Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Casare marfa in custodie

10-Feb-2012
13202
Intrebare:

Cum se va intocmi monografia contabila in cazul unor piese de mobilier care sunt oferite clientilor in custodie si revin ulterior in gestiunea societatii? Cand se poate intocmi casarea acestora si ce perioada de utilizare au?



Raspuns:

Din datele prezentate de dvs. rezulta ca, de fapt, nu desfasurati o activitate economica, deoarece custodia reprezinta operatiunea de pastrare, paza a bunurilor, fara titlu oneros.

Pentru acordarea bunurilor in custodie trebuie intocmit un Proces Verbal de predare / primire in custodie si un Aviz pe care sa face mentiunea "Fara Factura - marfa in custodie conform Proces Verbal nr ... din data de ...".

La primirea bunurilor in gestiunea dvs tebuie sa intocmiti un Aviz cu minus, pe care se face aceeasi mentiune "Fara Factura - marfa in custodie conform Proces Verbal nr ... din data de ...".

Din punct de vedere contabil, conform art. 92 din reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a, aprobate prin OMFP 3055/2009 , "Imobilizarile corporale reprezinta active care:
a) sunt detinute de o entitate pentru a fi utilizate in productia de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau
pentru a fi folosite in scopuri administrative; si
b) sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an."

Din punct de vedere fiscal, conform art 24 alin. (2) din codul fiscal , "Mijlocul fix amortizabil este orice imobilizare corporala care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
b) are o valoare fiscala mai mare decit limita stabilita prin hotarire a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului;
c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.

Pentru imobilizarile corporale care sunt folosite in loturi, seturi sau care formeaza un singur corp, lot sau set, la determinarea amortizarii se are in vedere valoarea intregului corp, lot sau set. Pentru componentele care intra in structura unui activ corporal, a caror durata normala de utilizare difera de cea a activului rezultat, amortizarea se determina pentru fiecare componenta in parte."

Rezulta doua abordari aproape diferite ale aceluiasi concept: contabil, nu conteaza valoarea, ci doar durata de utilizare si scopul pentru care bunul a fost achizitionat, iar fiscal, pe linga cele doua conditii impuse de reglementarea contabila, apare cea privind valoarea minima de intrare a bunului, actualmente de 1800 lei.

Asadar, numai dvs puteti stabili daca rafturile sunt elemenete de stoc sau imobilizari.
Daca sunt imobilizari, le puteti incadra in Grupa 3 "Mobilier, aparatura birotica, sisteme de protectie a valorilor umane si materiale si alte active corporale" la codul de clasificare 3.4. cu durata de amortizare intre 8 si 15 ani sau 3.1.6. cu durata de amortizare intre 6 si 10 ani, din catalogul mjloacelor fixe aprobate prin HG 2139/2004.

Inregistrarea in contabilitate a achizitionarii rafturilor:
371 (sau alt elemenet de stoc) = 401
4426=401
sau
214 = 404
4426=404
daca sunt imobilizari

Inregistrarea in contabilitate a bunurilor date in custodie este urmatoarea:
- daca sunt stocuri, pe baza de Proces Verbal si Aviz:
conturi din grupa 35 (357) = cont de stocuri in care sunt inregistrate (371)
- daca sunt imobilizari:
nu se inregistreaza la dvs in contabilitate, insa le veti amortiza in continuare din punct de vedere contabil. Fiscal, insa, nu se mai amortizeaza, deoarece nu sunt folosite in scopul obtinerii de venituri.
Returul bunurilor in gestiunea dvs se opereaza pe baza Avizului cu minus intocmit de dvs.:
371 = 357 (35)

Scoaterea din gestiune a acestor bunuri o puteti face atunci cind se constata ca nu mai pot fi utilizate (nu mai contribuie la obtinerea de venituri) in activitatea economica, fie prin vinzarea lor ca atare, fie vindute ca deseuri catre o societate specializata in colectare de deseuri, caz in care veti factura in regim de taxare inversa, conform art. 160 din codul fiscal .

Daca sunt imobilizari, cheltuiala cu valoarea ramasa este deductibila, conform Deciziei fiscale nr. 2 din 7 aprilie 2004 privind aplicarea unitara a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit, conventiile de evitare a dublei impuneri, accize si taxa pe valoarea adaugata, aprobata prin OMFP 576/2004 , in care, la punctul 3 ultimul alineat, se prevede: "In aplicarea prevederilor art. 24 alin. (15) din Legea 571/2003 , cheltuielile inregistrate ca urmare a casarii sau cedarii unui mijloc fix amortizabil sau terenurilor, calculate ca diferenta intre valoarea fiscala de intrare a acestora si amortizarea fiscala, dupa caz, sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile."

Alte prevederi incidente:
- functiunea conturilor din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2011 ;
- art. 24 alin. (15) din codul fiscal si punctul 71 indice 6 din normele date in aplicarea acestuia;
- ordinul 3512/2008 privind formularele financiar-contabile, pentru prevederi referitoare la aviz.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016