Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Majorarea capitalului social. Cum tratam impozitul pe veniturile nerezidentilor?

06-Feb-2014
3461
Procedura pe care o urmam pentru majorarea capitalului social va fi exemplificata prin intermediul unei societati (SRL) care majoreaza capitalul social prin convertirea imprumuturilor si dobanda aferenta in capital social.

Imprumututile sunt primite de la actionarul societatii care detine un procent de peste 25 % din capital. Actionarul este o persoana juridica din Cipru. Se va stabili care este impozitul pe venitul nerezidentilor datorat de SRL-ul din Romania aferent dobanzilor convertite in capital social.

Deosebit de important in situatia analizata este majorarea capitalului social cu valoarea dobanzii. Consideram ca la momentul majorarii capitalului social, conform art. 124 indice 5 din Codul fiscal
a avut loc plata venitului din dobanzi care face obiectul impunerii in conditiile art. 115 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.

Cu privire la obligatiile ce decurg din plata venitului vor fi avute in vedere prevederile art. 116 alin. (4) din Codul fiscal potrivit carora impozitul pe veniturile nerezidentilor, aplicabil inclusiv veniturilor din dobanzi de 16%, se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului (considerat a fi, in lipsa unei clauze speciale din contractul de imprumut, data hotararii adunarii generale in care dobanda este convertita in capital social) si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul.

In sensul celor de mai sus trebuie avut in vedere si pct. 9 indice 5 lit. c) din Normele metodologice de aplicare a art. 116 care stabileste faptul ca prin plata a unui venit se intelege indeplinirea obligatiei de a pune fonduri la dispozitia creditorului in maniera stabilita prin contract sau prin alte intelegeri convenite intre parti care conduc la stingerea obligatiilor contractuale (obligatia de plata a dobanzii urmata de transformarea acesteia in participatie la nivelul societatii).
Solutia descrisa mai sus are in vedere lipsa unui certificat de rezidenta fiscala, deoarece prin prezentarea certificatului vor fi aplicate prevederile art. 11 din Conventia pentru evitarea dublei impuneri dintre Romania si Cipru care limiteaza cota de impunere la 10%.

Cu toate acestea avand in vedere natura venitului si raporturile de asociere dintre societatea romana si asociatul strain vor fi avute in vedere prevederile speciale cuprinse la art. 124 indice 18 si urmatoarele din Codul fiscal care excepteaza de la impunere aceste venituri daca sunt indeplinite conditiile de participatie (minim 25%), de durata a detinerii (mentinere pentru o perioada neintrerupta de cel putin 2 ani) si de calitate a intreprinderii beneficiare a dobanzii (indeplinirea tuturor conditiilor prevazute la art. 124 indice 20 lit. a) din Codul fiscal de catre persoana juridica din Cipru).

Deosebit de importanta este exceptia prevazuta la art. 124 indice 21 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal
care se aplica pentru platile rezultate din creante care dau dreptul creditorului sa isi schimbe dreptul de a primi dobanda contra unui drept de participare in profiturile debitorului. Aceasta exceptie trebuie analizata din perspectiva prevederilor concrete ale contractului de imprumut care sa nu contina clauze de aceasta natura.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Venituri neimpozabile. Ce venituri intra in plafonul lunar de 33% in 2025

    • Veniturile neimpozabile care pot fi incluse in plafonul lunar de 33% din salariul de baza sunt reglementate conform modificarilor aduse Codului Fiscal si in continuarea acestui articol le vom vedea pe cele care sunt in continuare aplicabile, pentru anul 2025. Reamintim ca in acest plafon sunt incluse mai multe beneficii care pot fi acordate de angajatori salariatilor lor. Acestea nu sunt supuse impozitului pe venit, in conditiile in care acestea respecta anumite limite si reguli stabilite prin...» citeste mai departe aici

  • Baza de calcul CASS PFA. Model de calcul pentru PFA la norma de venit si reglementari cheie

    • Contributia de asigurari sociale de sanatate trebuie achitata in anul 2025 si de catre persoanele fizice. In acest articol vom vedea ce contributii trebuie sa plateasca aceste persoane, un model de calcul pentru PFA la norma de venit, dar si cateva reglementari cheie.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Cerere corectie decont TVA si reglementari cheie

    • Cererea de corectie decont TVA este un document folosit atat de contribuabilii persoane juridice, cat si de persoanele fizice inregistrate in scopuri de TVA pentru a rectifica anumite informatii declarate anterior. Corectarea erorilor trebuie realizata cu respectarea unor proceduri stricte impuse de legislatia fiscala pentru a evita posibilele sanctiuni. In acest articol, explicam in detaliu procedura de corectare a decontului de TVA, reglementarile cheie pe care trebuie sa le respectati si va...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile ar putea fi MAJORAT la suma de 6.075 lei

    • Un nou Proiect Legislativ, propus de USR, ar putea veni in sprijinul antreprenorilor care vor beneficia de o limita mai mare pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile curente de care afacerile lor au nevoie. Daca in prezent pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile de bunuri este de 2.500 lei, acesta ar putea fi majorat la suma de 6.075 lei, pentru a fi adaptat la preturile de piata curente, care sunt mult mai mari fata de cat erau in momentul in care a fost stabilit actualul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016