Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitarea veniturilor microintreprinderii. Regim de impozitare aplicabil

15-Mar-2013
4250
Analizam mai jos cazul unei societati care la data de 31 decembrie 2012 are cifra de afaceri 317.196, fiind platitoare de impozit pe venit (microintreprindere). Se va stabili astfel daca in anul 2013, incepand cu 01.01.2013, societatea va fi platitoare de impozit pe profit sau venit.

Solutia consultantului:

In ceea ce priveste impozitarea veniturilor microintreprinderii o problema a fost reprezentata de redactarea deficitara a reglementarilor referitoare la regimului de impozitare aplicabil persoanelor plateaau acest impozit si care realizau la 31 decembrie 2012 un nivel al veniturilor superior plafonului actual de 65.000 euro, insa inferior limitei aplicabile anterior de 100.000 euro asa cum este situatia din intrebarea dvs.

Cu privire la continuarea regimului de impozitare si in anul 2013 pentru persoanele care datorau impozit pe veniturile microintreprinderii se disting doua puncte de vedere.

Primul are in vedere incidenta acestuia doar asupra persoanelor juridice care datoreaza impozit pe veniturile microintreprinderii ca urmare a optiunii exercitate pe baza conditiilor existente in vigoare pana la intrarea in vigoare a modificarilor aduse Codului fiscal de catre OG 8/2013. In aceste conditii existenta unui nivel al veniturilor la 31.12.2012 de pana la 100.000 euro ar permite aplicarea alin. (7) al art. 112 indice 2 si in anul 2013 urmand ca plafonul de 65.000 euro sa fie verificat in cursul acestui an, iar in urma depasirii s-ar datora impozit pe profit.


Cea de a doua interpretare raporteaza exceptia prevazuta la art. 112 indice 2 alin. (7) la dispozitiile imperative ale art. 112 indice 1 care in mod nediferentiat impune conditia nivelului de venituri la 65.000 euro la data de 31.12.2012.

In aceasta interpretare exceptia privind aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii si in anul 2013 ar fi aplicabila doar acelor persoane platitoare de impozit pe profit care si-au exercitat optiunea de a schimba regimul de impozitare pana la 1 februarie 2013. Aceasta solutie este dealtfel in concordanta cu solutia prevazuta la art. 112 indice 2 alin. (3) pentru platitorii de impozit pe profit care vor deveni platitori de impozit pe veniturile microintreprinderii pe baza criteriilor prevazute la art. 112 indice 1 astfel cum au fost modificate prin OG 8/2013, respectiv nivelul veniturilor de 65.000 euro.

Problema se rezuma la aplicarea criteriilor in functie de care se aplica regimul de impozitare pentru microintreprinderi, mai precis criteriul plafonului de venituri. In conditiile in care nici o dispozitie cuprinsa in Titlul IV indice 1 - Impozitul pe veniturile microintreprinderii nu prevede ultraactivarea prevederilor referitoare la plafonul de 100.000 euro, atunci metodele de interpretare a legislatiei fiscale - care sunt de stricta interpretare - nu permit utilizarea acestui criteriu care nu se mai regaseste in cuprinsul Codului fiscal . Subliniem ca distinctia dintre cele doua solutii nu vizeaza mentinerea regimului de impozitare ci doar criteriul de analiza. Prevederea privind optiunea exercitata pana la 1 februarie ar fi trebuit completata si cu trimiterea expresa la plafonul existent anterior.

Solutia adoptata prin proiectul de norme nu este aceea de clarificare explicita si directa a problemei enuntate mai sus. In schimb solutioneaza fara echivoc situatia persoanelor care care au solicitat iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 ianuarie 2013.

Astfel, aceste persoanele juridice romane care, la data de 31 decembrie 2012, au realizat venituri incadrate, prin echivalare in lei, intre 65.000 euro si 100.000 euro, si care, indeplineau concomitent si celelalte conditii prevazute de reglementarile legale in vigoare pana la data de 1 februarie 2013, nu sunt obligate sa aplice, incepand cu 1 februarie 2013, acest sistem de impunere. Aceste persoane juridice urmeaza sa verifice conditiile prevazute de art. 112 indice 1 din Codul fiscal, la data de 31 decembrie 2013, in vederea incadrarii in categoria contribuabililor platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, pentru anul fiscal 2014.

In concluzie, ca urmare a solutiei adoptate prin proiectul normelor metodologice dar avand in vedere si solutiile furnizate de administratiile fiscale solicitate sa clarifice modul de aplicare a prevederilor analizate mai sus rezulta ca, in temeiul dispozitiilor art. 112 indice 2 alin. (7), platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderii care la 31 decembrie 2012 inregistrau un nivel al veniturilor inferior plafonului de 100.000 euro si indeplineau si celelate conditii prevazute de art. 112 indice 1 vor datora si in anul 2013 impozit pe veniturile microintreprinderii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016