Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contributii datorate pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate

13-Feb-2018
17542

In analiza de mai jos, vom vedea ce contributii si impozite se retin la indemnizatie, in cazul concediilor medicale.

Iata raspunsul specialistului!

In situatia in care salariatul prezinta un certificat medical pentru incapacitate temporara de munca, in ceea ce priveste contributia de asigurari sociale, vor fi aplicabile prevederi ale art. 139 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal.

Potrivit acestor prevederi, indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, intra in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale.

Semnalam publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 125 din 8 februarie 2018 a OUG 3/2018 care modifica baza de calcul al CAS datorata in cazul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. Pentru acestea, conform prevederilor OUG 3/2018 care modifica art. 139 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale nu mai este reprezentata de 35% din castigul salarial mediu brut, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical, ci de insasi indemnizatia de asigurari sociale de sanatate.

Astfel, potrivit art. II pct. 1 din OUG 3/2018, prevederea art. 139 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal se modifica, avand urmatorul cuprins: "(1) Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, o reprezinta castigul brut realizat din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in alte state, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, care include:[...] o) indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, conform prevederilor legale”, fiind eliminata prevederea „pentru care baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale este suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, prevazut la art. 143 alin. (2), corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical".

De asemenea, potrivit art. III alin. (5) din OUG 3/2018, "dispozitiile art. II se aplica incepand cu obligatiile declarative aferente lunii ianuarie 2018”, urmand ca in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a OUG 3/2018 sa fie emise norme aprobate prin ordin al presedintelui ANAF.

In temeiul art. 12 din OUG 158/2006, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:

A. de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca;
B. din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia.

Asadar, atat indemnizatia de incapacitate temporara de munca suportata de angajator pentru primele 5 zile de concediu medical, cat si cea suportata din bugetul FNUASS se supun contributiei de asigurari sociale stabilita in cota de 25% aplicata la baza de calcul mentionata anterior.

In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate, daca pana la 31 decembrie 2017, pentru indemnizatiile de incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite, angajatul nu datora contributia de asigurari sociale de sanatate, iar angajatorul datora contributia de asigurari sociale de sanatate pentru indemnizatia suportata de acesta pentru primele 5 zile, ca urmare a transferului contributiilor sociale in sarcina salariatilor incepand cu 1 ianuarie 2018 au fost eliminate prevederile referitoare la contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator pentru indemnizatiile de incapacitate temporara de munca aferente concediilor medicale.

Totodata, Codul fiscal in forma modificata de OUG 79/2017 nu contine prevederi clare referitoare la modul de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul indemnizatiilor de incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite, aceste venituri nefiind incluse nici in categoria exceptiilor reglementate de art. 154 si nici in categoria veniturilor care se includ in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 157.

Potrivit Notei de fundamentare a OUG 79/2017 care a introdus modificarea aplicabila incepand cu 1 ianuarie 2018, "se mentine regimul fiscal actual, potrivit caruia, angajatul aflat in incapacitate temporara de munca nu suporta contributia de asigurari sociale de sanatate din indemnizatia primita pe perioada in care se afla in incapacitate temporara de munca, avand in vedere faptul ca beneficiaza de o prestatie sociala pentru care a contribuit". Prin urmare, intentia legiuitorului a fost aceea de a nu supune contributiei de asigurari sociale de sanatate indemnizatiile de incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite.

Pe aceeasi linie, prin OUG 99/2017, au fost abrogate incepand cu 1 ianuarie 2018 si prevederile art. 44 din OUG 158/2005 care precizau ca asupra indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, cu exceptia contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata de angajatori pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate din fondurile proprii ale acestora, fara pastrarea sau adaptarea textului corespunzator contributiei datorate de asigurat incepand cu 1 ianuarie 2018.

In aceste conditii, in opinia noastra, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite nu ar trebui sa intre in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate.

In ceea ce priveste contributia asiguratorie pentru munca, aceasta nu se datoreaza pentru prestatiile suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.

Pe cale de consecinta, avand in vedere cele analizate mai sus, considera ca indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii, suportata de angajator, se supune contributiei de asigurari sociale si contributiei asiguratorie pentru munca, nedatorandu-se contributia de asigurari sociale de sanatate, iar cea suportata din FNUASS, este supusa contributiei de asigurari sociale, nedatorandu-se contributia de asigurari sociale de sanatate si contributia asiguratorie pentru munca.

Vezi Noul Cod Fiscal 2018 - Legea 227/2015 valabila de la 1 ianuarie 2018 >>

Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Dani Cucu, consultant fiscal si expert contabil.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016