
Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza de mai jos, vom vedea ce contributii si impozite se retin la indemnizatie, in cazul concediilor medicale.
Iata raspunsul specialistului!
In situatia in care salariatul prezinta un certificat medical pentru incapacitate temporara de munca, in ceea ce priveste contributia de asigurari sociale, vor fi aplicabile prevederi ale art. 139 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal.
Potrivit acestor prevederi, indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, intra in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale.
Semnalam publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 125 din 8 februarie 2018 a OUG 3/2018 care modifica baza de calcul al CAS datorata in cazul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. Pentru acestea, conform prevederilor OUG 3/2018 care modifica art. 139 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale nu mai este reprezentata de 35% din castigul salarial mediu brut, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical, ci de insasi indemnizatia de asigurari sociale de sanatate.
Astfel, potrivit art. II pct. 1 din OUG 3/2018, prevederea art. 139 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal se modifica, avand urmatorul cuprins: "(1) Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, o reprezinta castigul brut realizat din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in alte state, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, care include:[...] o) indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, conform prevederilor legale”, fiind eliminata prevederea „pentru care baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale este suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, prevazut la art. 143 alin. (2), corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical".
De asemenea, potrivit art. III alin. (5) din OUG 3/2018, "dispozitiile art. II se aplica incepand cu obligatiile declarative aferente lunii ianuarie 2018”, urmand ca in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a OUG 3/2018 sa fie emise norme aprobate prin ordin al presedintelui ANAF.
In temeiul art. 12 din OUG 158/2006, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
A. de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca;
B. din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia.
Asadar, atat indemnizatia de incapacitate temporara de munca suportata de angajator pentru primele 5 zile de concediu medical, cat si cea suportata din bugetul FNUASS se supun contributiei de asigurari sociale stabilita in cota de 25% aplicata la baza de calcul mentionata anterior.
In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate, daca pana la 31 decembrie 2017, pentru indemnizatiile de incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite, angajatul nu datora contributia de asigurari sociale de sanatate, iar angajatorul datora contributia de asigurari sociale de sanatate pentru indemnizatia suportata de acesta pentru primele 5 zile, ca urmare a transferului contributiilor sociale in sarcina salariatilor incepand cu 1 ianuarie 2018 au fost eliminate prevederile referitoare la contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator pentru indemnizatiile de incapacitate temporara de munca aferente concediilor medicale.
Totodata, Codul fiscal in forma modificata de OUG 79/2017 nu contine prevederi clare referitoare la modul de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul indemnizatiilor de incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite, aceste venituri nefiind incluse nici in categoria exceptiilor reglementate de art. 154 si nici in categoria veniturilor care se includ in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 157.
Potrivit Notei de fundamentare a OUG 79/2017 care a introdus modificarea aplicabila incepand cu 1 ianuarie 2018, "se mentine regimul fiscal actual, potrivit caruia, angajatul aflat in incapacitate temporara de munca nu suporta contributia de asigurari sociale de sanatate din indemnizatia primita pe perioada in care se afla in incapacitate temporara de munca, avand in vedere faptul ca beneficiaza de o prestatie sociala pentru care a contribuit". Prin urmare, intentia legiuitorului a fost aceea de a nu supune contributiei de asigurari sociale de sanatate indemnizatiile de incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite.
Pe aceeasi linie, prin OUG 99/2017, au fost abrogate incepand cu 1 ianuarie 2018 si prevederile art. 44 din OUG 158/2005 care precizau ca asupra indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, cu exceptia contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata de angajatori pentru indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate din fondurile proprii ale acestora, fara pastrarea sau adaptarea textului corespunzator contributiei datorate de asigurat incepand cu 1 ianuarie 2018.
In aceste conditii, in opinia noastra, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca pentru boli obisnuite nu ar trebui sa intre in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate.
In ceea ce priveste contributia asiguratorie pentru munca, aceasta nu se datoreaza pentru prestatiile suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.
Pe cale de consecinta, avand in vedere cele analizate mai sus, considera ca indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii, suportata de angajator, se supune contributiei de asigurari sociale si contributiei asiguratorie pentru munca, nedatorandu-se contributia de asigurari sociale de sanatate, iar cea suportata din FNUASS, este supusa contributiei de asigurari sociale, nedatorandu-se contributia de asigurari sociale de sanatate si contributia asiguratorie pentru munca.
Vezi Noul Cod Fiscal 2018 - Legea 227/2015 valabila de la 1 ianuarie 2018 >>
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Dani Cucu, consultant fiscal si expert contabil.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Ce obligatii are o societate in ce priveste TVA la vanzarea activelor dupa lichidare?Totul se transforma, nimic nu se pierde. Desi majoreaza impozitele, noul COD FISCAL nu se atinge de salarii si nici din pensiiCum sa calculezi corect impozitul pe profit pentru 2 exercitii fiscale 2010Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Noi reguli privind impozitul pe mijloacele de transport in 2016Noul COD FISCAL anuleaza multe taxe. Ce parere are FMI-ul?Ultimele articole
Pachetul 2 de masuri fiscale: impozit pe profit, pe venit, CAS si CASS, dar si schimbari privind Legea societatilorImpozit pe salarii. Unde se plateste impozitul pe salariu in cazul sediului secundarReforma fiscala. TVA, salarii, micro, dividende - schimbari fiscale majore in 2025?Impozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Articole similare
Actele normative cu incidenta in materie fiscala in perioada 15.01.2018-19.01.2018, publicate in Monitorul OficialOFICIAL!Ratele romanilor, amanate pana la 9 luni - OUG 37/2020Ce presupune procedura referitoare la procesarea formularelor 230?Actele normative cu incidenta in materie fiscala in perioada 19-25 martie 2018Bonurile fiscale emise de casele de marcat. Cum facem inregistrarile bonurilor in contabilitate in situatii diverse?Ultimele articole
12+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaNoutati FISCALE in 2021. Aflati dintr-o privire tot ce este nou si semnificativ pentru un contabil in acest anValoarea tichetelor de masa si de cresa, modificata incepand cu mai 2018MFP: Proiect pentru aprobarea metodologiei privind recunoasterea competentelor profesionale dobandite de auditorii interni din sectorul publicANAF: Declaratia unica ramane fara indicativul numeric 212Articole similare
ANAF a facut noi precizari referitoare la modernizarea structurii actualeRegim deduceri: rezident si beneficiar in state diferite. Cum rambursam TVA?Iata noile tarife de la Registrul ComertuluiCum s-au modificat recent reglementarile privind TVA?Mai depunem sau nu declaratii? Asta-i intrebareaUltimele articole
30 de ani impreuna! O poveste de succes - Rentrop&Straton, liderul informatiilor specializate din RomaniaPFA-urile cu activitate de ridesharing. Obligatii fiscale si reglementari cheieImpozit dividende. Cum se IMPOZITEaza in relatia cu persoanele juridice si fizice + MONOGRAFIE contabila utilaImpozitarea tichetelor cadou. Reglementari cheie si studii de caz practiceCe impozit platesti la lichidarea unei firmeSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA