Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Provizioane pentru creante neincasate, preluare de creante. Ce tratament TVA veti aplica?

20-Mar-2014
2259
Tratamentul TVA corect pentru unele creante neincasate va fi gestionat prin exemplul concret in care intre societatea A (creditor cedent) si societatea B (cesionar) se incheie un contract de cesiune de creanta la 01.04.2013 pentru o creanta in valoare de 10.000 lei la pe care societatea A o are asupra unei societati C. Creanta se compune din 9.000 contravaloare marfa vanduta de A la C si 1.000 lei penalitati de intarziere. Pretul creantei este de 9.000 lei. La 31.12.2013 creanta nu a fost inca incasata.

Vom raspunde urmatoarelor intrebari:

1. Care este tratamentul fiscal si contabil aplicabil? La ce data trebuie inregistrata ca venit in contabilitatea cesionarului diferenta de 1000 lei avand in vedere ca exista riscul ca respectiva creanta sa nu se poata incasa? Se aplica TVA la diferenta de 1000 de lei?

2. Pentru ce valoare se pot constitui provizioane la sfarsitul anului si in ce masura sunt ele deductibile la calculul impozitului pe profit?

Pentru creanta de 10.000 lei inregistrata la data de 31.12.2013, societatea A poate constitui provizioane la data de 31.12.2013 in suma de 1.000 lei. Provizioanele sunt deductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea rezultatului fiscal aferent anului 2013 pentru suma de 3.000 lei (30% din valoarea creantei) daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii reglementate prin art. 22 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal:
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii


1. creanta este inregistrata dupa data de 1 ianuarie 2004;
2. creanta este neincasata intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
3. creanta nu este garantata de alta persoana;
4. creanta nu este datorata de o persoana afiliata contribuabilului;
5. creanta a reprezenta venit impozabil pentru contribuabil.

Diferenta de 70% este cheltuiala nedeductibila aferenta anului 2013. Provizioanele constituite trebuie anulate de catre societatea A prin reluarea la venituri la momentul cesiunii creantei catre societatea B. In acest caz, in trimestrul II 2014, societatea A va inregistra un venit impozabil in suma de 3.000 lei corespunzator cheltuielilor deductibile si un venit neimpozabil in suma de 7.000 lei corespunzator cheltuielilor nedeductibile.

Preluarea creantei se inregistreaza de catre societatea B in evidenta contabila la data contractului de cesiune chiar daca respectiva creanta nu a fost incasata de la debitor. Daca valoarea creantei este de 10.000 lei iar pretul de cesiune a creantei este de 9.000 lei conform contractului de cesiune incheiat intre A si B, inseamna ca societatea B inregistreaza o diferenta favorabila (un comision) in suma de 1.000 lei, inclusiv TVA. Succesiunea inregistrarilor contabile este urmatoarea:

preluarea creantei:


461 = % 10.000
"Debitori diversi" 462 9.000
(analitic distinct) "Creditori diversi"
(analitic societatea A)
7588 806,45
"Alte venituri din activitatea de
exploatare"
4427 193,54
"TVA colectata"

Prin contractul incheiat, cesionarul cumpara creanta la un pret de 9.000 lei, asumandu-si riscul neincasarii acesteia contra unui comision de 1.000 lei. Comisionul perceput reprezinta prestare de serviciu si este operatiune taxabila, comisionul reprezentand baza de impozitare a TVA. De asemenea, comisionul, exclusiv TVA, este un venit impozabil care se supune impozitului pe profit/venit care se inregistreaza la data contractului, indiferent de momentul incasarii creantei de la debitor.


incasarea creantei de la debitor:

5121 = 461 900

plata creditorului pentru creanta cedata:

462 = 5121 900

Asa cum se poate constata, preluarea creantei in vederea recuperarii de la debitor nu reprezinta pentru societatea B operatiune scutita fara drept de deducere a TVA deoarece nu se incadreaza in prevederile art. 141 alin. (2) pct. 3 din Codul fiscal " (2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:…3. tranzactii, inclusiv negocierea, privind conturile de depozit sau conturile curente, plati, viramente, creante, cecuri si alte instrumente negociabile, exceptand recuperarea creantelor;".

In acest caz, sunt aplicabile prevederile pct. 35 alin. (7) din normele de aplicare ale art. 141 alin. (2) pct. 3 " Exceptia prevazuta la art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal referitoare la neaplicarea scutirii de TVA pentru recuperarea de creante se aplica in functie de natura operatiunii, indiferent de terminologia utilizata, respectiv recuperare de creante sau factoring.".


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Provizioane pentru creante neincasate, preluare de creante. Ce tratament TVA veti aplica?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF va trimite scrisori pentru esalonarea datoriilor
    • Saptamana aceasta, la 27 martie, premierul Sorin Grindeanu a avut o noua intalnire cu presedintele ANAF, Bogdan Stan, si cu ministrul Finantelor, Viorel Stefan, pentru a evalua la ce nivel de implementare se afla cele 14 masuri noi pe care ANAF ar trebui deja sa le aplice pentru cresterea colectarii veniturilor la bugeutl de stat. Premierul Sorin Grindeanu le-a spus acestora ca va urmari in continuare personal modul in care se va derula activitatea ANAF, cu precadere in ce priveste imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, termen limita de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabili
    • Stim cat de pretioasa este informatia actualizata, mai ales pentru orice profesionist din domeniul fiscal-contabil care isi doreste sa aiba agenda de lucru organizata si cu termene pe care sa le respecte la timp. Cu atat mai mult trebuie sa va informati in aceasta perioada in care, asa cum v-am anuntat deja, ANAF pregateste controale pentru firmele care depun D 101. Va informam ca vineri, 31 martie 2017, este termenul de declarare a mentiunilor, prin formularul 010 "Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Ce schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!
    • Premierul Sorin Grindeanu a analizat, in cadrul intalnirii de lucru cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si ANAF, propunerile acestora pentru cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor si pentru imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabilii persoane fizice si juridice. Sunt avute in vedere o serie de masuri urgente cu implementare pana la data de 15 aprilie 2017, dintre care mentionam: Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor...» citeste mai departe aici

  • 23 de milioane de IMM-uri se confrunta cu provocari severe
    • "Consolidarea spiritului antreprenorial si a competitivitatii este cheia pentru crestere economica, crearea de locuri de munca si sisteme sociale durabile" a fost mesajul transmis de catre reprezentantii Uniunii Europeane a Artizanatului si IMM-urilor (UEAPME) reprezentantilor institutiilor Uniunii Europene cu ocazia aniversarii a 60 de ani de la semnarea tratatului de a Roma. In cadrul intalnirii, presedintele UEAPME, dna. Rabmer-Koller a amintit faptul ca IMM-urile au beneficiat de 60 de ani...» citeste mai departe aici

  • Mai mult teren pentru cei care au afaceri in domeniul agricol si piscicultura. Ce alte facilitati se aplica?
    • Producatorii agricoli si cei din sectorul piscicol - persoane fizice sau juridice - vor fi sprijiniti sa obtina finantare pentru campania agricola de primavara, pentru achizitionarea de terenuri agricole in vederea extinderii exploatatiilor, precum si pentru modernizarea si eficientizarea acestora, potrivit unei Ordonante de Urgenta adoptate astazi de Guvern. Masurile adoptate de Guvern au in vedere cresterea procentului de garantare pentru fermierii care solicita credite pentru achizitionarea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.