Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Majorare capital social. MONOGRAFIE si reglementari cheie

30-Iun-2025
5850
Majorare capital social. MONOGRAFIE si reglementari cheie

Majorarea capitalului social este o operatiune utilizata de o societate fie pentru consolidarea bazei financiare a firmei, fie pentru atragerea de noi resurse sau investitori. Procesul implica respectarea unor reglementari legale clare si un tratament contabil riguros.

In acest articol prezentam reglementarile relevante aplicabile majorarii capitalului social, alaturi de monografii contabile detaliate, utile atat contabililor, cat si antreprenorilor care urmaresc o crestere structurata a resurselor proprii ale companiei. 

Ce inseamna si ce presupune majorarea capitalului social

Majorarea de capital inseamna cresterea capitalului social al unei societati comerciale – adica a valorii totale a contributiilor (in bani sau in natura) aduse de asociati/actionari in firma. Capitalul social este un indicator al stabilitatii financiare si al increderii in companie, iar majorarea acestuia reflecta, de regula, intentia de dezvoltare sau consolidare a afacerii. 

Majorarea capitalului social se realizeaza conform dispozitiilor din Legea nr. 31/1990. Potrivit art. 204 din aceasta lege, modificarea actului constitutiv, inclusiv in ceea ce priveste majorarea capitalului social, se poate face prin hotararea adunarii generale a asociatilor sau, dupa caz, a Consiliului de administratie ori a directoratului. In anumite situatii expres prevazute, modificarea poate interveni si in temeiul unei hotarari judecatoresti.

Este obligatorie forma autentica a actului modificator in cazul in care majorarea capitalului social se face prin aport in natura constand in bunuri imobile sau prin oferta publica de subscriere, ori in cazul schimbarii formei juridice in societate in nume colectiv sau in comandita simpla.

Ulterior adoptarii modificarii actului constitutiv, administratorii (sau directoratul, dupa caz) au obligatia de a depune documentul modificat si versiunea actualizata la Oficiul Registrului Comertului, in vederea inregistrarii. Dupa inregistrare, documentele sunt transmise catre Monitorul Oficial, pentru publicare, pe cheltuiala societatii.

Majorarea capitalului social produce efecte fata de asociati si fata de societate de la data adoptarii hotararii AGA, iar fata de terti devine opozabila doar de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei.

Capitalul social al unei societati ar trebui sa existe in contul curent al acesteia tot timpul?


Capitalul social reprezinta totalitatea contributiilor persoanelor fizice si juridice care au infiintat o societate comerciala. Practic, este vorba despre totalitatea fondurilor investite.

Din punct de vedere juridic, capitalul reflecta obligatiile pe care o firma le are fata de actionarii si asociatii ei. El este practic o datorie (un pasiv) pe termen nedeterminat. Acest lucru face ca un SRL sa raspunda direct in fata tuturor creditorilor, in urma aportului pe care acestia l-au adus capitalului social.

Din punctul de vedere al contabilitatii, capitalul social nu are o existenta reala, ci este mai degraba o cifra convenita de asociati. Acesta nu trebuie sa ramana permanent in companie. Banii pot sa circule si sa fie folositi in interesul firmei. 

Asadar, valoarea capitalului social se poate schimba prin micsorare sau majorare, iar suma existenta nu trebuie sa fie, in mod obligatoriu, pastrata in cont. Firma se poate folosi de ea, partial sau in totalitate.

Prin ce metode se poate face majorarea capitalului social

Potrivit art. 210 din Legea societatilor comerciale, o companie poate sa-si mareasca capitalul social prin doua metode principale:

1. Crearea de actiuni noi sau in cresterea valorii actiunilor existente, operatiune care necesita aportul de bani sau bunuri din partea actionarilor. 

2. Emiterea de actiuni noi fara a primi bani sau bunuri in schimb, folosind in acest scop sumele pe care le are deja in rezerve (cu exceptia rezervei legale obligatorii), profiturile reportate din anii anteriori sau primele incasate anterior la emisiunea de actiuni. 

De asemenea, imprumuturile acordate de asociati pot fi folosite la majorarea capitalului social, daca:
  • sunt lichide (adica au un cuantum bine determinat);
  • sunt exigibile (au ajuns la scadenta prevazuta in contractul de imprumut/documentul in baza caruia sumele au fost inregistrate in contul 4551). 

Asadar, majorarea capitalului social poate fi realizata fie prin injectarea de resurse noi in companie, fie prin utilizarea resurselor pe care societatea le detine deja, fie prin compensarea unor datorii cu actiuni ale companiei.

IMPORTANT DE STIUT!
Majorarea capitalului social al societatii in cauza prin incorporarea altor rezerve sau a profitului reportat nu conduce la o retinere la sursa a vreunui impozit aferent asociatului, conform art. 93 alin. (2) lit. f) din codul fiscal. In cazul vanzarii ulterioare a participatiilor, de catre asociatul unic, la o valoare mai mare decat valoarea nominala a participatiilor detinute in prezent, se genereaza un venit impozabil de natura unui venit din investitii

Se poate efectua majorarea de capital social doar cu o parte din primele de emisiune 


Da, este posibila majorarea capitalului social folosind doar o parte din primele de emisiune. 

Legea societatilor nr. 31/1990 permite majorarea capitalului social prin includerea primelor de emisiune, iar legislatia nu impune ca intregul sold al primelor de emisiune sa fie utilizat pentru aceasta operatiune. Prin urmare, majorarea partiala din prime de emisiune este permisa, cu conditia sa fie aprobata de Adunarea Generala a Actionarilor (AGA).

Justificarea majorarii partiale din primele de emisiune trebuie sa fie fundamentata printr-o hotarare AGA, in care sa se explice motivele economice si financiare ale acestei decizii.

A cui e vina pentru nedeclararea unor venituri sau inregistrarea eronata in contabilitate, in baza unor documente false sau in lipsa unor documente justificative? 

Administrator vs. Contabil. Cine raspunde material si penal? - o lucrarea exceptionala care va spune TOATE responsabilitatile legale ale administratorului sau contabilului unei firme!! 

Monografie majorare capital social

Va prezentam mai jos diverse exemple de monografii contabile de majorarea de capital social:

1. Majorare de capital prin aport de numerare

In cazul majorarii in numerar a capitalului social se efectueaza aceleasi inregistrari contabile care se efectueaza si la momentul infiintarii unei societati, astfel:

- subscriere majorare capital social:
456 = 1011
"Decontari cu asociatii "Capital subscris nevarsat"
privind capitalul"
(analitic majorare)

- varsaminte capital social subscris (daca asociatul depune numerarul in contul bancar al societatii:
5121 = 456
"Disponibil la banci " "Decontari cu asociatii privind
capitalul"

Concomitent cu inregistrarea contabila:

1011 = 1012 "Capital subscris varsat"
"Capital subscris nevarsat" "Capital subscris varsat"

Fiecare asociat care subscrie pentru majorarea capitalului social trebuie sa faca dovada ca varsarea capitalului social s-a efectuat prin depunerea sumei respective in contul bancar al societatii, cu foaie de varsamant, fara a fi permisa tratarea numerarului depus din incasarile aferente vanzarilor/serviciilor prestate drept varsare a capitalului social, in vederea majorarii acestuia.

2. Majorare de capital prin prime de emisiune

Monografia contabila este urmatoarea:

- Emisiune parti sociale/actiuni:
456 = % pret vanzare
1011 valoare nominala
1041 pret vanzare- valoare nominala

- Incasare aport:
512x = 456 pret vanzare

- Majorare capital:
1011 = 1012 valoare nominala

- Ulterior, prima de emisiune poate fi utilizata la majorarea capitalului social:
1041 = 1012

Din punct de vedere fiscal, operatiunea efectuata de catre societate nu are niciun impact. 

3. Majorarea capitalului social din rezultatul reportat (profitul anilor anteriori)

Inregistrari contabile:

- subscrierea majorarii capitalului social:
1171 Rezultatul reportat reprezentand profitul nerepartizat sau pierderea neacoperita = 1011 Capital subscris nevarsat

- inregistrarea capitalului social varsat:
1011 Capital subscris nevarsat = 1012 Capital subscris varsat

- constituire rezerva legala la 31.12 .2024:
129 = 106 

4. Majorarea capitalului social din alte rezerve se realizeaza prin formula: 1068 = 1012 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016