura ce trebuie urmata, de la stabilirea partilor indreptatite sa negocieze si pana la inregistrarea contractului colectiv de munca la ITM.
Reglementarea, prin exceptiile introduse la alineatele (3) si (4) din articolul VII, afecteaza negocierile colective aflate in curs de derulare in aceasta perioada. Guvernul a reglementat in pripa o speta teoretica, fara sa realizeze ca implicatiile reale sunt mult mai complexe. OUG 82/2017 nici macar nu ia in calcul ipoteza in care partile au inceput deja negocieri colective inainte de 20 noiembrie, si nici ipoteza in care negocierile incepute dupa 20 noiembrie nu pot fi finalizate in termenul prevazut de OUG, tinand cont de gama diversa de aspecte ce fac obiectul unui contract colectiv de munca.
Reglementarea din OUG 82/2017 este extrem de ambigua cu privire la cine reprezinta partea sindicala in negociere. Cu exceptia situatiei unde in unitate exista un sindicat reprezentativ, sindicat afiliat la randul sau la o federatie reprezentativa la nivel de sector, in toate celelalte situatii este foare greu de deslusit, si total incert, cine ii va reprezenta pe salariati in negociere.
in situatia in care in unitate nu exista sindicat prevederea legala este complet nerealista. in aceasta ipoteza, OUG 82/2017 prevede ca, la negocieri vor participa reprezentanti alesi de salariati. Acestia vor invita la negociere un reprezentant al unei federatii reprezentative sau confederatii reprezentative. in mod realist insa, este imposibil ca federatiile si confederatiile reprezentative sa-si poata desemna reprezentanti care sa asiste negocierea la toti angajatorii din Romania.
Efectul acestei ordonante va fi acela ca va genera un intreg haos in procesul de implementare a prevederilor legale. Numeroase controale si sanctiuni vor fi probabil aplicate dupa 20 decembrie 2017 de catre ITM unui numar foarte mare de angajatori care nu vor putea aplica prevederile legislative. Finalmente, OUG 82 nu-si va atinge obiectivul dorit pentru ca, chiar daca toti angajatorii vor respecta textul legii si vor initia negocierile, acestia nu vor avea nici o obligatie de a mentine valoarea neta a salariilor actuale.
Pentru a intelege lipsa de realism a acestui document mai facem urmatoarele precizari:
- in acest moment in Romania sunt aprox 462 mii de angajatori, din care aprox 90% au mai putin de 21 de salariati.
- in 2016 mai putin de 35% din companiile cu peste 21 de salariati (cele ce sunt obligate de lege sa deschida proceduri de negociere colectiva) au si finalizat acest proces prin semnarea unui contract colectiv de munca!!!!
Sintetizand, o mare parte din cele 400 mii de companii care in acest moment nu aveau obligatia negocierii colective vor fi expuse sanctiunilor pentru nerespectarea OUG 82/2017 pentru ca:
- Ordonanta a fost publicata in Monitorul Oficial pe 16.11.2017, desi a fost adoptata in data de 8.11.2017, angajatorii avand la dispozitie 1 zi lucratoare pentru a lua act de aceste prevederi si pentru a deschide procesul de negociere colectiva.
- in aceste firme mici de regula nu exista sindicat si accesul la sevicii de asistenta juridica este extrem de limitat, ca urmare probabilitatea de a nu respecta intocmai procedura negocierii colective este foarte ridicata.
- Capacitatea confederatiilor si federatiilor sindicale reprezentative de a asista salariatii intr-un numar atat de mare de companii este extrem de redusa. Sunt 5 confederatii sindicale reprezentative la nivel national si aprox 50 de federatii sindicale reprezentative la nivel de sector. De asemenea pentru 10 sectoare de activitate nu exista nici o federatie sindicala reprezentativa la nivel de sector. Un calcul simplu arata ca fiecare confederatie / federatie sindicala reprezentativa ar trebui sa asiste zilnic reprezentantii salariatilor din aprox 360 de companii.
In fapt, consecintele acestei Ordonante se vor concretiza in:
- gasirea unui acar Paun care sa raspunda in locul Guvernului pentru reducerile salariilor nete;
- o "mimare" a negocierilor colective si un teanc de hartii si dovezi ca angajatorii au deschis procesul de negociere, fara insa a se concretiza cu semnarea unui contract colectiv de munca aplicabil.
Reamintim faptul ca, daca in anul 2011 nu ar fi fost modificata brutal legea privind negocierile colective astazi am fi avut mecanismele legale pentru a putea purta o negociere reala intre partenerii sociali. Un astfel de mecanism ar fi putut fi Contractul colectiv de munca la nivel national, sau macar Contractul colectiv la nivel de sector de activitate.
Guvernantii "au avut grija" insa sa abroge orice reglementare privitoare la Contractul colectiv la nivel national si sa impuna praguri imposibile de a negocia contracte colective la nivel de sector de activitate.
Romania este astazi, in anul 2017, in situatia in care nu mai poate avea nici negocieri si nici contracte colective la nivel national sau de sector si pentru asta tine sa multumeasca public "atat guvernului Boc cat si coalitiei de guvernare din 2011 cat si tuturpr guvernelor si coalitiilor politice care au condus Romania de atunci si pana in prezent"!.
Sursa: BNS
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Start la Garantiile pentru tineri. Sprijinul se acorda unui numar de peste 5052 tineri pana in 24 aniBNS anunta ca Romania este singurul stat UE care incalca sistematic drepturile fundamentale ale lucratorilorAjutorul de somaj, indemnizatiile si plata salariilor in caz de insolventa, in pericol din 2018 daca CAS si CASS trec in sarcina angajatuluiRomania e singura tara cu un sistem de securitate sociala exclusiv in carca salariatului din 120 de state monitorizateDin 2011 se schimba modul de calcul al ajutoarelor sociale si al salariilor bugetarilorUltimele articole
Pozitia Sindicatelor: Majorarea salariului minim pe economie la 2500 de lei, pana la 1 ianuarie 2022Cine initiaza negocierea colectiva? Numar de angajati si etape concreteMinistrul Muncii spune ca patronatele nu vor scadea salariile si recomanda sindicalistilor sa invete matematicaArticole similare
Cine initiaza negocierea colectiva? Numar de angajati si etape concreteVIDEO: Impozitul pe venit la contributia de pensiePozitia Sindicatelor: Majorarea salariului minim pe economie la 2500 de lei, pana la 1 ianuarie 2022Conditii incadrare microintreprindere incepand cu 01.01.2018. Cum veti proceda?PFA-urile au fost pacalite! OUG 79/2017 NU mai include scutirea de CAS si CASS pentru cei care au si venituri din salarii, cum era prevazut in proiectUltimele articole
D101 in 2024. Cum se completeaza declaratia la rd. 31 si rd. 36Salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti. Tratament fiscalVenituri salariale de la un angajator din strainatate: Obligatii declarative si de plataSesiune online ANAF: Modificarea vectorului fiscal prin depunerea formularului 700Schimbarea vectorului fiscal pentru trecerea de la profit la microintreprindereArticole similare
Comunicat ITM privind negocierea colectiva pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 79/2017Initierea negocierii colective intre 20 noiembrie - 20 decembrie. Amenzi de 10.000 leiUltima ora: Guvernul vrea noi modificari. Nu toti angajatorii vor fi obligati sa initieze negociereaCine initiaza negocierea colectiva? Numar de angajati si etape concretePozitia CNIPMMR privind instituirea derogarilor de la prevederile Legii nr. 62/2011 a Dialogului SocialArticole similare
Comunicat ITM privind NEGOCIEREA COLECTIVA pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 79/2017Hotararea 171/2023. A fost EXTINS numarul sectoarelor de activitate in care e obligatorie NEGOCIEREA COLECTIVAAngajatorii, obligati sa modifice contractele de munca pentru transferul contributiilor. OUG nr. 82/2017BNS anunta ca Romania este singurul stat UE care incalca sistematic drepturile fundamentale ale lucratorilorA fost lansat Ghidul pentru negocierea contractelor colective de muncaUltimele articole
Ultima ora: Guvernul vrea noi modificari. Nu toti angajatorii vor fi obligati sa initieze negociereaCine initiaza NEGOCIEREA COLECTIVA? Numar de angajati si etape concreteInitierea negocierii colective intre 20 noiembrie - 20 decembrie. Amenzi de 10.000 leiPozitia CNIPMMR privind instituirea derogarilor de la prevederile Legii nr. 62/2011 a Dialogului SocialSfaturi de la experti
Receptie si vanzare apartamente noi
Intrebare: Dupa receptia finala a constructiei apartamentelor, in baza acestei receptii pot sa fac inregistrarea locuintelor in contabilitate si pot sa emit factura finala? Si dupa aceea acestea se duc la notar pentru intocmirea contractului...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Ce inseamna cheltuiala cu donatia este nedeductibila fiscal? Deoarece pentru o ONG fara activitae economica nu am calculat profit.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
REGES-ONLINE. Firmele de contabilitate NU au nevoie de CAEN 7830 pentru a fi prestatori
Pachetul 2 de masuri fiscale. 8 modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatile
Trecere la Reges-Online. Administratorii pot opera in sistem daca NU sunt angajati in firma?
Biletul la ordin. MONOGRAFII contabile utile atunci cand biletul la ordin este emis/primit de firme
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA