Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conditiile de functionare pentru sediile secundare. Obligatii declarative

01-Aug-2018
3528

Poate o firma daca are sediul social la o anumita adresa sa nu aiba niciun salariat la sediul firmei, toti salariatii sa fie la puncte de lucru? Iata una dintre intrebarile pe care spacialistii nostri le vor analiza in materialul de fata.

Concret, o firma are sediul in judetul Satu-Mare si un punct de lucru inregistrat intr-o alta localitate tot in judetul acesta. Firma fiscala apartine categoriei intreprinderi mici si mijlocii din judetul CLUJ, deci obligatiile fiscale se platesc in CLUJ. Ulterior, se mai infiinteaza un punct de lucru, de aceasta data in judetul Satu-Mare, unde se inregistreaza fiscal punctul de lucru la Finante, in Satu-Mare sau in Cluj? – aceasta este o alta intrebare la care specialistii nostri vor oferi raspuns.

Raspunsul specialistului

Reglementarea procedurii de administrare a contribuabililor este realizata in cadrul art. 30 din Codul de procedura fiscalacare la alin. (3) statueaza ca in scopul administrarii de catre organul fiscal central a obligatiilor fiscale datorate de contribuabilii mari si mijlocii, inclusiv de sediile secundare ale acestora, prin ordin al presedintelui A.N.A.F. se poate stabili competenta de administrare in sarcina altor organe fiscale decat cele in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al contribuabilului, precum si criteriile de selectie si listele contribuabililor care dobandesc calitatea de contribuabil mare sau, dupa caz, contribuabil mijlociu.

In sensul prevederilor de mai sus subliniem faptul ca prin Legea nr. 30/2018 pentru completarea art. 30 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, administrarea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabilii mijlocii, inclusiv de sediile secundare ale acestora, se realizeaza de organul fiscal de la nivel judetean eliminandu-se competenta directiilor generale regionale ale finantelor publice.Trebuie mentionat faptul ca termenul de intrare in vigoare a prevederilor art. 30 alin. (3 indice 1) din Codul de procedura fiscala a fost prorogat pentru data de 1 august 2018 prin OUG nr. 25/2018.

In aplicarea dispozitiilor privind competenta de administrare invocate mai sus a fost emis nr. 560/2016 pentru aprobarea procedurii de administrare si monitorizare a contribuabililor mijlocii si pentru modificarea unor prevederi referitoare la activitatea de administrare a contribuabililor mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.Ultima modificare realizata prin OPANAF nr.1024/2017 modifica Anexei 1 a reglementarii initiale precizand faptul ca Organele fiscale centrale competente pentru administrarea contribuabililor mijlocii si a sediilor secundare inregistrate fiscal ca platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor infiintate de contribuabilii mijlocii sunt administratiile pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul directiilor generale regionale ale finantelor publice atat pentru contribuabilii persoane juridice care isi au domiciliul fiscal pe raza teritoriala a regiunii cat si pentru sediile secundare infiintate de contribuabilii mijlocii care isi au domiciliul fiscal pe raza teritoriala a regiunii chiar daca locul de desfasurare a activitatii sediilor secundare se afla pe raza teritoriala a altor regiuni.

In concluzie, chiar daca de la 1 august 2018 competenta se modifica de la nivel regional la nivel judetean competenta referitoare la sediile secundare trebuie sa fie aceeasi cu exceptia cazului in care prin ordin al presedintelui ANAF se va aplica o solutie diferita.

Deci, sediul secundar infiintat la nivelul regiunii sau a judetului ramane in administrarea aceluiasi organ fiscal, astfel ca in cazul in speta Directia Regionala Cluj va avea in administrare atat societatea cu sediul in Satu Mare cat si sediul secundar infiintat in aceeasi unitate administrativ-teritoriala. In aceste conditii, obligatiile de inregistrare fiscala se vor indeplini in raport cu organul fiscal competent spre administrare.

Conform Capitolului A pct. 4 din Anexa 1 la OPANAF mentionat mai sus, inregistrarea sediilor secundare ale contribuabililor mijlocii ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor (in conformitate cu prevederile art. 32 alin. (7) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale), cu exceptia sucursalelor care se inregistreaza conform procedurilor speciale in materie de inregistrare a comerciantilor, se face prin completarea si depunerea formularului "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru sediile secundare (060)", la organul fiscal central competent din cadrul directiei generale regionale a finantelor publice in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea sediul secundar. Solutia este in concordanta cu dispozitiile exprese ale art. 33 alin. (2) din Codul de procedura fiscala potrivit carora competenta pentru inregistrarea fiscala a sediilor secundare ca platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor, potrivit legii, revine organului fiscal central in a carui raza teritoriala se afla situate acestea.Avand in vedere concordanta de competenta a organelor fiscale cu privire la sediul social si la sediul secundar, aplicabila in speta, fie ca este la nivel regional sau la nivel judetean cum urmeaza a fi de la 1 august 2018 declararea sediului secundar la nivelul aceluiasi organ fiscal.


In ceea ce priveste posibilitatea enuntata in intrebarea dumneavoastra ca toti salariatii societatii sa isi desfasoare activitatea exclusiv la nivelul sediilor secundare (puncte de lucru) raspunsul este afirmativ in conditiile in care nici Legea societatilor nr. 31/1990 si nici ansamblul reglementarilor fiscale nu impiedica o astfel de situatie. Mai mult ambele tipuri de reglementari solutioneaza ipoteze in care la sediul social al societatii nu se desfasoara activitati economice, ceea ce desigur presupune inexistenta niciunui salariat.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici