Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Societate nou infiintata fara salariati. Modificare vector fiscal

05-Apr-2019
6121

"O societate comerciala infiintata in august 2018, cu capital social de 45.500 lei declara ca va avea angajati si opteaza pentru plata impozit pe profit de la infiintare. Pana la 31.12.2018 societatea nu are angajati. In ianuarie 2019 angajeaza 4 persoane cu norma intreaga". Plecand de la aceasta situatie, specialistul nostru va raspune in cele ce urmeaza la urmatoarele intrebari:

  • Societatea trebuia sa-si schimbe vectorul fiscal in 2018 si sa treaca la impozit pe venitul microintreprinderilor (pentru ca nu a respectat conditiile in termenul de 60 de zile de la infiintare)?
  • Daca da, cu ce data ar fi trebuit sa treaca la impozitul pe venitul microintreprinderilor? Daca nu, poate ramane la impozit pe profit in 2019? 

Raspunsul specialistului

Din punctul de vedere al prevederilor legale aplicabile in luna august 2018, mentionam urmatoarele:

  • societatea putea sa opteze sa fie platitoare de impozit pe profit numai daca exista ca microintreprindere si daca avea cel putin 2 salariati (art. 48, alin. (3) indice 1) din Codul fiscal.

Aceasta conditie este preluata si la pct. 2 din normele metodologice emise in aplicarea Codului fiscal, aprobate prin HG nr. 1/20016, cu modificarile ulterioare.

Adica, o microintreprindere care indeplineste conditiile impuse de lege privitoare la infiintarea ei, poate opta ulterior datei de 1 aprilie 2018 ca sa plateasca impozit pe profit, daca indeplineste cumulativ cele doua conditii referitoare la marimea capitalului social si existenta celor doi angajati.

  • la momentul infiintarii societatea a fost microintreprindere si a datorat impozit pe veniturile microintreprinderilor pana la sfarsitul anului 2018.

Modificarea art. 48 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin introducerea prevederilor alin. (3 indice 1) a reglementat optiunea microintreprinderilor care au subscris un capital social de cel putin 45.000 lei si care aveau cel putin 2 salariati sa treaca la regimul fiscal de platitori de impozit pe profit incepand cu trimestrul in care aceste conditii erau indeplinite cumulativ, respectiv chiar din trimestrul III 2018.

In cazul in care aceste conditii nu erau indeplinite trebuia sa aplicati prevederile titlului III referitoare la impozitul pe veniturile microintreprinderilor, deoarece obligatia privind numarul de salariati se considera indeplinita la momentul optiunii si nu in viitor. Termenul de 60 de zile, pe care il amintiti in intrebare se refera la indeplinirea conditiei privind cota de impozitare (art. 51 alin. (2). 

Daca ati fi avut salariati in cursul anului 2018 si numarul acestora ar fi scazut sub 2, conditia trebuia reindeplinita in termen de 60 de zile, termen care se prelungea si in anul 2019.

Fata de aceste prevederi legale prezentate, consideram ca in anul 2018 ati datorat impozit pe veniturile microintreprinderilor si ca incepand cu trimestrul I 2019 puteti solicita, prin optiune, ca sa fiti platitor de impozit pe profit. Intr-adevar trebuie sa modificati vectorul fiscal si sa depuneti declaratii rectificative.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016