Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Servicii care nu sunt inregistrate in scop de TVA. Modalitatea de facturare

10-Ian-2011
3351
Intrebare:

Facturam servicii educationale de monitorizare (proiect Leonardo da Vinci) in beneficiul unor scoli din Comunitatea Europeana, care nu sunt inregistrate in scop de TVA. Societatea noastra este platitoare de TVA. Se aplica regula generala pentru servicii intangibile? Suntem obligati sa facturam cu TVA?

De ce facturile emise de societati comerciale platitoare de TVA din Comunitatea Europeana in beneficiul unor scoli romanesti pentru acelasi tip de serviciu sunt fara TVA?

Raspuns:

Pentru serviciile educationale nu este aplicabila niciuna din cele doua reguli generale de taxare:
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

- articolul 133 alineatul 2 conform caruia locul prestarii de servicii catre o persoana impozabila este considerat locul unde beneficiarul are sediul activitatii economice;

- articolul 133 alineatul 3 conform caruia locul prestarii de servicii catre o persoana neimpozabila este considerat locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice.

Serviciile educationale se incadreaza in categoria exceptiilor de la cele doua reguli generale de taxare, fiind reglementate in mod expres prin articolul 133 alineatul (4) litera c).

Daca aceste servicii au loc in Romania, impozitarea se efectueaza la locul prestarii efective, deci in Romania ,,locul prestarii efective, in cazul serviciilor principale si auxiliare legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau alte activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile, inclusiv serviciile prestate de organizatorii acestor activitati;,,

Practic, serviciile prestate de firma dvs. sunt impozabile in Romania chiar daca beneficiarul acestor servicii este o persoana neimpozabila.

In acest caz, pentru serviciile prestate firma dvs. trebuie sa colecteze TVA prin factura emisa catre beneficiar, operatiunile astfel realizate fiind raportate prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit ,,Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24% ,,.

Deoarece nu se incadreaza in regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 2, aceste prestari de servicii nu se incadreaza in categoria serviciilor intracomunitare astfel incat sa aveti obligatia raportarii acestora prin declaratia recapitulativa cod 390.

Recunosc faptul ca nu stiu motivul pentru care serviciile similare prestate de firme de Comunitatea Europeana in beneficiul unor scoli romanesti sunt facturate fara TVA. Presupun ca prin legislatia fiscala a acelor state membre s-a adoptat un act normativ prin care sunt scutite de TVA serviciile prestate finantate din fonduri europene nerambursabile.

Practic, prevederile art. 133 alin. 4 din Codul fiscal aplicabil in Romania sunt armonizate cu prevederile Directivei CEE nr. 8 din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei CEE nr. 112/ 2006 in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor,
subsectiunea 4 articolul 53 conform caruia ,,Locul de prestare a serviciilor principale si auxiliare legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau de alte activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile, inclusiv serviciile prestate de organizatorii acestor activitati, este locul in care respectivele activitati se desfasoara efectiv.,,. Asa cum se poate consta, textul directivei este preluat ad-literam in Codul fiscal.

Totusi, trebuie sa aveti in vedere faptul ca prin Codul fiscal sunt considerate operatiuni scutite cu drept de deducere, operatiunile reglementate prin art. 143 alin. 1 litera k) ,, livrarile de bunuri si prestarile de servicii in favoarea organismelor internationale recunoscute ca atare de autoritatile publice din Romania, precum si a membrilor acestora, in limitele si in conformitate cu conditiile precizate in conventiile de infiintare a acestor organisme sau prin acorduri de sediu?.

Modalitatea de aplicare a scutirii este reglementata prin O.M.F.P. nr. 2067 din 16 noiembrie 2007 pentru aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143 alin. (1) lit. j), k), l) si m) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 810 din 28 noiembrie 2007. Acest ordin a fost modificat prin O.M.F.P. nr. 3420 din 21 decembrie 2009 pentru modificarea si completarea unor ordine ale ministrului finantelor publice publicat in M.Of. nr. 906 din 23 decembrie 2009.

Prin acest acest act normativ sunt scutite in baza prevederilor art. 143 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate atat in favoarea reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania cat si in favoarea membrilor acestora, in limitele si in conformitate cu conditiile precizate in conventiile de infiintare a acestor organizatii. De acelasi tratament fiscal beneficiaza si:

- reprezentantele organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate intr-un alt stat membru;

- alte organisme ale Comunitatilor Europene care activeaza in alte state membre.

In scopul aplicarii scutirii de taxa pe valoarea adaugata prevazute la art. 143 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal In baza prevederilor art. 1 alin. (4) din O.M.F.P. nr. 2067, sunt asimilate organizatiilor internationale acreditate in Romania, institutiile Comunitatilor Europene care activeaza in Romania. Aceste institutii beneficiaza de scutirea de taxa pe valoarea adaugata numai pentru achizitiile de bunuri si servicii a caror valoare totala depaseste plafonul de 700 lei. In mod sigur, o astfel de prevedere fiscala exista si in statele membre care aplica scutirea pentru astfel de servicii.

In situatia in care serviciile prestate de firma dvs. respecta conditiile de incadrare in reglementarile O.M.F.P. nr. 2067, este aplicabil regimul fiscal de la art. 143 alin. 1 litera k), operatiunile fiind incadrate la prestari de servicii scutite cu drept de deducere. In acest caz, nu se mai aplica exceptia de la regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. 4 lit. c) conform careia serviciile sunt impozabile la locul unde sunt prestate.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Servicii care nu sunt inregistrate in scop de TVA. Modalitatea de facturare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms
    • Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite. Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.