Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari in domeniul achizitiilor publice. Autoritatile contractante vor avea la dispozitie un ghid operational interactiv, actualizabil

20-Oct-2016
1693

Guvernul a aprobat recent o serie de modificari si completari privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice (A.N.A.P.), asigurand astfel cadrul administrativ necesar indeplinirii tuturor atributiilor agentiei, tinand cont de volumul si complexitatea actiunilor in derulare sau preconizate pentru implementarea Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice.

Executivul a modificat si completat in acest sens Hotararea Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, precum si Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

Avand in vedere specificul activitatilor desfasurate de catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice si atributiile stabilite si asumate in fata Comisiei Europene, Guvernul suplimenteaza organigrama A.N.A.P. cu 20 de posturi, de la 415, exclusiv demnitarul, la 435 de posturi, exclusiv demnitarul. Decizia a fost luata avand in vedere volumul si complexitatea activitatilor de implementare a Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice, dar si cele 5 directii de actiune ale Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice, care vizeaza:

Calitatea cadrului legislativ, inclusiv evaluarea optiunilor de transpunere a noilor directive europene in legislatia nationala;
Coerenta generala si eficienta cadrului institutional;
Regularitatea si calitatea procesului de achizitii publice;
Capacitatea autoritatilor contractante, cu accent pe profesionalizare si aspecte de integritate;
Functiile de monitorizare si supervizare ale sistemului de achizitii publice din Romania.

Pentru implementarea Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice, actul normativ aprobat astazi de Guvern prevede pentru A.N.A.P. si instituirea functiei de sprijin operational pentru autoritatile contractante, prin elaborarea unui ghid operational interactiv, actualizabil, care sa inlocuiasca suprareglementarea de nivel tertiar.

In ceea ce priveste organizarea A.N.A.P., actul normativ prevede fuzionarea structurii responsabile cu reglementarea in domeniul achizitiilor publice si infiintarea Directiei Generale Politici Publice, Reglementare si Armonizare Legislativa, in cadrul careia se organizeaza Directia Politici Publice si Directia reglementare si Armonizare Legislativa. in acest fel, se urmareste o corelare eficienta a informatiilor si experientei dobandite de Directia Generala Reglementare, Coordonare Metodologica si Suport Operational si Directia Generala Politici Publice si Relatii Internationale, precum si o mai buna coordonare a procesului de reglementare.

Guvernul a decis infiintarea unui Birou pentru implementarea proiectelor, in cadrul Directiei Politici Publice din subordinea Serviciului de Politici si Coordonare Sistem, cu scopul de a asigura un cadru unitar pentru managementul proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile si un management eficient in cadrul proiectelor derulate de catre A.N.A.P.. in luarea deciziei s-a tinut cont de procesul de reforma in domeniul achizitiilor publice si de necesitatea implementarii masurilor prevazute in Strategia nationala in domeniul achizitiilor publice.

De asemenea, pentru a se evita suprapunerile in sistemul de control si verificare procedurala realizat de A.N.A.P., activitatea de control va fi organizata la nivelul a doua structuri distincte care sa intreprinda numai demersurile necesare in functie de momentul verificarilor. in acest sens, se mentine in cadrul A.N.A.P., la nivel de directie generala, Directia Generala Control EX-ANTE, care va cuprinde Directia de Evaluare Documentatii de Atribuire si Directia Verificare Derulare Procedura de Atribuire. De mentionat ca, potrivit actului normativ, activitatea A.N.A.P. este exercitata in continuare la nivel central si prin 8 structuri regionale, fara personalitate juridica, la nivel teritorial, cu precizarea ca acestea vor fi organizate in subordinea Directiei Verificare Derulare Procedura de Atribuire.

Activitatea de verificare ulterior semnarii contractelor de achizitie publica va integra si componenta de verificare a respectarii normelor privind achizitiile publice in cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale conform acordurilor de delegare semnate intre autoritatile de management si A.N.A.P.. in acest fel, activitatea de verificare ulterior semnarii contractelor de achizitie publica va fi organizata la nivel de directie in subordinea directa a presedintelui A.N.A.P., denumita Directia Control EX-POST.

Executivul a decis, totodata, dezvoltarea functiei de supervizare exercitata de agentie, printr-o monitorizare coerenta si sistematica a sistemului electronic de achizitii publice SEAP, pentru a evalua functionarea si evolutia sistemului in timp si pentru a se stabili daca obiectivele propuse au fost atinse. Vor fi puse in practica proceduri prin care sa se asigure ca supervizarea se va baza pe monitorizare si pe activitatile de control ex-ante, care releva in timp real probleme sau nereguli sistemice. Actul normativ prevede, in acest scop, reorganizarea functiilor de monitorizare si supervizare, prin fuzionarea structurilor responsabile la nivelul A.N.A.P. cu implementarea si transpunerea acestor doua functii intr-o singura structura - Directia de Monitorizare si Supraveghere Sistem. Aceasta noua directie de specialitate din cadrul A.N.A.P. va verifica sistemul de achizitii publice la nivel global, dar si la nivel de indicatori care sa permita depistarea eventualelor ineficiente si nereguli la nivelul achizitorilor sau al autoritatilor publice contractante. Agentia Nationala pentru Achizitii Publice va identifica autoritatile contractante cu probleme si va face publica informatia prin intermediul unui raport anual.

La nivelul conducerii A.N.A.P., Executivul a decis ca nu doar secretarul general, ci si secretarul general adjunct este inalt functionar public, numit, in conditiile legii, prin decizie a prim-ministrului.

Sursa: Guvernul Romaniei

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016