Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari in domeniul TVA aduse de Ordinul 1559/2016

31-Mai-2016
2338

Redam mai jos Ordinul 1559/2016 privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016.

In rezumat, potrivit CECCAR Bihor, noul ordin:

- aproba Procedura de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII “Taxa pe valoarea adaugata” din Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicarea Codului fiscal;

- restituirea taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii, cu posibilitatea de prelungire in conditiile prevazute de art. 77 din Codul de procedura fiscala;


- procedura se aplica si cererilor de restituire aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentului ordin;


- aproba modelul si continutul formularului “Decizie de restituire a taxei pe valoarea adaugata”.


ORDIN Nr. 1559/2016 din 17 mai 2016 privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe
valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016
EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALa DE ADMINISTRARE FISCALA

PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 394 din 24 mai 2016

In temeiul art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 98 lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:

ART. 1
Se aproba Procedura de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, prevazuta in anexa nr. 1.

ART. 2
Procedura se aplica si cererilor de restituire aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentului ordin.

ART. 3
Se aproba modelul si continutul formularului "Decizie de restituire a taxei pe valoarea adaugata", cod MFP 14.13.02.02/r, prevazut in anexa nr. 2.

ART. 4
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.

ART. 5
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

ART. 6
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.250/2007 privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 834 din 5 decembrie 2007.

ART. 7
Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de tehnologia informatiei, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si unitatile fiscale subordonate acestora vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Eugen-Dragos Doros
Bucuresti, 17 mai 2016.
Nr. 1.559.

ANEXA 1
PROCEDURa de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse in conditiile titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si ale titlului VII din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016

1. Restituirea taxei pe valoarea adaugata se efectueaza in termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii, cu posibilitatea de prelungire in conditiile prevazute de art. 77 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

2. Cererea de restituire se depune de catre persoanele care au dreptul sa solicite restituirea, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.

3. (1) Cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata, impreuna cu documentatia prevazuta de dispozitiile legale in vigoare, se depun la organul fiscal competent, direct la registratura sau la posta, prin scrisoare recomandata.

3. (2) Organul fiscal competent este:
a) pentru cererile de restituire depuse in conditiile Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata aprobate prin ordine ale ministrului finantelor publice – organul fiscal desemnat prin respectivele acte normative;
b) pentru celelalte cereri de restituire - organul fiscal competent in a carui evidenta fiscala este inregistrat solicitantul.

4. De la registratura, cererea insotita de documentatia prevazuta la pct. 3 alin. (1) se repartizeaza compartimentului cu atributii in domeniul solutionarii cererilor de restituire a TVA, denumit in continuare compartiment de specialitate, care inregistreaza cererile intr-o evidenta speciala, organizata potrivit anexei nr. 1 care face parte integranta din prezenta procedura.

5. Compartimentul de specialitate analizeaza cererea si documentatia depusa de solicitant, verificand respectarea conditiilor prevazute de dispozitiile legale in vigoare pentru restituirea TVA, si intocmeste Referatul pentru analiza documentara, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta procedura.

6. (1) Pe baza constatarilor cuprinse in Referatul pentru analiza documentara, compartimentul de specialitate intocmeste proiectul Deciziei de restituire a taxei pe valoarea adaugata, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2 la prezentul ordin.

6. (2) Decizia se intocmeste in doua exemplare, se verifica si se vizeaza de seful compartimentului de specialitate si se inainteaza, impreuna cu documentatia si Referatul pentru analiza documentara, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.

6. (3) Deciziile de restituire a TVA emise sunt decizii sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 94 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

7. Decizia de restituire a TVA aprobata se transmite compartimentului de colectare, in vederea compensarii si/sau restituirii, in conformitate cu prevederile art. 167 si 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

8. (1) Compartimentul de colectare, in baza datelor din evidenta analitica pe platitor, precum si a Deciziei de restituire a TVA, intocmeste Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, conform formularelor aprobate.

8. (2) Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume se intocmeste in trei exemplare, se semneaza de seful compartimentului de colectare si se aproba de conducatorul adjunct al unitatii fiscale.

8. (3) Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume, aprobata, se transmite, pe baza de borderou, compartimentului de trezorerie in vederea efectuarii compensarii si/sau restituirii.

9. Dupa efectuarea compensarii si/sau restituirii compartimentul de trezorerie transmite compartimentului de colectare doua exemplare ale deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau ale notei privind restituirea/rambursarea unor sume, acestea purtand viza unitatii de trezorerie a statului.

10. Compartimentul de colectare transmite compartimentului de specialitate ambele exemplare ale deciziilor si ale notei, un exemplar pentru a fi comunicat solicitantului si un exemplar in vederea arhivarii.

11. (1) Dupa operarea datelor privind solutionarea cererii de restituire in evidenta speciala, compartimentul de specialitate transmite dosarul solicitarii compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.

11. (2) Dosarul solicitarii cuprinde:
- cererea solicitantului;
- Referatul pentru analiza documentara;
- Decizia de restituire a TVA;
- Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume.

12. Dupa primirea Deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume de la compartimentul de colectare, compartimentul de specialitate il instiinteaza pe solicitant despre modul de solutionare a cererii, prin transmiterea Deciziei de restituire a TVA, a Deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau a Notei privind restituirea/rambursarea unor sume.

ANEXA 1
la procedura
Evidenta cererilor de restituire a TVA
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:

A - Denumirea solicitantului
B - Codul de identificare fiscala
_____________________________________________________________________________
|Nr. | A| B|Nr. si data |Suma |Decizia |Suma |Diferenta |Data |
|crt.| | |inregistrarii|solicitata|organului|aprobata|fata de |efectuarii |
| | | |cererii de | |fiscal*) | |suma |compensarii|
| | | |restituire a | | | |solicitata|si/sau |
| | | |TVA | | | | |restituirii|
|____|__|__|_____________|__________|_________|________|__________|___________|
| 0 | 1| 2| 3 | 4 | 5 | 6 |7 = 4 - 6 | 8 |
|____|__|__|_____________|__________|_________|________|__________|___________|
| | | | | | | | | |
|____|__|__|_____________|__________|_________|________|__________|___________|
| | | | | | | | | |
|____|__|__|_____________|__________|_________|________|__________|___________|
*) Se va completa cu: A, in cazul cererilor aprobate;
R, in cazul cererilor respinse.
ANEXA 2
la procedura
MINISTERUL FINANtELOR PUBLICE
AGENtIA NAtIONALa DE ADMINISTRARE FISCALa
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice ......./
Directia generala de administrare a marilor contribuabili
Unitatea Fiscala ........................................
Nr. ................/............
Aprobat
Conducatorul unitatii fiscale,
..............................
REFERAT
pentru analiza documentara
Prin Cererea de restituire a TVA inregistrata cu nr. ........../.....,
.............................................................................,
(denumirea contribuabilului)
cod de identificare fiscala ....................., solicita restituirea TVA in suma
de ........................ (lei)
Restituirea este solicitata pentru: ......................................
.........................................................................,
in temeiul dispozitiilor legale ...................................
Pentru acordarea restituirii au fost verificate urmatoarele documente:
..........................................................................
..............................................................................
..............................................................................
............................................................................ .
in urma verificarii documentatiei depuse in vederea restituirii s-au constatat urmatoarele:
..............................................................................
..............................................................................
............................................................................ .
in urma analizei facturilor anexate de contribuabil au rezultat urmatoarele:
TVA acceptata - lei -
______________________________________________________________________________
|Nr. | Factura/| Furnizor/| Codul de | Total | Baza de | TVA| Documente|
|crt. | Nr./data| Prestator| identificare | factura| impozitare| | de plata |
| | | | fiscala al | | | | a |
| | | | furnizorului/| | | | facturii |
| | | | prestatorului| | | | |
|_____|_________|__________|______________|________|___________|____|__________|
| | | | | | | | |
|_____|_________|__________|______________|________|___________|____|__________|
|TOTAL| | | | | | | |
|_____|_________|__________|______________|________|___________|____|__________|
TVA respinsa: - lei -
______________________________________________________________________________
|Nr. | Factura | Furnizor | Total | Baza de | TVA | Motivele | Temeiul |
|crt. | Nr./data | | factura | impozitare| | de fapt | de drept |
|_____|__________|___________|_________|___________|_____|__________|__________|
| | | | | | | | |
|_____|__________|___________|_________|___________|_____|__________|__________|
|TOTAL| | | | | | | |
|_____|__________|___________|_________|___________|_____|__________|__________|
Ca urmare a celor prezentate, situatia TVA este urmatoarea:
TVA solicitata la restituire: ..............
TVA aprobata la restituire: ................
TVA respinsa la restituire: ................
Avizat, Verificat, intocmit,
Functia ............ Functia ............ Functia ............
Numele si prenumele ..... Numele si prenumele ...... Numele si prenumele .....
Data ............... Data ............... Data ...............
Semnatura .......... Semnatura .......... Semnatura ..........
ANEXA 2
_______ ___________
/ROMANIA\ MINISTERUL FINANtELOR PUBLICE |Sigla |
/ \ Agentia Nationala de Administrare Fiscala |D.G.R.F.P./|
| MINISTERUL| Directia Generala Regionala a Finantelor |D.G.A.M.C. |
| FINANtELOR| Publice ......./ |___________|
\PUBLICE / Directia generala de administrare a marilor
\_______/ contribuabili
Unitatea Fiscala ..........................
Nr. ......../.................
Adresa: ...........................
Tel. ..............................
Fax. ..............................
E-mail: ...........................
DECIZIE DE RESTITUIRE A TAXEI PE VALOAREA ADaUGATa
Catre: Denumirea/Numele si prenumele ...............................
Cod de identificare fiscala ........................................
Adresa: Localitatea ......................, str. ................... nr. ...., bl. ....,
ap. ...., et. ...., judetul/sectorul ......................
in baza art. 98 lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu
modificarile si completarile ulterioare, a cererii de restituire a TVA, inregistrata cu
nr. ......... din ......................, se stabileste taxa pe valoarea adaugata de restituit,
astfel:
TVA solicitata la restituire ................................... lei
TVA aprobata la restituire ..................................... lei
TVA respinsa la restituire ..................................... lei
Motivatia respingerii: ...................................................
..............................................................................
..............................................................................
Suma aprobata la restituire urmeaza procedura prevazuta la art. 165, 167 sau 168, dupa caz, din
Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prezenta Decizie de restituire a taxei pe valoarea adaugata poate fi contestata in termen de 45
de zile de la data comunicarii, sub sanctiunea decaderii, potrivit art. 270 alin. (1) din Legea nr.
207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, la organul
fiscal competent, potrivit art. 272 alin. (1) din acelasi act normativ.
Conducatorul unitatii fiscale
Numele si prenumele
Semnatura si stampila
_____________________________________
Cod MFP 14.13.02.02/r | www.anaf.ro |
|_____________________________________|

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici