Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Caz practic: Impozitul pe venit din consultanta | Noile prevederi

08-Feb-2013
5397
Vom preciza mai jos care sunt principalele prevederi din Codul fiscal (aplicabile incepand cu 1 februarie 2013) referitoare la obligativitatea platii impozitului pe venitul microintreprinderilor.

Vom oferi astfel raspuns urmatoarelor intrebari:

1. In situatia in care o societate comerciala a desfasurat pe parcursul anului 2012 mai multe activitati printre care si activitati de consultanta ( mentionam ca cifra de afaceri din aceasta activitate a fost foarte mica in raport atat cu CA anuala, cat si cu CA obtinuta din celelalte activitati) este obligata sau nu sa aplice pentru plata impozitului pe venitul microintreprinderilor incepand cu 1 februarie?

2. In situatia in care o societate comerciala are in obiectul de activitate si activitati de consultanta, dar nu a desfasurat pe parcursul anului 2012 astfel de activitati, ci in luna ianuraie 2013, este obligata sa aplice pentru plata impozitului pe venitul microintreprinderilor incepand cu 1 februarie?

3. In situatia in care o societate a desfasurat in cursul anului 2012 atat activitati de consultanta ( 20% din CA), cat si activitati de comert cu amanuntul (28% din CA), transport (25% din CA) si comert cu ridicata (27% din CA) este obligata la plata impozitului pe venitul microintreprinderilor incepand cu 1 februarie 2013?


Solutia consultantului:

Potrivit art. 112 indice 1 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , astfel cum a fost modificat prin OG 8/2013, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
- realizeaza venituri, altele decat cele prevazute la art. 1122 alin. (6);
- a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 65.000 euro;
- capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si autoritatile locale.

Totodata, art. 112 indice 2 din acelasi cod stabileste urmatoarele:
"(1) Impozitul reglementat de prezentul titlu este obligatoriu.

(2) Microintreprinderile platitoare de impozit pe profit sunt obligate la plata impozitului reglementat de prezentul titlu incepand cu anul fiscal urmator, daca indeplinesc conditiile prevazute la art. 112 indice 1..
(3) Pentru anul 2013, persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2012 indeplinesc conditiile prevazute la art. 11 indice 1 sunt obligate la plata impozitului reglementat de prezentul titlu incepand cu 1 februarie 2013, urmand a comunica organelor fiscale teritoriale modificarea sistemului de impunere, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala , pana la data de 25 martie 2013 inclusiv. Pana la acest termen se va depune si declaratia privind impozitul pe profit datorat pentru profitul impozabil obtinut in perioada 1 ianuarie 2013-31 ianuarie 2013, prin exceptie de la prevederile art. 34 si 35.
(......)
(6) Nu sunt obligate sa aplice sistemul de impunere reglementat de prezentul titlu persoanele juridice romane care:
a) desfasoara activitati in domeniul bancar;
b) desfasoara activitati in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, cu exceptia persoanelor juridice care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii;
c) desfasoara activitati in domeniile jocurilor de noroc, consultantei si managementului."

Pana la aceasta data nu au fost publicate normele metodologice date in aplicarea prevederilor TITLUL IV indice 1 din Codul fiscal in sensul modificarilor aduse Codului fiscal de OG 8/2013.
Astfel, potrivit reglementarilor in vigoare la acest moment, persoanele juridice care desfasoara activitati de management si consultanta nu sunt obligate sa aplice sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor indiferent de ponderea acestor venituri in totalul veniturilor realizate.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici