Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum solutionam situatia in care clientul nu recunoaste o factura?

01-Mar-2012
26488
O societate constata la inventarierea patrimoniului de sfarsit de an neconcordante la extrasele de cont trimise clientilor intre soldurile proprii si cele ale respectivilor clienti. Vom vedea in cele ce urmeaza cum se va proceda in cazul celor care nu recunosc anumite facturi emise de ei.

Raspuns:

In Reglementarile contabile aprobate de OMFP 3055/2009 la art. 187 se prvede: "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sint prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."
Asadar, chiar daca acele sume nerecunoscute de client nu sint prescrise, pentru a le scadea din gestiunea dvs, trebuie sa intreprindeti toate diligentele pentru a stabili cauzele care au dus la aceasta situatie si remedierea acesteia.
Printre masuri amintim:

- verificarea pe exemplarul facturii ramase la dvs daca exista semnatura de primire a clientului. Daca exista, atunci veti remite clientului o copie a acestei facturi, cu mentiunea "Duplicat-inlocuieste factura initiala".

- verificare daca factura a fost emisa in baza unui contract si / sau a unei situatii de lucrari aprobate de client / proces verbal de predare-primire lucrari semnat de ambele parti / avize de expeditie / comanda din partea clientului etc. Daca factura a fost emisa conform unui astfel de document, veti inainta clientului un memoriu in care veti explica faptul ca factura a fost emisa in baza documentului respectiv, pe care apare si semnatura sa, anexind si copie de pe acesta.
- verificarea / interogarea persoanei care a emis factura: in ce baza a emis-o si daca avea calitatea de a emite facturi.
- verificarea modalitatii de transmitere a facturii catre client: prin posta cu confirmare de primire, prin curier - trebuie sa existe AWB-ul etc. Daca exista dovada primirii de catre client a facturii, ii veti inainta o copie de pe aceasta.
- daca obiectul facturarii au fost marfuri (bunuri) si clientul nu le-a receptionat, atunci in unitatea dvs, la inventarierea acestora, trebuia sa rezulte plus de inventar. In acest caz, in baza unui memoriu, a unei decizii a conducerii societatii in care se va explica situatia, se va storna factura respectiva.
- daca obiectul facturarii este o prestare de servicii care se desfasoara periodic sau continuu, atunci clientul ar trebui sa primeasca factura, fiind emisa in baza unui contract in care se prevede prestarea respectiva de servicii. Aici avem prevderea art. 180 alin. (2) din reglementarile contabile:
" In baza contabilitatii de angajamente, entitatile trebuie sa evidentieze in contabilitate toate veniturile si cheltuielile, respectiv creantele si datoriile rezultate ca urmare a unor prevederi legale sau contractuale."
- trebuie verificat pe exemplarul dvs daca pe factura sint mentionate toate elementele prevazute in codul fiscal la art. 155 alin. (5), in special la litera c): "data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data difera de data emiterii facturii;". De asemenea, trebuie verificat daca pe factura sint specificate elementele stipulate la punctul 72 alin. (3) din normele date in alicarea acestui articol:

"a) daca factura este emisa inainte de data livrarii/prestarii sau inainte de data incasarii unui avans, pe factura se va mentiona numai data emiterii facturii;

b) in cazul in care factura este emisa in data in care a avut loc livrarea/prestarea sau incasarea unui avans, pe factura se va mentiona numai data emiterii facturii, care este aceeasi cu data livrarii/prestarii sau incasarii unui avans;

c) in cazul in care factura este emisa ulterior datei livrarii/prestarii sau a incasarii unui avans, pe factura se va mentiona atit data emiterii facturii, cit si data livrarii/prestarii sau a incasarii unui avans;".

In acelasi timp, trebuie sa aveti in vedere prevederile art. 39 din OMFP 2861/2009 pentru aprobarea normei privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii:

"Pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, precum si pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescriptie a creantelor sau din alte cauze, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor, respectiv a urmaririi decontarii creantelor.

Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunind, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii."

Asadar, dupa depunerea tuturor diligentelor pentru stabilirea cauzelor si sanctionarea vinovatilor, daca este cazul, si numai daca se constata ca factura respectiva a fost emisa in mod eronat catre client, se poate intocmi un memoriu justificativ, in care se va explica faptul ca factura a fost emisa in mod incorect si se dispune anularea acesteia prin emiterea unei alte facturi cu semnul minus.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016