
Raportul Special
realizat de specialisti
In legatura cu informatiile aparute in mass-media referitoare la majorarea salariilor, MFP face urmatoarele precizari:
Ministerul Finantelor Publice (MFP) este organizat si functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, care aplica strategia si Programul de guvernare in domeniul finantelor publice. Realizarea principalelor functii ale MFP, precum cele de strategie in domeniul fiscal-bugetar, contabilitate publica si datorie publica, de sinteza si reglementare, de reprezentare a statului si a Guvernului Romaniei in plan intern si extern, de prognoza prin care se asigura elaborarea de studii si prognoze pe termen scurt, mediu si lung privind evolutia economiei romanesti, de conceptie bugetara si fiscala, de administrare a veniturilor statului, de administrare a datoriei publice, nu pot fi indeplinite decat prin mentinerea unei continuitati a personalului structurilor care, prin atributiile lor, realizeaza aceste functii extrem de importante ale Guvernului.
Enumeram in acest sens administrarea anuala a fondurilor publice in valoare de aproximativ 250 miliarde de lei, coordonarea intregului mecanism al platilor prin intermediul trezoreriei statului, gestiunea datoriei publice externe si interne sau asigurarea reprezentarii juridice a Romaniei in cele mai complexe litigii arbitrale investitionale de competenta Curtii de Arbitraj Internationale a Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investitii, unde valorile despagubirilor pot ajunge chiar si la nivelul unui miliard de euro.
Asa cum rezulta din functiile MFP, aceasta institutie gestioneaza domeniul financiar-fiscal al Romaniei, aspect de importanta deosebita, urmarind asigurarea functionalitatii intregului sistem organizational al statului, prin instituirea cadrului legal pentru colectarea veniturilor publice si urmarirea cheltuielilor astfel incat sa determine stabilitatea bugetara si, pe cale de consecinta, a echilibrului social si economic, elemente care privesc securitatea nationala. Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) asigura administrarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri bugetare date prin lege in competenta sa, aplicarea politicii si reglementarilor in domeniul vamal si exercitarea atributiilor de autoritate vamala, precum si controlul operativ si inopinat privind prevenirea, descoperirea si combaterea oricaror acte si fapte care au ca efect evaziunea fiscala si frauda fiscala si vamala, precum si a altor fapte date prin lege in competenta sa.
Din aceasta perspectiva, activitatea sa si riscurile aferente operatiunilor de stabilire si colectare a creantelor bugetare sunt elemente care justifica importanta deosebita a activitatii derulate de personalul din cadrul aparatului propriu al acesteia. in lipsa unei activitati coerente si a unei capacitati de mentinere a stabilitatii personalului la nivelul ANAF, ritmul de incasare a veniturilor bugetare scade, ceea ce conduce la cresterea restantelor sumelor datorate bugetului general consolidat, cu efecte negative asupra functionarii eficiente si a stabilitatii statului. Prin functiile Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice (ANAP), aceasta asigura elaborarea si implementarea Strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice, precum si planurile de actiune, in conformitate cu obligatiile asumate de Guvernul Romaniei si de Uniunea Europeana. Activitatea acesteia si coerenta aplicarii legislatiei in domeniul achizitiilor publice in Romania reprezinta elemente de natura sa conduca la o crestere a gradului de absorbtie a fondurilor europene nerambursabile alocate Romaniei in perioada de programare 2014-2020.
Activitatile complexe ale MFP, ANAF, Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, ANAP si, precum si imperativul asigurarii unei stabilitati a personalului specializat din cadrul acestora justifica acordarea unei majorari salariale prin acordarea unui numar de 25 de clase de salarizare succesive. Acordarea acestei majorari salariale este de natura sa creeze o salarizare similara cu personalul din cadrul Ministerului Fondurilor Europene, care are atributii in domeniul gestionarii fondurilor europene nerambursabile, data fiind complexitatea similara a activitatilor desfasurate si care in prezent beneficiaza de pana la 25 de clase de salarizare succesive fata de clasa detinuta, conform Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiara a personalului care gestioneaza fonduri comunitare, cu modificarile si completarile ulterioare. in plus, o egalizare a salarizarii intre aceste institutii publice este necesara, deoarece nu trebuie sa existe o diferenta intre cele doua categorii de bugete, national si cel al Uniunii Europene, si nici intre activitatile aferente functiilor acestor institutii publice.
In corelatie cu atributiile si complexitatea lucrarilor de la nivelul MFP, ANAF, Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, ANAP si, pe de o parte, si riscurile care pot interveni in lipsa unei salarizari corespunzatoare a acestora, pe de alta parte, prin Ordonanta de urgenta nr. 47/ 2015 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2015 si unele masuri bugetare s-a instituit acordarea personalului din cadrul MFP, ANAF, Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili si ANAP si unei majorari salariale similare celei prevazute la art. 2 alin.(1) din Legea nr.490/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. De asemenea, personalul din aceste institutii nu va beneficia de majorarea salariala de 25 de clase de salarizare succesive pe perioada in care intra sub incidenta prevederilor Legii nr.490/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. Masura propusa este de natura sa conduca la evitarea riscului migrarii personalului din cadrul acestora catre institutii cu un nivel de salarizare superior, la evitarea savarsirii unor posibile fapte de coruptie si la stabilirea unui echilibru intre complexitatea muncii si riscurile care deriva din realizarea prerogativelor acestora. Totodata, aceasta masura contribuie la realizarea unui serviciu public stabil, prin eliminarea pe cat posibil a riscului migrarii personalului specializat din cadrul unor institutii cheie ale administratiei publice centrale catre mediul privat, cu consecinte pozitive asupra interesului cetateanului, a bugetului general consolidat si a activitatii autoritatilor publice vizate de aceasta masura.
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Venituri impozabile si neimpozabile la calculul impozitului pe profit
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Precizam ca numarul total al salariatilor care vor beneficia de majorarea salariilor este de aproximativ 5.700 de persoane, respectiv ca majorarea medie a salariilor de baza va fi de 22%.
Sursa: Ministerul Finantelor Publice
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Cand apare noul Codul fiscalEditorial - Pana unde vor intinde coarda?Ministerul Finantelor Publice propune prima rectificare a bugetelor de stat si asigurarilor sociale pe anul 2016Aveti sansa de a castiga la Loteria din 13 aprilie daca ati colectat bonuri din perioada 2 februarie-28 martie 2015Ministrul de Finante dezminte informatiile din presa cu privire la schimbarea cotei unice de impozitareUltimele articole
E-Factura. Bolos anunta posibilitatea extinderii perioadei pentru care NU se aplica sanctiuniEste oficial! Tichetele de masa vor fi impozitate cu CASS de 10%, insa NU vor mai putea fi acordate si in baniGuvernul a aprobat noile masuri fiscale, cu mici rectificari. Ce prevederi au fost MODIFICATEContabilii vor plati taxe la stat pentru fiecare CIM part-time daca nu cumuleaza o norma de 8 ore/ziMFP si UiPath aduc in administratia fiscala din Romania cele mai noi tehnologii de automatizare a proceselor repetitiveArticole similare
Comunicat ANAF: Reamintirea unor aspecte cu privire la formularul 205Este OFICIAL! Legea 370/2022 a adus mai multe modificari asupra OG 16/2022. Ce schimbari fiscale vor fi aplicate in 2023?Ministrul Finantelor anunta cresterea SALARIIlor din MFP la nivelul din 2022. Sunt si vesti mai putin buneViitorul buget UE ar putea introduce un TVA la nivel europeanSituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorUltimele articole
Reforma fiscala. TVA, SALARII, micro, dividende - schimbari fiscale majore in 2025?Taxe PFA cu CIM. Conditii de declarare CAS si CASS in cazul veniturilor din asigurari si dividendeDeclaratia Unica in 2025: Cum sa regularizezi CASS pentru dividendele din 2023 si 2024Depunere Declaratie Unica. Poti fi rectificate CAS si CASS calculate eronat in 2024 de PFA-uri?Impozitul pe venit. Cum se stabilesc CAS si CASS deductibile la calculul impozitului pe venitArticole similare
Companiile de stat analizeaza taxa pe constructii specialeStudiu MFP: Crestere economica si contributii bugetare la nivel teritorial in Romania post-crizaOUG 32/2020: Actele necesare pentru somajul tehnic de statInfluente viitoare asupra pietei de fuziuni si achizitii din RomaniaBuletin noutati legislative: acte normatie importante din perioada 31.07 - 06.08.2015Ultimele articole
Sunt MAJORATE taxele? Ce planuri fiscale au partidele in 2025Capital social. 5 etape pentru MAJORAREa capitalului social din profit nerepartizatDividende platite in numerar. Ce este permis si ce nu in 2025Proiect: Pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile ar putea fi MAJORAT la suma de 6.075 leiDeducerea personala de baza a crescut din ianuarie 2025. Impact asupra salariilor si impozitului pe venitArticole similare
PFA cu norme de venit. Cum trebuie completata Declaratia Unica?Vouchere de vacanta: Cadru legislativ, regim contabil si fiscalDeclaratia 112 - Ghid Complet: Obligatii, Sanctiuni si ModelProfesie liberala. Aspecte contabile si fiscaleDiurne externe si noul plafon introdus prin Legea 72/2022. Cum se calculeaza sumele pentru salariati?Ultimele articole
Salariu minim majorat in 2025. Ce amenzi se aplica firmelor care NU transmit modificarile in REVISALSalariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmelePFA in 2024. Sunt EXCEPTATE de la plata CASS daca sunt si angajate cu CIM intreg?Contract de mandat vs contract de muncaVenituri din chirii si din activitati independente. Cum se calculeaza cota CASS in 2024Sfaturi de la experti
Contestatie rezultat inspectie fiscala
Intrebare: Perioada inspectiei fiscale este anul 2023, 2024 si lunile ianuarie, februarie, martie 2025. Suma respinsa pentru anul 2025 este de 22.480 lei. Cum pot contesta aceasta suma?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: 1. Pentru actionarul cu domiciliul in Scotia, care primeste dividende din Romania, ce declaratie trebuie sa depuna societatea noastra: D205 sau D207? Daca am depus deja D205 pentru 2024, ce se mai poate face? 2. Ce documente...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA