Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari norme metodologice privind impozitul pe profit si pe veniturile microintreprinderilor

28-Iun-2017
3998

Va informam ca in M.O. nr. 319/2017 a fost publicata HG 284/2017 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate rin HG nr. 1/2016. In continuare va prezentam principalele aspecte in ceea ce priveste:

Impozitul pe profit

In contextul in care incepand cu 1 ianuarie 2017 ramane valabila facilitatea aplicarii scutirii de impozit pentru profitul reinvestit in activele corporale prevazute in subgrupa 2.1. clasa 2.2.9 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe si s-a extins aplicarea facilitatii si pentru dreptul de utilizare a programelor informatice, precizam ca in cazul dreptului de utilizare a programelor informatice scutirea de impozit se aplica si pentru cele achizitonate incepand cu data de 1 ianuarie 2017. [Pct. 11 alin. (1) titlul II din HG nr. 1/2016]

>> Persoanele juridice care incepand cu data de 1 februarie 2017 au trecut la aplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor au in vedere si urmatoarele reguli de recuperare a pierderii fiscale:

a) pierderea fiscala inregistrata in anii anteriori anului 2017 se recupereaza potrivit prevederilor art. 31 din Codul fiscal, anul 2017 fiind considerat un singur an fiscal in sensul celor 7 ani consecutivi. 

b) pierderea fiscala din perioada 1 ianuarie - 31 ianuarie 2017 inclusiv, inregistrata de catre un contribuabil care, in aceasta perioada, a fost platitor de impozit pe profit, se recupereaza, potrivit prevederilor art. 31 din Codul fiscal, de la data la care contribuabilul revin la sistemul de plata a impozitului pe profit, iar in anul 2018 este primul an de recuperare a pierderii in sensul celor 7 ani consecutivi. 

c) in cazul in care contribuabilul revine, in cursul anului 2017, la sistemul de plata a impozitului pe profit prin optiune, avand subscris un capital social de cel putin de 45.000 lei, pierderea fiscala inregistrata in perioada 1 ianuarie - 31 ianuarie 2017 inclusiv este luata in calcul la stabilirea rezultatului fiscal aferent perioadei in care a redevenit platitor de impozit pe profit, inaintea recuperarii pierderilor fiscale din anii precedenti anului 2017, si se recupereaza potrivit art. 31 din Codul fiscal, incepand cu anul 2018, in limita celor 7 ani consecutivi. Perioada in care contribuabilul redevine platitor de impozit pe profit nu este considerata an fiscal in sensul celor 7 ani consecutivi. 

Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

>> Se precizeaza ca persoanele juridice romane care desfasoara ca activitate principala sau secundara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, iar la sfarsitul anului precedent nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro si au indeplinit celelalte conditii prevazute la art. 47 din Codul fiscal sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor. 


>> Sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor incepand cu 1 februarie 2017 persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit la data de 31 ianuarie 2017 si care la data de 31 decembrie 2016 au realizat venituri cuprinse intre 100.001-500.000 euro inclusiv, echivalentul in lei, indeplinind concomitent si celelalte conditii prevazute la art. 47 din Codul fiscal.

Cursul de schimb la inchiderea exercitiului financiar 2016 este de 4.5411 lei/euro. 

Exceptie: Nu intra sub incidenta prevederilor de mai sus persoanele juridice romane platitoare de impozit specific unor activitati potrivit prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati chiar daca realizeaza venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare codurilor CAEN care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit. 


>> Persoanele juridice care aplica impozitul pe veniturile microintreprinderilor incepand cu data de 1 februarie 2017 aplica urmatoarele reguli de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor in cursul anului:

- daca in cursul unui an fiscal realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, acestea datoreaza impozit pe profit, incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite. 

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent: 4.5411 lei/euro.

- veniturile luate in calcul pentru stabilirea limitei de 500.000 euro, echivalentul in lei, precum si veniturile din consultanta si management luate in calcul pentru determinarea ponderii de 20% sunt cele inregistrate incepand cu data de 1 februarie 2017. 

>> Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit la data de 31 ianuarie 2017 care devin microintreprinderi incepand cu data de 1 februarie 2017 si care opteaza, in perioada 1 februarie - 31 martie 2017 inclusiv, sa aplice impozit pe profit avand subscris un capital social de cel putin 45.000 lei calculeaza, declara si platesc impozitul pe profit aferent trimestrului I 2017 luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu 1 februarie 2017. 


>> In conditiile abrogarii cotei de impozitare de 2% pentru microintreprinderile care aveau un salariat prin OUG 3/2017 se fac urmatoarele precizari:

a) in cazul in care, in cursul unui trimestru, numarul de salariati se modifica, cotele de impozitare se aplica in mod corespunzator, avand in vedere numarul de salariati existent la sfarsitul ultimei luni a trimestrului respectiv;

b) pentru microintreprinderile care au un salariat si care aplica cota de impozitare de 1%, al carui raport de munca inceteaza, conditia referitoare la numarul de salariati se considera indeplinita daca in cursul aceluiasi trimestru este angajat un nou salariat; noul salariat trebuie angajat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni;

c) pentru microintreprinderile care nu au salariati, in situatia in care se angajeaza un salariat, in scopul modificarii cotelor de impozitare prevazute la art. 51 alin. (1) din Codul fiscal, salariatul trebuie angajat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni. 


Descarcati materialul integral de aici. 

Sursa: AJFP Arges

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici