
Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza de mai jos, vom vedea cum se pot inregistra bonurile fiscale in registrul de casa.
Iata raspunsul specialistului!
Potrivit art. 1 din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale:
"(1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le inmaneze clientilor.
La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura."
Asadar, eliberarea bonului fiscal este obligatorie numai in cazul incasarilor cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, de la persoane fizice.
Codul beneficiarului trecut pe bon este elementul de identificare al clientului. Toti clientii pot solicita CUI pe bonul fiscal (atat cei platitori de TVA, cat si cei neplatitori de TVA).
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Manual de politici contabile - Stick USB
In cazul platitorilul de TVA, pe bonul fiscal ar trebui trecut CUI-ul cu RO in fata.
In general, bonurile fiscale sunt documente care atesta doar efectuarea platii, iar pentru inregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a cheltuielilor efectuate de societate si achitate pe baza de bon fiscal este nevoie fie de detinerea facturii emise de furnizor/prestator, fie de intocmirea altor documente corespunzatoare (documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate, ordine de deplasare, deconturi de cheltuieli, la care se anexeaza bonurile fiscale). Daca bonurile fiscale cu valoare sub 100 euro au mentionate cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal codul de inregistrare in scopuri de TVA al societatii beneficiare, indeplinind conditiile unei facturi simplificate conform art. 319 alin. 12 din Codul fiscal si pct. 69 alin. 6 din Normele metodologice, atunci ele reprezinta documente justificative nu numai pentru efectuarea platilor, ci si pentru inregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a cheltuielilor.
In ceea ce priveste semnatura, in Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile din Anexa nr. 1 la OMFP nr. 2634/2015, se arata ca semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare este unul din elementele principale pe care trebuie sa-l contina un document justificativ.
Nu exista insa o prevedere legala care sa conditioneze valabilitatea ori care sa oblige societatile/persoanele sa foloseasca stampila pe diverse documente, in anumite situatii.
In acest sens, amintesc si prevederile O.G. nr. 17/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative, care stabileste ca persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum si entitatile fara personalitate juridica nu au obligatia de a aplica stampila pe documente sau orice alte inscrisuri emise in relatia dintre acestea.
In ceea ce priveste conditiile de forma ale bonului fiscal, pentru a putea beneficia de dreptul de deducere al TVA, achizitiile trebuie sa fie efectuate de persoana impozabila in scopul operatiunilor taxabile ale acesteia ori altor operatiuni care dau drept de deducere si, in amonte, aceste bunuri sau servicii sa fie prestate de o alta persoana impozabila. Conditiile de forma se regasesc la art. 299 din Codul fiscal si normele de aplicare.
In concluzie:
Bonul fiscal poate sa nu fie stampilat, dar pentru deducerea TVA la achizitiile de bunuri si servicii, bonurile fiscale trebuie sa indeplineasca conditiile unei facturi simplificate (valoare sub 100 euro), iar codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului trebuie sa fie mentionat pe bonul fiscal cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, expert contabil, consultant fiscal si auditor financiar.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Studiu de caz: Prestari servicii in agricultura catre persoane fiziceCompletare declaratia 394 pentru diverse operatiuni. Cum declaram livrarile si achizitiile?Sfaturi pentru cei care doresc sa acceseze serviciile online disponibile prin intermediul ANAFMijloace fixe date spre inchiriere. Care va fi tratamentul fiscal al amortizarii?Decizia suprinzatoare a Portugaliei: Bonul fiscal devine bilet de loterieUltimele articole
BON FISCAL fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?BON FISCAL ANULAT. Mai trebuie declarat in D394? F4109 se depune in aceasta situatie?Bonul fiscal. Sunt considerate facturi simplificate bonurile sub 100 euro? Cum vor fi raportate in D394?Case de marcat electronice. Cum sa procedati daca ati OMIS emiterea Raportului Z intr-o ziBON FISCAL. Cum sa procedati daca NU ati emis la timp bonul fiscal la incasarile cu cardulArticole similare
E-Factura in 2024: Operatorii economici NU vor fi sanctionati in primele 3 luni daca nu respecta prevederile de raportareCand depunem Declaratia 311 si Declaratia 390 VIES?Se modifica inregistrarea la cerere in scopuri de TVANoutati Legislatie Fiscala 23 - 27 februarie 2009OUG 43/2024: Prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAFUltimele articole
Mijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaBon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?SAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-TBon fiscal ANULAT. Mai trebuie declarat in D394? F4109 se depune in aceasta situatie?Articole similare
Contabilitate ONG fara casier. Cum se fac inregistrarile de cheltuieli?Firma cu doua case de marcat. Cum procedam?Sediu secundar si autorizatie de functionare. Ce obligatii are firma?Magazin vanzare cu amanuntul. Bani ramasi in casa. Cum se procedeaza?Diminuarea soldului din registrul de casa. Reglementari si studiu de caz practicUltimele articole
Registrul de casa. PFA-urile si II-urile au obligatia completarii lui?PFA in 2023. In contextul adoptarii Legii 296/2023, trebuie intocmit REGISTRU DE CASA si pentru PFA-uri?Plafon plati numerar 2023: Care este plafonul de casa pentru o societate cu mai multe casierii?5 lucruri de care afacerea ta are nevoie ca sa sa poti face comert ambulantSanctiuni pentru ridicare dividende in numerar peste plafonul maxim. Registrul de casaArticole similare
Ce masuri din Codul fiscal raman valabile pentru anii urmatori?Recuperare pierderi fiscale. Cum va proceda o microintreprindere?Ministrul de Finante dezminte informatiile din presa cu privire la schimbarea cotei unice de impozitareCodul fiscal 2011 - Titlul VII (partea a VIII-a)Venituri la stabilirea plafonului pentru microintreprinderi. Cum recuperam pierderile fiscale?Ultimele articole
Pachetul 2 de masuri fiscale: impozit pe profit, pe venit, CAS si CASS, dar si schimbari privind Legea societatilorImpozit pe salarii. Unde se plateste impozitul pe salariu in cazul sediului secundarReforma fiscala. TVA, salarii, micro, dividende - schimbari fiscale majore in 2025?Impozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA