Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Combaterea evaziunii si a fraudei fiscale. Comisia Europeana prezinta noile masuri

07-Dec-2012
4143
"Aproximativ o mie de miliarde de euro se pierd anual in UE prin evaziune si frauda fiscala. Aceasta suma nu este doar o pierdere scandaloasa de venituri foarte necesare, ci si o amenintare la adresa impozitarii corecte. in timp ce statele membre trebuie sa inaspreasca masurile nationale de combatere a evaziunii fiscale, doar aplicarea de solutii unilaterale nu va da rezultate. in cadrul unei piete unice, intr-o economie globalizata, neconcordantele si lacunele din legislatiile nationale devin instrumentele celor care cauta sa se sustraga de la plata impozitelor. Prin urmare, este esentiala o pozitie puternica si coerenta a UE impotriva evazionistilor si a celor care ii favorizeaza" a declarat Algirdas Šemeta, comisarul pentru impozitare.

In acest sens, Comisia a prezentat pe 6 decembrie un plan de actiune pentru a reactiona mai eficient la nivelul UE impotriva evaziunii si a fraudei fiscale. Planul contine un set de masuri cuprinzator, care vizeaza atat prezentul, cat si viitorul, fiind destinat sa ajute statele membre sa isi protejeze bazele de impozitare si sa recupereze miliarde de euro care li se cuvin in mod legitim.

Ca prima actiune imediata, Comisia a adoptat pe 6 decembrie si doua recomandari, menite sa incurajeze statele membre sa ia masuri imediate si coordonate cu privire la anumite probleme stringente.

Prima recomandare prevede o pozitie puternica a UE impotriva paradisurilor fiscale, care este mai ferma decat masurile internationale actuale. Statele membre sunt incurajate sa identifice, utilizand criterii comune, paradisurile fiscale si sa le plaseze pe "liste negre" nationale. Sunt prezentate si masuri detaliate destinate sa convinga aceste tari din afara UE sa aplice standardele de guvernanta ale UE.

A doua recomandare se refera la planificarea fiscala agresiva. Recomandarea sugereaza modalitati de a aborda aspecte tehnice si lacune juridice pe care unele intreprinderi le exploateaza pentru a evita plata impozitelor la un nivel just. Statele membre sunt incurajate sa isi revizuiasca conventiile privind evitarea dublei impozitari, pentru a evita ca ele sa determine absenta totala a obligatiilor fiscale. Statele membre ar trebui sa adopte si o regula generala comuna antiabuz, in temeiul careia ele ar putea sa ignore orice intelegere artificiala realizata in vederea comiterii evaziunii fiscale si sa stabileasca in schimb impozite pe baza activitatii economice propriu-zise.


Alte initiative prevazute in planul de actiune prezentat includ un Cod al contribuabililor, un Numar de identificare fiscala la nivelul UE, o revizuire a dispozitiilor antiabuz din directivele UE relevante, precum si ghiduri comune de urmarire a fluxurilor financiare.

In scopul de a imbunatati si mai mult activitatea din cadrul UE referitoare la concurenta fiscala daunatoare, statele membre sunt incurajate sa revigoreze activitatile referitoare la Codul de conduita al UE privind impozitarea intreprinderilor. in cazul in care solutiile de eliminare a anumitor neconcordante nu sunt convenite si puse in aplicare in timp util si in mod eficient, Comisia, daca este cazul, va elabora propuneri legislative in acest sens. Se recomanda, de asemenea, extinderea sferei de cuprindere a codului de conduita prin includerea de regimuri fiscale speciale pentru persoanele fizice foarte bogate.

Planul de actiune prezentat pe 6 decembrie reprezinta o contributie solida a UE la dezbaterea internationala cu privire la evaziunea si frauda fiscala, in special in cadrul OCDE si al G20. Ca atare, el va sprijini pozitia UE in eforturile ei de a impune la nivel mondial standarde mai inalte de buna guvernanta fiscala.

Etapele urmatoare

Pentru a se asigura ca planul de actiune prezentat este aplicat, Comisia va infiinta instrumente de monitorizare activa si tabele de punctaj noi, pentru a mentine ritmul in lupta impotriva evaziunii si a fraudei fiscale. O noua Platforma pentru buna guvernanta fiscala va monitoriza si va raporta cu privire la aplicarea de catre statele membre a recomandarilor.

Planul de actiune si Recomandarile vor fi prezentate Consiliului ministrilor de finante al UE si Parlamentului European.

Context

La Consiliul European din martie 2012, statele membre au solicitat Comisiei "sa elaboreze rapid modalitati concrete de imbunatatire a luptei impotriva fraudei fiscale si a evaziunii fiscale, inclusiv in ceea ce priveste tarile terte."

Ca un prim raspuns la aceasta solicitare, Comisia a adoptat o comunicare in iunie, in care erau prezentate principalele provocari reprezentate de frauda fiscala si de evaziunea fiscala, precum si masurile concrete pentru a le solutiona (a se vedea IP/12/697). in comunicarea sa, Comisia a anuntat, de asemenea, ca va prezenta un plan de actiune inainte de sfarsitul anului, impreuna cu idei specifice privind modul de a aborda mai bine problema paradisurilor fiscale si planificarea fiscala agresiva. Este exact ceea ce Comisia a prezentat pe 6 decembrie.

Pe langa actiunea la nivelul UE, Comisia a evidentiat si necesitatea ca statele membre sa imbunatateasca respectarea obligatiilor fiscale si sa inteteasca lupta impotriva evaziunii fiscale la nivel national. in acest sens, zece state membre au primit recomandari specifice fiecarei tari in cursul Semestrului european 2012.

Sursa: Comisia Europeana

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016