Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Deductibilitate cheltuielilor privind cazarea si masa

02-Iun-2010
10147

Intrebare


Sunt asociat administrator in firma, am contract de munca cu clauza de decontare cheltuieli de masa si cazare. Care sunt legile si care sunt drepturile si obligatiile fata de fisc care rezulta din aceasta clauza?

>>> Aici poti primi raspunsuri la intrebarile tale

Raspuns
In cazul societatilor cu raspundere limitata nu sunt aplicabile dispozitiile restricitive referitoare la administrarea societatilor pe actiuni, respectiv art. 1961 alin. (4) din Legea nr. 31/1990. Asociatul unic poate avea calitatea de salariat al societatii cu raspundere limitata al carei asociat este, fara nicio limitare, fiind aplicabile prevederile art. 1961 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, astfel cum a fost modificata prin O.U.G. nr. 82/2007. In acest context, asociatul unic poate fi salariatul propriei societati daca are si calitatea de administrator unic sau membru al consiliului de administratie.

In acest context, incheierea unui contract individual de munca care cuprinde si clauze refertoare la decontarea cheltuielilor de masa si cazare produce efecte la nivelul salariatul. In vederea stabilirii tratamentului fiscal aplicat acestor doua elemente de venit, trebuie identificat scopul acordarii lor.

In situatia in care se asigura cazarea intr-o locuinta din patrimoniul angajatorului care este pusa la dipozitia angajatilor fara ca aceasta sa indeplineasca conditiile de locuinta de serviciu, folosinta acesteia se va concretiza in determinarea unui avantaj in natura la nivelul salariatului. In intelesul general, avantajele in natura reprezinta acele bunuri, servicii sau orice alte beneficii in bani sau in natura, acordate de un angajator unei persoane fizice salariate.

Avantajele in natura pot fi definite ca fiind cheltuieli efectuate de catre angajator materializate in bunuri sau servicii, suportate integral sau patial de catre acesta pentru nevoi personale ale salariatului.

Evaluarea folosintei cu titlu gratuit a locuintei primite in functie de nivelul chiriei practicate pentru suprafetele locative detinute de stat se aplica numai in situatia in care locuinta face parte din patrimoniul afacerii angajatorului.

Potrivit pct. 75 lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) din Codul fiscal, avantajul in natura pentru folosinta in scop personal de catre salariat a unei locuinte din patrimoniul angajatorului (in vederea impozitarii la nivelul salariatului care beneficiaza de aceasta) care nu este locuinta de serviciu, se evalueaza la nivelul chiriei practicate pentru suprafetele locative detinute de stat, pentru folosinta gratuita a unei locuinte (Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40 din 8 aprilie 1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, cu modificarile si completarile ulterioare).

In situatia in care se asigura cazarea intr-o locuinta care nu afla in patrimoniul angajatorului si care este la randul ei inchiriata de angajator, si pusa la dispozitia salariatului, avantajul in natura il reprezinta chiria suportata de angajator pentru salariat. Avantajul se va impozita in luna in care este acordat cumulat cu celelalte venituri de natura salariale primite, iar documentele referitoare la calculul contravalorii veniturilor si avantajelor in natura primite de angajat se vor anexa la statul de plata.

Potrivit pct. 106 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 57 din Codul fiscal prevede ca venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 55 alin. (1) ? (3) din Codul fiscal , fiind asadar incluse atat veniturile realizate in baza unui contract de munca, cat si cele asimilate salariilor precum si avantajele in natura acordate.

 Din punct de vedere al legilor speciale care reglementeaza contributiile obligatorii datorate, avantajul acordat de angajator va fi inclus si in baza de calcul a contributiilor individuale (CAS, CASS, CBAS), precum si in baza de calcula contributiilor datorate de angajator.

Nu este considerat avantaj folosinta locuintei sau contravaloarea chiriei, acordata in cazul in care, prin repartitia de serviciu, numire potrivit legii sau specificitatii activitatii, se asigura angajatilor o resedinta in localitatea sau incinta unde se afla locul de munca si care presupune prezenta permanenta in acel loc.

Locuintele de serviciu fac parte din patrimoniul angajatorului si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca. Conditiile de inchiriere a acestor locuinte se stabilesc de catre conducerea societatii comerciale.

In ceea ce priveste cheltuielile cu masa suportata de societate pentru propriul salariat, acestea se vor concretiza la nivelul salariatului in constituirea unui avantaj in natura impozabil potrivit art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Din punct de vedere al legilor speciale care reglementeaza contributiile obligatorii datorate, avantajul acordat de angajator va fi inclus si in baza de calcul a contributiilor individuale (CAS, CASS, CBAS), precum si in baza de calcula contributiilor datorate de angajator.

Angajatorii - societati comerciale - care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca pot acorda salariatilor o alocatie individuala de hrana sub forma tichetelor de masa, suportata integral pe costuri de acesta. In prezent tichetele de masa sunt venituri neimpozabile la nivelul salariatului potrivit art. 55 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, iar la nivelul societatii reprezinta cheltuieli cu deductibilitate limitata potrivit art. 55 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal.

Actele normative care reglementeaza acest domeniu sunt:
 Legea nr. 142 din 9 iulie 1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998;
 Hotararea Guvernului nr. 5 din 14 ianuarie 1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 1999, prin care sunt stabilite si conditiile de acordare.

In situatia in care societatea suporta cazarea pe perioada delegarii sau deplasarii in tara sau strainatate, sumele primite aferente decontarii cheltuielilor ocazionate sunt venituri neimpozabile la nivelul salariatului, in temeiul art. 55 alin. (4) lit. g) din Codul fiscal. La nivelul calculului profitului impozabil, potrivit art. 21 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, cheltuielile de cazare in tara si strainatate efectuate pentru salariati si administratori reprezinta cheltuieli deductibile.

In ceea ce priveste masa pe perioada delegarii, aceasta este ca regula generala inclusa in indemnizatia de delegare deplasare/diurna neimpozabila la nivelul salariatului potrivit art. 55 alin. (4) lit. g) din Codul fiscal.

Temeiul legal privind deductibilitatea la nivelul persoanei juridice il reprezinta art. 21 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Plafonul de deductibilitate este legat de cadrul legal aplicabil pentru institutiile publice:

 H.G. nr. 1.860/2006 privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii, in cadrul localitatii, in interesul serviciului;
Valoarea indemnizatiei zilnice de delegare sau de detasare stabilita potrivit art. 9 din actul normativ mentionat este de 13 lei.
 H.G. nr. 518/1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.

Diurna este acordata salariatilor trimisi in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar si stabilita in conformitate cu prevederile H.G. nr. 518/1995 cu modificarile si completarile ulterioare; aceasta are rolul de acoperire a cheltuielilor de hrana, a celor marunte uzuale, precum si a costului transportului in interiorul localitatii in care isi desfasoara activitatea salariatul.

La nivelul persoanei juridice platitoare de impozit pe profit, in temeiul art. 21 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, suma cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor pentru deplasari in Romania si in strainatate, este deductibila in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici