Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozit constructii si imobil inchiriat. Ce obligatii are firma si ce alte taxe se platesc?

19-Iun-2014
8425
In analiza urmatoare, subiectul e o societate care a inchiriat un imobil de la o persoana fizica. Acestui spatiu i s-au facut investitii majore si spatiul este folosit pentru desfasurarea activitatii zilnice a firmei (bar). S-a demolat cladirea veche si s-a construit alta. Autorizatia de constructie este pe persoana fizica, iar amenajarea s-a facut pe firma.

Vom oferi raspuns, prin cele ce urmeaza, intrebarilor de mai jos:

1. Inca nu s-a facut receptia de la primarie. Ce obligatii are firma in acest moment fata de proprietar?

2. Se datoreaza de catre societate impozit pe constructii avand in vedere ca investitia inca este inregistrata pe 231?

3. Ce trebuie facut dupa receptia de la primarie pentru a nu avea probleme (inregistrare imobil primarie, notificare proprietar, scaderea chiriei proportional cu amortizarea investitiei, impozit constructie)?
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Factura emisa in 2023, primita in 2025. Se transmite in SPV? O factura emisa in 2023, primita cu intarziere in octombrie 2025. Trebuie incarcata prin SPV? Poate fi inregistrata fara sa fie primita prin SPV?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Clarificare raspuns precedent Multumesc pentru raspuns, dar societatea nu este platitoare de tva , nu este inregistrata in scopuri de tva, ce trebuie sa faca in aceasta situatie?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Plafon avans decontare si diurna Legea 70/2015 spune la Art. 5. - Plafoanele-limita prevazute de prezentul capitol nu se aplica de catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), pentru urmatoarele operatiuni: d)...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Inregistari contabile, lichidare societate O societate are urmatoarea situatie in conturi: - capital social suma de 200 lei - pierderi anii precedenti cand era platitoare de impozit pe venit suma de 53622 lei (contul 1171)...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Factura de avans achizitie intracomunitara Societatea noastra din Romania, platitoare de TVA, achizitioneaza stocuri de la o societatea platitoare de TVA din Franta, in urmatoarele conditii agreate cu furnizorul: - valoare...citeste mai mult



1. Inca nu s-a facut receptia de la primarie. Ce obligatii are firma in acest moment fata de proprietar?

Din punct de vedere contabil si fiscal aveti obligatia notificarii proprietarului asupra investitiilor in termen de 30 de zile de la finalizarea investitiilor.

Finalizarea nu este definita distinct in legislatie, insa se aplica principiul prevalentei economicului asupra juridicului, adica indiferent de documentul semnat sau contul contabil in care prezentati suma, daca investitia este finalizata, receptionata si data in functiune ea trebuie comunicata proprietarului.

Daca insa nu este receptionata si utilizata in fapt, nu am identificat obligatii catre proprietar din punct de vedere contabil si fiscal.

Norme metodologice Cod Fiscal:

135 cu 1. Reprezinta venit brut si valoarea investitiilor la bunurile mobile si imobile ale proprietarului, uzufructuarului sau ale altui detinator legal, care fac obiectul unor contracte de cedare a folosintei bunurilor, inclusiv al contractelor de comodat, si care sunt efectuate de cealalta parte contractanta. In termen de 30 de zile de la finalizarea investitiilor, partea care a efectuat investitia este obligata sa comunice proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal valoarea investitiei. Proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal are obligatia sa declare la organul fiscal competent valoarea investitiei, in declaratia privind venitul realizat.


2. Se datoreaza de catre societate impozit pe constructii avand in vedere ca investitia inca este inregistrata pe 231?

Daca investitia este in mod corect prezentata in contul 231 si nu s-a incalcat principiul prevalentei economicului asupra juridicului (asa cum am inclus mai sus) atunci nu veti datora impozit pe constructii pe aceasta suma, pana nu se regaseste in contul 212.

Norme metodologice Cod Fiscal:

1. In aplicarea prevederilor art. 29635 alin. (1) din Codul fiscal, prin valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior se intelege valoarea evidentiata contabil in soldul conturilor corespunzatoare constructiilor, fara a lua in considerare constructiile inregistrate in conturi in afara bilantului, conform reglementarilor contabile aplicabile.

3. Pentru determinarea bazei impozabile stabilite prin prevederile art. 29635 alin. (1) din Codul fiscal, contribuabilii nu includ valoarea imobilizarilor corporale in curs de executie evidentiate potrivit reglementarilor contabile aplicabile si nici valoarea aferenta unor constructii aflate in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, inregistrate in conturi corespunzatoare constructiilor, potrivit legii.

3. Ce trebuie sa facem dupa receptia de la primarie pentru a nu avea probleme (inregistrare imobil primarie, notificare proprietar, scaderea chiriei proportional cu amortizarea investitiei, impozit constructie?)

Desi nu este aspect contabil sau fiscal, intelegem ca daca autorizatia de constructie este emisa pe numele proprietarului atunci imobilul este pe numele proprietarului si nu in proprietatea dvs.

Ca atare in contabilitatea dvs sumele investite nu pot reprezenta decat o "amenajare" pe care trebuie s-o amortizati pe durata contractului de chirie conform prevederilor (contabile si fiscale) in vigoare.

OMF 3055/2009

111. - (1) Amortizarea imobilizarilor corporale concesionate, inchiriate sau in locatie de gestiune se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea care le are in proprietate.
(2) Investitiile efectuate la imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune, administrare sau alte contracte similare se supun amortizarii pe durata contractului respectiv. La expirarea contractului, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractele incheiate, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor se efectueaza conform prezentelor reglementari.
 
Cod Fiscal

Art. 24 - Amortizarea fiscala

(11) Amortizarea fiscala se calculeaza dupa cum urmeaza:
c) pentru cheltuielile cu investitiile efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune de cel care a efectuat investitia, pe perioada contractului sau pe durata normala de utilizare, dupa caz;

Daca valoarea chiriei se diminueaza sau nu in functie de amortizare este termen de negociere intre dvs si proprietar, nu obligatie legala.

In ceea ce priveste impozitul pe constructii, legislatia nu prezinta cazuri distincte pentru situatia in care proprietarul este persoana fizica sau persoana juridica.

Cod Fiscal

Art. 296 cu 35 - Cota de impozitare si baza impozabila


(1) Impozitul pe constructii se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1,5% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate la art. 29634, din care se scade:

a) valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX, de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz;

(2) Deducerea valorii lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, prevazuta la alin. (1) lit. a), se justifica cu documentatia corespunzatoare care atesta comunicarea acestei valori catre proprietar.

In concluzie, proprietarul va achita impozit pe cladiri pentru acest imobil construit de dvs in baza autorizatiei lui de constructie si compania dvs va notifica aceste sume conform Titlului III Impozitul pe venit. Conform bazei legale incluse mai sus nu s-ar datora impozit pe constructii. Dorim sa atragem atentia asupra faptului ca acest subiect nu este abordat in mod distinct de catre Codul Fiscal sau normele metodologice date in aplicarea lui si astfel pot exista oricand interpretari diferite.


 
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016