Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Eliberarea certificatului pentru TVA necesar la inmatricularea mijloacelor de transport

04-Oct-2012
62288
Redam mai jos procedura de eliberare a "Certificatului privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata (TVA), in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport" si a "Certificatului" pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport pentru care nu se datoreaza TVA in Romania.

Certificatul privind atestarea platii TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi

Avand in vedere ca potrivit art. 126 alin. (3) din Codul Fiscal (CF) achizitiile intracomunitare de mijloace de transport noi, efectuate de orice persoana sunt, din punct de vedere al TVA operatiuni impozabile in Romania, TVA se datoreaza si se plateste in Romania.

Certificatul privind atestarea platii TVA se utilizeaza pentru atestarea platii taxei pe valoarea adaugata de catre urmatoarelor persoane:
- persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 din CF, indiferent daca sunt sau nu inregistrate conform art. 153 indice 1 din CF care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport noi, taxabila in Romania;

- persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 din CF, dar care sunt sau ar trebui sa fie inregistrate conform art. 153 indice 1 din CF care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport care nu sunt noi, in sensul art. 125 indice 1 alin. 3 din CF, taxabila in Romania.

Acest certificat este necesar pentru inmatricularea mijloacelor de transport in Romania.

Atentie! Certificatul privind atestarea platii TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi nu se elibereaza pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport efectuate de persoanele inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 din CF.

De asemenea, certificatul nu se elibereaza pentru mijloacele de transport achizitionate din Romania sau importate din afara Uniunii Europene.

Solicitantii care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport noi trebuie sa depuna la organul fiscal competent un Decont special de TVA, formular 301, conform art. 156 indice 3 din CF.

Decontul special de TVA se depune la organul fiscal competent inainte de inmatricularea in Romania a mijlocului de transport nou, dar nu mai tarziu de data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care ia nastere exigibilitatea achizitiei intracomunitare.

Persoana care efectueaza o achizitie de mijloace de transport noi trebuie sa achite TVA in Romania pana la data la care are obligatia depunerii decontului special de TVA.

Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui raza teritoriala solicitantul isi are domiciliul fiscal sau in a carui evidenta acesta este inregistrat ca platitor de impozite si taxe.

Pentru eliberarea formularului "Certificat privind atestarea platii TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi", solicitantul trebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere care trebuie sa cuprinda datele de identificare ale solicitantului, inclusiv codul numeric personal sau codul de inregistrare in scopuri de TVA pentru achizitii. Cererea se depune prin posta sau direct la compartimentul cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale.

Certificatul se elibereaza in maximum 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii sau pe loc daca solicitantul anexeaza la cerere cel de doilea exemplar al "Decontului special de TVA", precum si documentul doveditor al platii TVA, in original si copie.

Documentele in original se restituie solicitantului, dupa verificarea conformitatii si inscrierea vizei "Conform cu exemplarul 2 al decontului special", respectiv "Conform cu originalul documentului de plata" pe copiile care raman la organul fiscal.

Important! Toate documentele depuse la organul fiscal competent intocmite intr-o limba straina trebuie sa fie insotite de traduceri in limba romana, certificate de traducatori autorizati.

Prin mijloace de transport noi, in sensul art. 125 indice 1 alin. (3) din CF se intelege:
- vehiculele terestre cu motor a carui capacitate depaseste 48 cmc sau a carui putere depaseste 7,2 kw, destinate transportului de pasageri sau bunuri, cu conditia sa nu fi fost livrat cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km;

- navele care depasesc 7,5 m lungime cu conditia sa nu fi fost livrate cu mai mult de 3 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari a caror durata totala depaseste 100 de ore, cu exceptia navelor maritime folosite pentru navigatie in apele internationale si care transporta calatori cu plata ori pentru desfasurarea de activitati comerciale, industriale sau de pescuit ori pentru operatiuni de salvare sau asistenta in larg ori pentru pescuitul de coasta.

- aeronavele a caror greutate la decolare depaseste 1.550 kg cu conditia sa nu fi fost livrate cu mai mult de 3 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat zboruri a caror durata totala depaseste 40 de ore cu exceptia aeronavelor folosite pe liniile aeriene care opereaza cu plata, in principal, pe rute internationale.

Eliberarea certificatului, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport pentru care nu se datoreaza TVA in Romania
Organele fiscale competente vor elibera un certificat din care sa rezulte ca nu se datoreaza taxa in Romania, urmatoarelor persoane:

- persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 din CF, indiferent daca sunt sau nu inregistrate conform art. 153 indice 1 din CF, care realizeaza in Romania o achizitie intracomunitara de mijloace de transport noi, care nu este impozabila in Romania conform art. 126 din CF sau este scutita de taxa conform art. 142 din CF;

- persoanele neimpozabile care, cu ocazia schimbarii de resedinta, realizeaza un transfer de mijloace de transport noi din alt stat membru in Romania, daca la momentul livrarii nu a putut fi aplicata scutirea prevazuta la echivalentul din legislatia altui stat membru a art. 143 alin. 2 lit. b din CF, avand in vedere faptul ca respectivul transfer nu determina o achizitie intracomunitara de bunuri in Romania;

- persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 sau art. 153 indice 1 din CF care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport care nu sunt noi in sensul art. 125 indice 1 alin.3, din CF;

- persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153, dar care sunt sau ar trebui sa fie inregistrate conform art. 153 indice 1 din CF care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport care nu sunt noi in sensul art. 125 indice 1 alin. 3 din CF, achizitie care nu este taxabila in Romania.

Pentru eliberarea formularului "Certificat", din care rezulta ca nu se datoreaza TVA in Romania solicitantii trebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere, prin posta sau direct la compartimentul de specialitate.

Cererea trebuie sa fie insotita de documentul de achizitie din statul membru a mijlocului de transport, inclusiv documentul din care sa rezulte data primei inmatriculari, dovada schimbarii resedintei in situatia transferului mijlocului de transport nou dintr-un stat membru in Romania si, dupa caz, orice alte documente din care rezulta ca nu se datoreaza TVA in Romania pentru respectiva achizitie.

In urma verificarii efectuate de organul fiscal competent, pe baza documentelor depuse de solicitant, se elibereaza "Certificatul" in termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii sau, in situatia in care mijlocul de transport nu indeplineste conditiile de a fi nou iar achizitia intracomunitara a acestuia este taxabila in Romania, organul fiscal notifica solicitantul ca operatiunea efectuata este o operatiune pentru care datoreaza TVA in Romania si are obligatia de a depune "Decont special de TVA" si sa faca plata TVA.

In aceasta situatie organul fiscal competent elibereaza "Certificatul privind atestarea platii TVA, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport".


Sursa: DGFP Valcea

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016