Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pret de vanzare al unui apartament

21-Sep-2009
5983

Intrebare:


In luna octombrie a anului 2008 o firma a achizitionat un apartament la pretul de (200.000 lei + tva). Firma doreste sa vanda anul acesta apartamentul unui asociat.

La ce pret poate vinde apartamentul? In ce conditii l-ar putea vinde mai avantajos? Poate factura cu TVA 5% avand in vedere ca asociatul indeplineste conditiile prevazute de lege?

Daca ar reevalua apartamentul la un pret mai mic decat cel de cumparare l-ar putea vinde la valoarea reevaluata?

Raspuns:

Solutie acordata in luna august 2009 de
Serviciul de Consultanta al Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili

Apartamentul poate fi vandut la orice pret, insa trebuie sa aveti in vedere doua aspecte:

- pe de o parte, conform art. 11 din Codul fiscal si art. 67 din Codul de procedura fiscala organele de inspectie fiscala pot reincadra tranzactia si estima baza de impozitare (fiind vorba de o tranzactie intre societate si un asociat al sau), astfel incat sa reflecte valoarea de piata a apartamentului in cauza;

- pe de alta parte, pentru a fi luata in considerare, reevaluarea trebuie sa respecte regulile de reevaluare a imobilizarilor corporale, prevazute de reglementarile contabile specifice (doar la sfarsitul anului, pentru intreaga grupa de imobilizari, efectuata de evaluatori autorizati etc. ? capit. 7.2.5.1. pct. 108-113 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a CEE, aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.752/2005).

Deci, pentru a evita problemele cu fiscul, este indicat sa vindeti apartamentul la valoarea de piata (pentru orientare, puteti avea in vedere valorile orientative folosite de notarii publici pentru evaluarea tranzactiilor imobiliare).

Tranzactia poate fi impozitata cu TVA 5%, daca sunt respectate toate conditiile prevazute de art. 140 alin. 21 din Codul fiscal si pct. 23 alin. 7-9 din Normele metodologice de aplicare, insa avand in vedere si prevederile art. 141 alin. 2 lit. f din Codul fiscal (daca nu mai este constructie noua, tranzactia este impozabila doar prin optiune; altfel, operatiunea ar fi scutita, cu obligatia ajustarii taxei deduse initial).

Articol adaugat in 21 septembrie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa
fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate
intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016