Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MFP dezminte stirile din presa cu privire la datoria publica

20-Iul-2016
2352

Referitor la stirea Digi24 "Datoria publica a Romaniei atinge pragul la care pietele devin nervoase" si la cea aparuta in Capital.ro "Datoria statului a crescut, intr-un an, cu aproape 17.000 Euro pe minut! Cresterea economica e pe imprumut!" va comunicam urmatoarele:

1. Datoria publica a Romaniei conform metodologiei UE s-a situat la un nivel sustenabil de 38,5% din PIB la sfarsitul lunii mai 2016, cu mult sub plafonul de 60% stabilit prin Tratatul de la Maastricht. De altfel, pe intreaga perioada, inclusiv cea de criza financiara si economica, Romania s-a situat printre statele membre UE cel mai putin indatorate. Astfel, la nivelul tarilor membre ale Uniunii Europene, la sfarsitul lui 2015, Romania s-a situat pe locul 5 intre statele membre UE cu cel mai scazut nivel de indatorare dupa Estonia (9,7%), Luxemburg (21,4%), Bulgaria (26,7%) si Letonia (36,4%). si tot la finalul lui 2015, media celor 28 de state ale UE se situa la 85,2%.

Este important de mentionat ca necesarul anual de finantare in perioada 2012-2015, care reprezinta nivelul deficitului bugetar si refinantarea datoriei publice, a avut o evolutie descrescatoare. In fapt, in anul 2014 a fost pentru prima data cand acesta s-a situat sub 10% din PIB (9% din PIB) de la inceputul crizei economice si financiare, iar in anul 2015 a reprezentat 8,8% din PIB. si pe termen mediu necesarul de finantare va continua tendinta descrescatoare de la 9% din PIB cat se estimeaza pentru anul 2016 la 6% din PIB in anul 2019. In acest context, nivelul estimat al datoriei guvernamentale brute pentru sfarsitul anului 2016 este sustenabil de 39,1% din PIB, iar pe termen mediu se estimeaza ca se va situa sub 40% din PIB. Perspectiva de crestere moderata a datoriei guvernamentale si de mentinere la un nivel sustenabil se datoreaza atat cresterii economice estimate la o medie anuala de cca 4,5%, mentinerii cursului leu/Euro relativ stabil, dar si a unor deficite bugetare calculate conform metodologiei UE de pana la 3,0 % din PIB, in perioada 2017-2019.

2. Cresterea anuala a datoriei publice se datoreaza atat datoriei contractate pentru finantarea deficitului bugetar si refinantarea datoriei publice, cat si incepand cu anul 2010 pentru crearea si consolidarea rezervei financiare (buffer-ului) in valuta la dispozitia Trezoreriei Statului, care constituie o masura de siguranta impotriva eventualelor socuri externe. Astfel, la sfarsitul lunii mai 2016 rezerva in valuta la dispozitia Trezoreriei Statului a fost de 5,9 miliarde euro, reprezentand 3,5 % din PIB. Daca se are in vedere aceasta rezerva in valuta, datoria publica neta (conform metodologiei UE) a reprezentat 35 % PIB.

3. Afirmatia potrivit careia pietele au devenit nervoase, tinand cont de nivelul datoriei guvernamentale de sub 40% din PIB, nu se jutifica. Randamentele la care se imprumuta statul roman sunt in scadere semnficativa, chiar si dupa rezultatul referendumului din Marea Britatie din iunie - Brexit, iar cererea in cadrul licitatiilor la titlurile de stat este foarte mare. Astfel, randamentele titlurilor de stat emise pe piata interna sunt in prezent (19 iulie 2016) de cca 0,5-0,7% pe termen scurt (6 luni si 1 an) si de 2,4-3,2% pe termen lung (5 si 10 ani).

Mai mult, pe fondul unui climat de redresare din criza datoriilor suverane europene si al unei perioade de calm pe pietele financiare, conditiile de finantare din Romania s-au imbunatatit semnificativ. Performanta economica buna, in special in sectorul fiscal, a contribuit la imbunatatirea perspectivei de rating la “pozitiv" de catre Moody’s in decembrie 2015. De asemenea in luna martie 2016 agentia de rating JCRA a imbunatatit rating-ul de tara acordat Romaniei de la BBB- la BBB confirmand astfel perspectivele unei cresteri economice sustenabile, cat si nivelul scazut al datoriei publice.

De subliniat faptul ca aceste evolutii au favorizat imbunatatirea sentimentului investitorilor fata de Romania, ceea ce a condus la reducerea costurilor de finantare pe piata interna, in conditiile mentinerii obligatiunilor romanesti in indicii de referinta ai pietelor emergente (Barclays si JP Morgan), dar si pe pietele financiare externe, la extinderea maturitatilor si la diversificarea bazei de investitori.

4. Totodata, atragem atentia ca la sfarsitul lunii mai 2016 datoria publica conform legislatiei nationale a fost in valoare de 322 miliarde de lei si nu de 332 miliarde de lei, dupa cum se mentioneaza in stirea publicata pe Capital.ro.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici