Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contributia de sanatate pentru venituri din chirii si dividende

11-Ian-2012
26773
Intrebare:

In care dintre situatiile urmatoare datoreaza o persoana fizica plata contributiei la sanatate:

- pentru venituri din cedarea folosintei bunurilor in cazul in care peroana este pensionar cu pensie mai mica de 740 lei;

- pentru venituri din cedarea folosintei bunurilor in cazul in care peroana este pensionar cu pensie mai mare de 740 lei;

- pentru venituri din dividende daca persoana este angajata cu contract de munca cu 2 ore si salariu de 200 lei.


Care este baza de calcul si ce demersuri trebuie sa faca persoana in cauza?



Raspuns:

1.Potrivit art. 257 din Legea 95/2006 privind reforma in sanatate, astfel cum a fost modificata incepand cu 1 ianuarie 2011 prin OUG 107/2010 si prin OUG 117/2010, contributia la asigurarile sociale de sanatate datorata de asigurat se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra:

a) veniturilor din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri realizate din desfasurarea unei activitati dependente;
b) veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;
c) veniturilor din agricultura supuse impozitului pe venit si veniturilor din silvicultura, pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la lit. b);
d) indemnizatiilor de somaj;
e) abrogat prin OUG 107/2010;
f) veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit, numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la lit. a) - d), alin. (22) si art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

In aplicarea acestor prevederi si cu referire la cazul analizat al cumularii veniturilor din pensii cu cele din cedarea folosintei bunurilor, art. 16 din OPCNAS 617/2007 clarifica acest aspect in sensul ca se va achita contributia la asigurarile sociale de sanatate pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, numai in situatia in care persoana asigurata realizeaza nu venituri de natura pensiilor, indiferent de cuantumul acestora, inferior sau superior plafonului de 740 lei.

Asadar in temeiul art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea 95/2006, persoanele fizice care au calitatea de pensionari care realizeaza venituri din pensii mai mici de 740 lei, astfel cum sunt prevazute la art. 213 alin. (2) lit. h) din Legea 95/2006, precum si cele care realizeaza venituri din pensii care depasesc suma de 740 de lei, astfel cum sunt prevazute la art. 257 alin. (22) din Legea 95/2006, nu vor datora contributia la asigurarile sociale de sanatate pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor realizate.

2. In temeiul art. 257 alin. (2) lit. f din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare toti cetatenii romani cu domiciliul in tara au obligatia sa se asigure si datoreaza contributia individuala la asigurarile sociale de sanatate (CASS 5,5%) pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, veniturile din dividende si dobanzi, veniturile din drepturi de proprietate intelectuala realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si alte venituri care se supun impozitului pe venit, dar numai daca nu realizeaza venituri de natura celor enumerate de lege, si anume:

- venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri realizate din desfasurarea unei activitati dependente (art. 257 alin. 2 lit. a din lege);

Ordinul CNPAS 617/2007 privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate prevede la art 13:

" Art. 13.

(1) Veniturile din dividende si dobanzi prevazute la art. 257 alin. (2) lit. e) din lege reprezinta veniturile din investitii, asa cum sunt definite acestea in Codul fiscal .
(2) Pentru veniturile din dividende care se supun impozitului pe venit, obligatia platii contributiei revine persoanelor fizice beneficiare ale acestor venituri, care vor achita contributia pana la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmator celui in care se face plata dividendelor.

(3) Persoanele care realizeaza venituri de natura celor prevazute la alin. (2), dar care pana la data de 31 decembrie a anului in curs nu au incasat aceste venituri sau veniturile de acest fel, incasate anual, sunt sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, vor plati contributia anual pana la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmator, calculata la nivelul a 12 salarii minime brute pe tara. Diferentele ramase de achitat, calculate in raport cu dividendele care se platesc dupa data prevazuta pentru plata contributiei, se achita pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a facut plata.”

Asadar, persoana care realizeaza venituri din salarii, trebuie sa plateasca contributia de sanatate de 5,5% intrucat nu realizeaza venituri din salarii la nivelul salariului minim pe tara (670 lei in anul 2011).

Contributia de asigurari de sanatate se declara anual pana la da de 15 martie anului urmator, respectiv 15.03.2012 pentru anul 2011. Modelul declaratiei este postat pe site-ul www.casmb.ro.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016