Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reevaluare imobilizari pentru stabilirea taxelor locale. Cum procedam?

11-Feb-2014
6749
Stabilirea taxelor locale e conditionata de rezultatele obtinute in urma procedurilor de reevaluare aferente bunurilor in cauza.

Analiza noastra are la baza cazul unei firme care a achizitionat in cursul anului 2010 un container birou si unul sanitar. Aceste constructii mobile trebuie declarate la Directia de Taxe Locale. Impozitul calculat de DGITL este cuprins intre 0.25% si 1.5%.

Pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani se aplica un impozit cuprins intre 10% si 40%. Se va stabili daca, pentru a nu plati un impozit cuprins intre 10% si 40%, e necesara reevaluarea acestor containere mobile (in anul 2013).

Potrivit prevederilor art. 249 din Codul fiscal, orice persoana fizica sau juridica care are in proprietate o cladire situata in Romania datoreaza anual impozit pentru acea cladire, cu exceptiile expres prevazute de lege.

Din punctul de vedere al titlului IX si implicit al calculului taxelor aferente, cladirea este in principal, orice constructie situata deasupra solului, indiferent de denumirea ori de folosinta sa, care are una sau mai multe incaperi, iar elementele structurale de baza ale acesteia sunt peretii si acoperisul, indiferent de materialele din care sunt construite.


In cazul persoanelor juridice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a cladirii, cota care este cuprinsa intre 0,25% si 1,5%, in functie de valoarea stabilita de consiliul local al orasului in care este amplasata.
Valoarea de inventar a cladirii, in scopul determinarii impozitului pe cladiri, reprezinta valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabilitatea proprietarului cladirii, si care poate fi:
a) costul de achizitie, pentru cladirile dobandite cu titlu oneros;
b) costul de productie, pentru cladirile construite de persoana juridica;
c) valoarea actuala, de piata, pentru cladirile obtinute cu titlu gratuit;
d) valoarea de aport pentru cladirile intrate in patrimoniu in cazul asocierii/fuziunii, determinata prin expertiza, potrivit legii;
e) valoarea rezultata in urma reevaluarii, pentru cladirile reevaluate in baza unei dispozitii legale;

In cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata, cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local intre:

a) 10% si 20% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta;
b) 30% si 40% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinta.

In cazul prezentat de d-voastra, 3 ani anteriori anului fiscal 2014 inseamna anii 2011-2013. Valoarea de inventar a cladirii existente in sold la finele anului 2010 a constituit baza de inregistrare contabila si fiscala pentru anul 2011 si urmatorii.

Impozitul se aplica incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a inregistrat noua valoare in evidentele contabile.

Reevaluarea constructiilor se face de specialisti autorizati, independenti, pentru a exista certitudinea ca noua valoare este cea reala.

Potrivit dispozitiilor Omfp nr. 3055/2009 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile ulterioare, plusul rezultat este reflectat prin ct. 105 "Rezerve din reevaluare".
Valorile reevaluate ale imobilizarilor corporale devin valori amortizabile incepand cu luna ianuarie a exercitiului urmator. Rezerva din reevaluare se inregistreaza, pe masura folosirii imobilizarilor corporale, ca amortizare, prin articolul contabil:

105 = 1065
"Rezerve din reevaluare" "Rezerve
reprezentand surplusul
realizat din rezerve din reevaluare"

Surplusul din reevaluarea mijloacelor fixe se recupereaza pe baza cheltuielilor de amortizare, deductibile la calculul impozitului pe profit, iar rezerva din reevaluare se impoziteaza concomitent cu recunoasterea amortizarii.

In ceea ce priveste anul in care trebuie efectuata reevaluarea constructiilor pentru ca societatea sa nu plateasca o taxa marita acesta este anul 2013. In anii 2014 si 2015 taxa datorata este cuprinsa intre 10% si 20%, iar incepand cu anul 2016 si urmatorii , taxa este intre 30% si 40%. Anul de referinta, fata de care se calculeaza cei 3 ani sau 5 ani, este anul 2014.

Mentionam ca reevaluarea se efectueaza asupra tuturor imobilizarilor corporale dintr-o grupa, existente la sfarsitul exercitiului financiar. Noua valoare trebuie prezentata in situatiile financiare intocmite pentru anul 2013.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici