Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facem compensarea intre impozit venituri micro de plata in viitor si impozitul pe profit ramas de recuperat?

05-Apr-2013
15303
In randurile urmatoare vom analiza cazul unei societati cu mai multi clienti care devin, de la 1 februarie 2013, platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor. Acesti clienti au impozit pe profit de recuperat.

Vom stabili astfel daca se poate face compensarea intre impozitul pe venitul microintreprinderilor de plata in viitor si impozitul pe profit ramas de recuperat, urmarind procedura legala.

Solutia consultantului:

Operatiunea de compensare este reglementata de prevederile art. 116 din Codul de procedura fiscala si intervine ori de cate ori atat societatea cat si administratia fiscala competenta dobandesc calitatea de debitor si de creditor. In urma compensarii obligatiile reciproce se sting pana la nivelul celei mai mici obligatii, diferenta reprezentand:

- obligatie de restituire a sumelor necompensate de catre organul fiscal,


- obligatie de plata a contribuabilului pentru sumele ce nu au fost stinse prin compensare.

Compensarea opereaza de drept la data la care creantele exista deodata, acestea fiind in ambele cazuri, certe lichide si exigibile.

Creantele sunt exigibile:

- la data scadentei (art. 111 din Codul de procedura fiscala )

Pentru diferentele de obligatii fiscale termenul de plata se stabileste in functie de data comunicarii:

a) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare;

b) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna, termenul de plata este pana la data de 20 a lunii urmatoare.

- la data depunerii declaratiilor fiscale rectificative etc.

Compensarea se poate solicita de societate sau se poate face din oficiu de organul fiscal.

Restituirea sumelor se face in aceleasi conditii, conform prevederilor art. 117 din Codul de procedura fiscala .

Compensare se realizeaza in cadrul termenului general de 45 de zile calculat in conformitate cu dispozitiile art. 68 din Codul de procedura fiscala , care prevede ca daca legea fiscala nu dispune altfel, acesta se calculeazapotrivit dispozitiilor Codului de procedura civila . In Codul de proceduracivila aprobat prin Legea 134/2010 intrat in vigoare incepand cu luna februarie 2013, se prevede ca in cazul in care debitorul nu contesta creanta cererea de compensare/plata se incadreaza in limita celor 45 de zile de la introducerea cererii.

Desi compensarea poate interveni de drept este necesar sa o solicitati printr-o cerere de compensare in care sa indicati atat circumstantele nasterii dreptului de creanta fata de administratia fiscala dar si obligatia fiscala restanta sau cu termen ulterior care urmeaza a fi stinsa in cadrul procedurii.

In ceea ce priveste termenul de prescriptie aplicabil situatiei analizate Codul de procedura fiscala reglementeaza in cuprinsul art. 135 dreptul societatii de a cere compensarea sau restituirea creantelor fiscale in cadrul termenului de prescriptie de 5 ani care se calculeaza de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la compensare sau restituire (de ex. 1 ianuarie 2012 pentru declaratiile depuse in 2011 sau 2013 pentru declaratiile depuse in anul 2012).

Se solicita fisa sintetica pe platitor si se verifica daca apar sumele privind impozitul pe profit platite in plus. Daca acestea se regasesc se depune cererea prin care se solicita organului fiscal fie compensarea cu alte obligatii fiscale (se specifica ca este vorba de impozitul pe venitul microintreprinderilor si valoarea obligatiei aferente), fie restituirea sumei, fie o combinatie din cele doua conform art. 116 alin. 6 si art. 117 alin. 1 din Codul de procedura fiscala.

Pentru solutionarea favorabila a cererii trebuie sa se verifice daca sunt toate declaratiile depuse si daca nu sunt obligatii restante neachitate (inclusiv accesorii etc.).

Daca suma nu coincide, este indicat ca, in prealabil, sa se procedeze la regularizarea fisei impreuna cu organul fiscal. Dupa clarificarea si regularizarea situatiei, se depune cererea de compensare/restituire.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici