Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari Codul fiscal: OUG 3/2017, Legea nr. 1/2017 si HG nr. 1/2017

28-Sep-2017
30609

In urma cu doar un an, incercam sa ne imaginam viitorul pentru antreprenorii din Romania prin prisma a ceea ce, la momentul respectiv, insemna un nou Cod fiscal. Modificarile fiscale abia intrate in vigoare au fost insa schimbate din nou, facand ca lipsa de predictibilitate fiscala sa isi consolideze iarasi prezenta in mediul de afaceri autohton.



La inceputul acestui an, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 15 si 16 din 6 ianuarie 2017, au fost publicate mai multe acte normative prin care se aduc modificari Codului fiscal, sunt eliminate unele taxe si tarife si se stabileste valoarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, valabil incepand cu 01 februarie 2017.

Actualizarile au continuat in 2017 dupa cum urmeaza:

Update 20 Iulie 2017: Codul fiscal a fost actualizat prin Ordonanta nr. 4 din 20 Iulie 2017! Click aici pentru a descarca varianta pdf actualizata August 2017

Update 17 Iulie 2017: Codul fiscal a fost actualizat prin Legea nr. 177/18 Iulie 2017

Update 23 Iunie 2017: Codul fiscal a fost actualizat prin Legea 136/ 13 Iunie 2017. 

6 Feb 2017: Codul fiscal a fost actualizat prin OUG 9/2017.

VA RECOMANDAM: Top 5 modificari din Codul fiscal actualizat 2017. Prevederi noi si obligatorii in OUG 3/2017

>> Astfel, la inceput de an 2017, in ce priveste mediul de afaceri din Romania, trebuie sa tinem cont de faptul ca avem un regim special de TVA pentru agricultori (din 1 ianuarie 2017 a fost introdus regimul special pentru agricultori care le permite acestora sa beneficieze de o compensatie in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor). Odata cu aceasta modificare avem si un nou model de decont TVA.

Retinem si faptul ca respectiva compensatia in cota forfetara inseamna suma rezultata prin aplicarea procentului de compens are in cota forfetara asupra pretului/tarifului, exclusiv taxa, aferent livrarilor de produse agricole si prestarilor de servicii agricole, efectuate de un agricultor. Procentul de compensare in cota forfetara este 1% pentru anul 2017, 4% pentru anul 2018 si 8% incepand cu anul 2019.


>>Se abroga prevederile referitoare la Registrul operatorilor intracomunitari (ROI), astfel persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile care efectueaza operatiuni intracomunitare nu mai au obligatia solicitarii inscrierii in acest registru.

>> Se modifica prevederile referitoare la masurile aplicabile contribuabililor care se reinregistreaza in scopuri de TVA, dupa ce inregistrarea a fost anulata de catre organele fiscale, in sensul ca:

- vor factura cu TVA catre clienti toate vanzarile pe care le-au realizat in perioada in care nu au avut cod de TVA, recuperand astfel taxa pe care au colectat-o 
- pentru cumpararile aferente vanzarilor efectuate in perioada in care contribuabilii au codul anulat, vor putea deduce TVA dupa reinregistrare - beneficiarii acestora vor putea deduce taxa aferenta cumpararilor efectuate in perioada in care furnizorul a avut codul anulat 
- cheltuielile inregistrate de contribuabilii inactivi si de beneficiarii acestora, vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal privind impozitul pe profit, la reactivarea potrivit Codului de procedura fiscala, fie in perioada fiscala din anul in curs, fie prin rectificarea declaratiei de impozit pe profit a anului fiscal precedent;

>> Platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor nu mai depun formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit, pentru veniturile realizate in anul 2016;

>> Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala si din dividende, se includ in baza de calcul a CASS, chiar daca beneficiarul obtine venituri din salarii, pensii , alte activitati independente, etc.;

>>in situatia in care venitul considerat baza de calcul depaseste valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut, CASS individuala se calculeaza in limita acestui plafon;

>> avem o perioda extinsa pe durata nedeterminata in ce priveste facilitatea profitului reinvestit in echipamente tehnologice, calculatoare electronice si echipamente periferice, masini si aparate de casa, de control si de facturare, in programe informatice, precum si pentru dreptul de utilizare a programelor informatice.

>> Se introduce posibilitatea de plata impozit pe profit la microintreprinderile cu capital social mai mare de 45.000 lei, cu precizarea ca pot opta astfel la plata impozitului pe profit microintreprinderile cu un capital social de cel putin 45.000 lei


Actele normative publicate si principalele prevederi reglementate prin modificarile de la inceput de an sunt:

1.Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3 din 6 ianuarie 2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (Monitorul Oficial nr. 16 din 6 ianuarie 2017).

Impozitul pe profit

• Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare vor fi scutiti de impozit pe profit in primii 10 ani de activitate. 

Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

• Se schimba plafonul pana la care o persoana juridica este considerata microintreprindere de la 100.000 euro la 500.000 euro.

• Pentru anul 2017, persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc conditiile prevazute la art. 47 (venituri sub 500.000 euro) sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor incepand cu 1 februarie 2017. Modificarea sistemului de impunere se va comunica organelor fiscale pana la data 25 februarie, termen pana la care se va depune si declaratia privind impozitul pe profit datorat pentru profitul impozabil obtinut in perioada 1 - 31 ianuarie 2017.

• Cotele de impozitare vor fi de: 1% pentru microintrerpinderile cu unul sau mai multi salariati si 3% pentru microintreprinderile fara salariati;

Impozitul pe venit

• Vor fi scutite de la plata impozitului pe venit si persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor ca urmare a desfasurarii activitatii pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni, cu persoane juridice romane care desfasoara activitati sezoniere dintre cele prevazute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, in cursul unui an.

• Serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de salariati, se vor scadea din baza de impozitare a salariului, in limita a 400 de euro pe an

• A fost stabilita o cota unica de 3% pentru impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor din patrimoniul personal, dar si o valoare neimpozabila de 450.000 lei; Contributia de asigurari sociale(CAS )

• Se elimina plafonul reprezentand valoarea sumei echivalente cu 5 ori castigul salarial mediu brut aferent bazei lunare de impozitare pentru veniturile din salarii


Contributia de asigurari sociale de sanatate(CASS)

• Se elimina plafonul reprezentand valoarea sumei echivalente cu 5 castiguri aferente bazei lunare de calcul maximal al bazei de impozitare pentru totalitatea veniturilor (de 5 ori castigul salarial mediu brut);

• A fost reintrodusa scutirea pentru persoanele care realizeaza venituri din investitii si din alte surse( ex. dividende), daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din pensii, venituri din activita?i independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, indemnizatii de somaj,

2. Legea nr. 1 din 6 ianuarie 2017 privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative (Monitorul Oficial nr. 15 din 6 ianuarie 2017).

• Incepand cu data de 1 februarie 2017 se elimina o serie de taxe si tarife: a) Timbrul de mediu pentru autovehicule; b) Anumite taxe si tarife prevazute de Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului; c) Anumite taxe si tarife prevazute de Legea nr. 21/1991 privind legea cetateniei romane; d) Taxele radio si TV; e) Taxele percepute de Monitorul Oficial pentru persoanele fizice care sunt determinate de lege sa anunte pierderi de acte si schimbari de nume; f) Taxele extrajudiciare de timbru;

3. Hotararea Guvernului nr. 1 din 6 ianuarie 2017 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata (Monitorul Oficial nr. 15 din 6 ianuarie 2017).

• Incepand cu data de 1 februarie 2017, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, suma stabilita in bani care nu include sporuri si alte adaosuri, se stabileste la 1.450 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 166,00 ore, in medie, pe luna, in anul 2017, reprezentand 8,735 lei/ora.

• Stabilirea salariului de baza sub nivelul celui prevazut constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 2.000 lei, pentru fiecare contract individual de munca in care salariul minim este stabilit sub cel mentionat in prezenta hotarare, in masura in care, potrivit legii, fapta nu constituie infractiune.

Baza legala:

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3 din 6 ianuarie 2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (Monitorul Oficial nr. 16 din 6 ianuarie 2017).

Legea nr. 1 din 6 ianuarie 2017 privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative (Monitorul Oficial nr. 15 din 6 ianuarie 2017).

Hotararea Guvernului nr. 1 din 6 ianuarie 2017 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata (Monitorul Oficial nr. 15 din 6 ianuarie 2017), conftom AJFP Bistrita-Nasaud.




Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016