Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Incasarea, in Romania, a amenzilor, taxelor si impozitelor datorate in strainatate

13-Aug-2012
6259
Odata cu aparitia primelor cazuri in care autoritatile fiscale din Romania colecteaza obligatii fiscale datorate in strainatate se impune readucerea in atentie a unor prevederi cuprinse in Codul de procedura fiscala ce reglementeaza acest aspect. Este important de cunoscut tipurile de sume ce se pot incasa in Romania si procedurile ce trebuie respectate de catre cele doua autoritati. De asemenea, trebuie cunoscute si alte elemente esentiale si diferite fata de prevederile aplicabile in situatia creantelor interne. Este cazul efectelor contestatiilor, a termenului de prescriptie, dar si a majorarilor de intarziere aplicabile.

Asadar, dupa o lunga perioada in care singurele relatii cu administratiile fiscale straine erau consemnate in conventiile de evitare a dublei impuneri si accidental, in cadrul unor proceduri
de schimburi de informatii, raporturile dintre administratia fiscala romana si autoritatile fiscale din statele membre ale Uniunii Europene au fost riguros reglementate. Procedurile pentru recuperarea in Romania a unor creante stabilite intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, precum si pentru recuperarea intr-un alt stat membru al Uniunii Europene a creantelor stabilite in Romania au suferit modificari prin OG 29/2011.

Adoptat initial pentru a fi in vigoare la 1 ianuarie 2007 capitolul era destinat sa acopere faptul ca singurele relatii anterioare cu administratiile fiscale straine erau consemnate in conventiile de evitare a dublei impunerii si accidental in cadrul unor proceduri de schimburi de informatii. in numai cateva conventii internationale privind evitarea dublei impozitari au fost strecurate prevederi privind asistenta in domeniul colectarii creantelor fiscale lipsind cu desavarsire conventii speciale in acest domeniu. Aceasta completare a codului de procedura fiscala reglementeaza in mod riguros raporturile dintre administratia fiscala romana si autoritatile fiscale din statele membre ale Uniunii Europene. Nu este vorba de o initiativa proprie a administratiei fiscale ci o obligatie ce decurge din procesul de aderare la UE. in fapt codul preia integral substanta a doua Directive comunitare care privesc cooperarea si asistenta reciproca respectiv Directiva Consiliului nr. 76/308/CEE si Directiva Comisiei nr. 2002/94/CE. Modificarile efectuate in cadrul procedurii propiu-.zise au ca temei inlocuirea directivelor mentionate mai sus cu Directiva 2010/24/UE a Consiliului din 16 martie 2010 privind asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor legate de impozite, taxe si alte
masuri, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 84 din 31 martie 2010,
rectificata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 100 din 22 aprilie 2010.

Asistenta reciproca in domeniul colectarii vizeaza atat schimbul de informatii si notificarea actelor procedurale referitoare la colectare cat si masurile efective de recuperare a creantelor. Nu toate creantele fiscale vor face obiectul asistentei in materie de colectare. Sunt cuprinse in procedura:
- sumelor cuprinse in sistemul de finantare integrala sau partiala a Fondului European de Garantare a Agriculturii si a Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Rurala;
- contributiilor, cotizatiilor si altor drepturi prevazute in cadrul organizarii comune a pietelor din sectorul zaharului;
- drepturilor de import reprezentand taxele vamale si taxele cu efect echivalent;
- drepturilor de export reprezentand taxele vamale si taxele cu efect echivalent;
- taxei pe valoarea adaugata;
- accizelor pentru: bere, vinuri, bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, produse intermediare, alcool etilic, tutun prelucrat, produse energetice si energie electrica;
- impozitelor pe venit si pe capital, astfel cum sunt definite in Codul fiscal;
- taxelor pe primele de asigurare, inclusiv taxelor de natura identica sau similara, care completeaza ori inlocuiesc taxele pe primele de asigurare;
- dobanzilor, majorarilor de intarziere, penalitatilor si amenzilor administrative si cheltuielilor privind creantele de recuperat cu exceptia oricarei sanctiuni penale prevazute de legislatia in vigoare in statul membru in care isi are sediul autoritatea solicitata.

Nu sunt cuprinse in procedura de aistenta la colectare contributiile sociale, orice sanctiune penala (amenda penala, confiscare dispusa de instanta penala, etc.), precum si drepturile de natura contractuala, cum ar fi sumele stabilite pentru utilitati publice. O etapa deosebit de importanta in activitatea de recuperare a creantelor reciproce este realizarea schimbului de informatii. Sunt astfel stabilite autoritatile competente si termenele in care urmeaza a avea loc schimbul de informatii. Primele reactii la o cerere de informare sau asistenta se transmise in termen de 7 zile in timp ce primele informatii sau motivele pentru care nu le poate obtine trebuie comunicate in termen de 3 luni de la solicitare. Schimbul de informatii nu este de natura celui cuprins in conventiile pentru evitarea dublei impuneri ci vizeaza furnizarea reciproca de informatii necesare recuperarii creantelor Aceste informatii insa se refera la tipurile de venituri sursele realizarii lor precum si bunurile detinute de contribuabil. Am convingerea ca acest sistem mult mai riguros va deschide portile catre verificari detaliate asupra modului in care veniturile sunt declarate.

Este de asemenea de remarcat mentinerea unor exceptii existente in legislatia romana si in raport cu cererile de asistenta la colectare venite din celelalte state membre UE. Este vorba de posibilitatea refuzarii asistentei ori de cate ori executarea silita ar implica venituri si bunuri care sunt exceptate de la executare silita potrivit reglementarilor legale in vigoare in Romania. De asemenea refuzul poate interveni daca cererea initiala formulata pentru furnizare de informatii, pentru comunicare sau pentru recuperare vizeaza creante prescrise prin implinirea termenului de 5 ani.

O dispozitie de real interes pentru persoanele care pot ajunge in astfel de situatii este cea prevazuta de art. 178 indice 13 alin. (6) potrivit careia regimul accesoriilor pentru creantele transmise spre incasare este cel stabilit in statul solicitat sa efectueze recuperarea creantelor. Aceasta prevedere dezavantajeaza persoanele vizate deoarece nivelul obligatiilor fiscale dinstatele solicitante membre UE au un nivel cu mult mai mic al obligatiilor accesorii. Mai este de subliniat si faptul ca asistenta la recuperarea creantelor cuprinde si instituirea masurilor asiguratorii. Astfel, in cazul in care in urma unei inspectii fiscale exista suspiciuni privind riscul diminuarii patrimoniului prezumtivului debitor bunurile si veniturile acestuia oriunde s-ar afla pe teritoriul UE vor putea fi sechestrate.

Deosebit de importanta in raport cu prevederile existente in legislatia interna este dispozitia art. 178 indice 14 alin. (6) potrivit careia in conformitate cu reglementarile din statul solicitant se poate cere autoritatii solicitate sa recupereze o creanta contestata sau o parte contestata a creantei, in masura in care reglementarile legale si practicile administrative in vigoare in statul membru solicitat permit acest lucru. Orice astfel de cerere se motiveaza. Daca rezultatul ulterior al contestatiei este favorabil debitorului, autoritatea solicitanta are obligatia de a rambursa orice suma recuperata, precum si de a plati orice compensatie datorata, potrivit reglementarilor legale in vigoare in statul membru solicitat. De asemenea este de subliniat faptul ca daca autoritatile competente ale statului membru solicitant sau ale statului membru solicitat au initiat o procedura amiabila, iar rezultatul procedurii poate afecta creanta cu privire la care a fost solicitata asistenta, masurile de recuperare sunt suspendate sau blocate pana la incheierea procedurii respective, cu exceptia cazurilor de urgenta imediata datorate fraudei sau insolventei. Este de precizat ca suspendarea nu mai este conditionata ca in legislatia interna de constituirea unei garantii la nivelul sumei contestate ci opereaza de indata
neconditionat.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016